اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۶۲

نظارت بر عملکرد استان‌ها در ثبت سفارشات

شاتا|وزیر صنعت، معدن و تجارت از نظارت بر دفاتر تخصصی در زمینه فرآیند انجام امور ثبت سفارشات در استان‌ها خبرداد. رضا رحمانی با حضور در جمع مدیران معاونت امور صنایع ضمن یادآوری شرایط خاص کشور، با تاکید بر نظارت دفاتر تخصصی در زمینه فرآیند انجام امور ثبت سفارشات در استان‌ها و رفع مسائل موجود در این بخش گفت: شاه بیت اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت صیانت از تولید و حفظ شرایط موجود با وجود مشکلات

پیش‌آمده است و در این شرایط معاونت امور صنایع به دلیل گستردگی حوزه وظایف، از نقش تعیین‌کننده‌ای برخوردار است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت بر نقش اراده و خواست مدیران و مسوولان در عبور از شرایط فعلی و بهبود اوضاع تاکید کرده و با اشاره به مسائل ایجاد شده در صنعت خودرو گفت: با توجه به گستردگی موضوعات مطرح در صنعت خودرو، رفع مشکلات این بخش در سرفصل برنامه‌های وزارت صنعت قرار گرفت که با تعیین شدن تکالیف خودروسازان برای ایفای تعهدات خود به مشتریان، موضوع به خوبی مدیریت شد. او افزود: در این راستا تولید خودرو بهبود یافته است که خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان و جامعه صنعت خودرو است. رحمانی با اشاره به ضرورت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی، واقعی‌سازی نیاز این واحد‌ها در کلیه زمینه‌ها به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی را یاد‌آوری کرده و افزود: از ابزارهای نظارتی برای پایش وضعیت مصرف مواد اولیه واحد‌های تولیدی استفاده کرده و با به‌روز رسانی اطلاعات در سامانه بهین یاب، تثبیت فرآیند تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی به میزان نیاز واقعی را تضمین کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت طرح تبادل در دست اجرا برای برقراری دسترسی به اطلاعات مصرف نهاده‌های انرژی واحد‌های تولیدی گفت: با در اختیار داشتن اطلاعات مرتبط با مصرف آب، برق و گاز هر واحد تولیدی، امکان پایش واقعی وضعیت عملکرد شرکت‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص دسترسی واحد‌ها به مواد اولیه مهیا خواهد شد.

رتبه‌بندی ۲۱ هزار بازرگان فعال

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از رتبه‌بندی21 هزار بازرگان فعال در سامانه رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی خبر داد و گفت: بهره‌برداری کامل از سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، معطل اتاق است. بهنام امیری با اشاره به همکاری ضعیف اتاق بازرگانی با سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری گفت: بهره‌برداری کامل از این سامانه مشروط به همکاری اتاق بازرگانی است؛ چرا که دریافت اطلاعات مربوط به درخواست‌های صدور و تمدید کارت بازرگانی نیازمند همکاری اتاق بازرگانی است. معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: طبق مصوبه دولت، مبنای تخصیص ارز به واردکنندگان، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری است، ضمن اینکه در بخش رتبه‌بندی نیز برخی شاخص‌های ارزیابی بازرگانان نیازمند استعلام از اتاق بازرگانی است.

او افزود: اتاق بازرگانی در بخش صدور کارت‌های بازرگانی با ما همکاری نمی‌کند، البته شاید بهتر است به جای عدم همکاری بگویم که ما با اتاق در حال طی مراحل جلسات کارشناسی این موضوع هستیم اما این همکاری بسیار کند پیش می‌رود. معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی توضیح داد: فرآیند اخذ کارت بازرگانی طبق ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات دو مرحله دارد، در مرحله اول متقاضی به اتاق بازرگانی مراجعه و مراحل تشکیل پرونده را طی می‌کند، پس از بررسی اتاق بازرگانی، مراحل تایید آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود که کاملا سیستمی بوده و نیازی به مراجعه متقاضی ندارد. امیری اضافه کرد: درخواست مرکز توسعه تجارت آن بود که مرحله دوم در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری انجام شود تا وزارت صنعت با «سامانه جامع تجارت» بتواند، اطلاعات را دقیق‌تر و با روندی سریع‌تر به صورت سیستمی دریافت و آنالیز کند و کارشناسان این وزارتخانه مجبور نباشند از سامانه خود که بطور روزمره در آن کار می‌کنند، خارج شوند و برای بررسی درخواست‌های متقاضیان کارت‌های بازرگانی وارد سامانه اتاق بازرگانی شوند.

زرندی جانشین وزیر در ستاد اقتصاد مقاومتی شد

شاتا|طی حکمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی با حفظ سمت به عنوان جانشین وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه منصوب شد . رضا رحمانی در بخشی از این حکم آورده است: «به منظور تسریع در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ‌ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تحقق تاکیدات ریاست‌جمهوری درراستای برنامه‌های مرتبط با این سیاست‌ها و دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور، نظر به سوابق، توانمندی و تعهد، جنابعالی را به عنوان جانشین اینجانب در ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب می‌نمایم. انتظار دارم با تلاش و کوشش مستمر و در راستای نقشه راه اقتصاد مقاومتی با تعامل و هم فکری با سایر اعضای ستاد در تحقق اهداف و اجرای اثر‌بخش برنامه‌ها و پروژه‌های محول به وزارت متبوع اهتمام نموده و گزارش پیشرفت فعالیت‌ها هر ماهه و بطور مستمر به اینجانب ارایه گردد.»

 

ارسال نظر