توسعه برنامه‌های صنعتی مشترک ایران و روسیه

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۹۸

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با مدیرعامل بیمه اکسیار (EXIAR) روسیه از آمادگی این وزارتخانه برای آغاز دور تازه‌ای از همکاری‌های اقتصادی با این کشور در رشته‌های مختلف صنعتی و معدنی خبر داد.

‎به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرشاد مقیمی با تشریح وضعیت پروژه مشترک بین دو کشور در حوزه ساخت داخل واگن در ایران افزود: تامین 6 هزار دستگاه واگن باری با تامین منابع روسیه با همکاری مشترک شرکت‌های سازنده ایرانی و روسیه در توافق با بیمه اکسیار وارد مرحله اجرایی خواهد شد. به گفته وی، پیش‌تر برای اجرای این پروژه موارد فنی توسط شرکت‌های سازنده ایرانی و روسی توافق شده بود. نهم مردادماه پارسال قرارداد تولید مشترک واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «ترنس مش هلدینگ» روسیه از طریق کارخانه واگن پارس با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، ‌معدن و تجارت و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه امضا شد.

‎مقیمی در ادامه، استفاده حداکثری از توان فنی ساخت داخل را مورد تاکید قرار داد و گفت: شرکت‌های ایرانی آمادگی همکاری مشترک دارند و با توجه به رفع مشکلات انتقال ارز بین دو کشور، در صورت تامین منابع مالی اجرای این توافق تسریع خواهد شد. مقیمی همچنین با یادآوری توسعه همکاری مشترک بین دو کشور، اضافه کرد: در رشته‌های معدنی و همچنین سایر صنایع نیز آمادگی وجود دارد تا با معرفی به طرف روسی، از توانمندی‌های طرفین برای همکارهای جدید اقتصادی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت امور صنایع با همکاری ایدرو در مدت یک هفته فهرستی از پروژه‌های صنعتی و معدنی مورد نظر را به طرف روسی ارایه خواهد کرد تا در صورت توافق‌های اولیه، نسبت به برگزاری جلسه‌های رو در رو هماهنگی‌های لازم انجام شود. این مقام مسوول همچنین همکاری مشترک دو کشور در زمینه ساخت بالگرد را از برنامه‌های آینده برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در حوزه صنعتی و معدنی پروژه‌های مشترکی بین دو کشور اجرایی شود.

‎مدیرعامل شرکت بیمه اکسیار روسیه نیز در این دیدار با استقبال از همکاری مشترک بین دو کشور گفت: آمادگی هرگونه همکاری و کمک مالی با ایران وجود داشته و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اختصاص منابع مالی به بانک‌های روسیه برای اجرای پروژه و همچنین پوشش بیمه‌ای انتقال واگن‌ها و قطعات مرتبط به ایران اقدام می‌شود. نیکیتا گوساکوف گفت: طبق توافق انجام شده، شرکت‌های بهره‌بردار ایرانی اطلاعات مرتبط با توان مالی خود را به این بیمه اعلام کنند تا براساس برنامه زمانبندی، اقدام‌های لازم انجام شود. وی درباره فهرست ارسالی از سوی وزارت صنعت در حوزه معادن و صنایع اعلام کرد: با ارسال فهرست از سوی ایران نسبت به بررسی فهرست مربوطه و همچنین همکاری مشترک اقدام خواهد شد.

براساس آمار گمرک روسیه، میزان صادرات ایران به این کشور در سال گذشته میلادی با افزایش 30 درصد ی نسبت به سال 2016، از 303 به 392 میلیون دلار رسید و در مقابل واردات ایران از روسیه از یک میلیارد و 800 میلیون دلار به یک میلیارد و 30 میلیون دلار کاهش یافت.

 

 

ارسال نظر