اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۳۷۶۰۳

همگام با انتخابات اتاق

آخرین اخبار از انتخابات سال جاری بخش خصوصی، نشان از این دارد که تعداد نامزدهای انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی تهران سه روز مانده به پایان مهلت ثبت‌نام به 61 نفر رسیده است. این در حالی است که پیش‌تر، رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران، بار دیگر به متقاضیان حضور در انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران توصیه کرد کار ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

اخبار منتشر شده از سوی اتاق تهران حاکی از این است که ثبت‌نام‌کنندگان روز یک‌شنبه 23 آبان‌ماه در رشته بازرگانی «سیدحمید حسینی، رضا پدیدار، علی سنگینیان، محسن بهرامی ارض اقدس، محمدحسین پیروز، محسن حاجی‌بابا، ایرج حسابی، قاسم رحمانی، مسعود دانشمند، پیمان دفتری، مهدی شکیبافر، محمدرضا طلایی، جمشید عدالتیان شهریاری، محمدمهدی فنایی، اکبر کلانتر نیستانکی، محمد لاهوتی، مصطفی مالکی تهرانی، سعید مقیسهء، مهوش نیک‌پور نزهتی و سعید نیک‌نام» عنوان شده‌اند. همچنین در رشته صنعت «حسن احمدیان، ایرج رهبر و محسن مهرعلیزاده، در رشته کشاورزی، مهدی معصومی اصفهانی» و در رشته معدن نیز «ابراهیم خانیکی» ثبت‌نام کرده‌اند.

 از آن‌سو، نخستین فهرست انتخاباتی اتاق بازرگانی ایران که روز شنبه منتشر شده بود، اسامی 36 نفر به چشم می‌خورد، که «علی نقی خاموشی، اسدالله عسگراولادی، علاءمیرمحمد صادقی، محمدرضا نجفی‌منش، فرهاد فزونی، رضی میری، ناصر ریاحی، مجید حریری و حسن فروزان‌فرد» از چهره‌های بیشتر شناخته‌شده این لیست به شمار می‌روند.

 مهم‌ترین حاشیه انتخاباتی اما حضور عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در انتخابات پیش روی اتاق بود که از سوی او تکذیب و به صراحت اعلام کرد که قصد ورود به انتخابات اتاق بازرگانی را ندارد.

 حسن فروزان فر هم با تأکید بر اینکه از گروه ائتلاف جدا نشده است، از عدم موفقیت ثبت نام فردی در انتخابات گفته و از راه‌اندازی یک کانال تلگرامی برای فعالیت انتخاباتی خود خبر داده است.

 سیده فاطمه مقیمی هم از جمله چهره‌هایی بود که در روزهای گذشته، به عدم کارایی ورود فردی به حوزه انتخابات اتاق بازرگانی اشاره کرده بود.

چطور «برزیل» هشتمین اقتصاد برتر دنیا شد

وقتی نام کشور برزیل را در اینترنت جست‌وجو می‌کنید بیش از همه با واژه‌های فوتبال، گردشگری، کشاورزی، صادرات محصولات پروتئینی، تولید هواپیمای نظامی و قهوه‌های بی‌نظیر روبرو می‌شوید. کشوری که با مدیریت عمل‌گرا و رشد بسیار سریع، توانسته است از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری عبور کرده و اکنون به پشتوانه جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیونی و منابع طبیعی و معدنی سرشار، به هشتمین اقتصاد برتر دنیا و اولین اقتصاد بزرگ منطقه امریکای جنوبی تبدیل شود و جالب است بدانید همه این رخدادها فقط در کمتر از ۴۰ سال و با درایت و مدیریت عالی مسوولان این کشور اتفاق افتاده است و به همین دلیل برزیل می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای کشورهای در حال توسعه باشد.

به گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، موسسه مطالعات برزیل چندی پیش در زمره کشورهای با حجم بدهی بالا و نرخ رشد بسیار پایین قرار داشت اما امروزه در زمره موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش و رفع فقر قرار دارد و مردم این کشور از سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت بهره‌مند هستند. این شیوه دستیابی به رشد اقتصادی، توسط نظریه‌پردازان اقتصادی به رشد فقرزدا معروف است و مهم‌ترین نمود آن، کاهش فاصله طبقاتی و نابرابری اقتصادی است که بر اساس معیار ضریب جینی محاسبه می‌شود. برزیل نمونه خوبی برای زیر سوال بردن این نظریه است که جبر جغرافیایی عامل اصلی فقیر بودن یک کشور محسوب می‌شود؛ چراکه در منطقه امریکای جنوبی که تعداد کشورهای عقب‌مانده اقتصادی در آن بسیار زیاد است، شاهد رشد مستمر و با نرخ افزایشی در اقتصاد این کشور هستیم که همسایگان بسیار فقیری دارد. از همین رو، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی قصد دارد با رونمایی از کتاب «شکوفایی اقتصاد برزیل» برای اقتصاددانان، نظریه‌پردازان و عملگرایان و اینکه چگونه برزیل توانسته به جایگاه برتر در اقتصاد دست یابد، نقشه راهی را ترسیم کند. چراکه با بهره‌گیری از آموزه‌های این کتاب می‌توان برنامه‌ریزی اقتصادی منظم‌تری انجام داده و با الگوبرداری از داستان‌های موفقیت و شکست پروژه‌های اقتصادی برزیل، طرحی نیز برای شکوفایی اقتصاد کشور ترسیم کرد.

 

ارسال نظر