اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۳۷۳۴۷

اعتبار ثبت سفارش کالا  6 ماهه شود

تسنیم| رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهان ۶ ماهه شدن اعتبار زمانی ثبت سفارش برای واردات کالا از ۳ ماه فعلی شد. غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهان 6 ماهه شدن اعتبار ثبت سفارش برای واردات کالا از 3 ماه فعلی شد و اعلام کرد که این امر مشکلاتی برای تجار ایجاد کرده است .در این نامه اشاره شده است که با توجه به قوانین بین المللی تجارت فرامرزی و تجربه موفق اعتبار 6 ماهه ثبت سفارش این وزارتخانه طی بخش نامه‌ای اعتبار زمانی ثبت سفارش را دوباره 6 ماه کند.

بخشنامه برگشت ارز صادراتی به استان‌ها ابلاغ شد

شاتا| وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های خود در استان‌ها بخشنامه تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را ابلاغ کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با ارسال بخشنامه‌ای به استان‌های خود در کشور اعلام کرد که براساس نامه بانک مرکزی در خصوص « رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» دستور العمل نحوه ثبت اطلاعات واردات در مقابل صادرات، ارسال می‌شود.

صادرات سیمان به عراق از صرفه افتاد

تسنیم| دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه انتقال ارز صادراتی از عراق به کشور برای تولیدکنندگان سیمان به‌صرفه نیست، گفت: باور غلطی است که صادرکنندگان حاضر به برگشت ارز به کشور نیستند. عبدالرضا شیخان  با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت سیمان با تمام مشکلات موجود همچنان تا حد توان به تولید می‌پردازد، اظهارکرد: برای کاهش مشکلات نیازمند کمک دولت هستیم تا موانع را از پیش پای تولیدکنندگان برداریم. او با اعلام اینکه عمده صادرات سیمان کشور به کشورهای عراق و افغانستان است، افزود: قبل از ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی در برگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما، روند صادرات سیمان به این دو کشور با سرعت مناسبی انجام می‌شد اما متأسفانه ابلاغ این بخشنامه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان سیمان به وجود آورده است. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه انتقال ارز صادراتی از عراق به کشور برای تولیدکنندگان سیمان به‌صرفه نیست و همین موضوع حجم صادرات سیمان به این کشور را کاهش داده است، گفت: علاوه بر این هزینه حمل و نقل هم افزایش پیدا کرده که این امر قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان افزایش داده‌ است. شیخان اضافه کرد: تعدادی از تولیدکنندگان سیمان با نامه‌نگاری‌هایی با بانک مرکزی خواستار اصلاح بخشنامه صادراتی بانک مرکزی هستند. او با اعلام اینکه باور غلطی است که صادرکنندگان حاضر به برگشت ارز به کشور نیستند، تصریح کرد: اگر ارزی به کشور منتقل نشود کار تجاری چگونه انجام می‌شود؟مشکل ما ارایه ارز به سامانه نیما است.

آسیب‌های واردات لاستیک بازیافتی چینی

مهر| نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: لاستیک‌های بازیافتی عمر مفید کوتاه‌تری نسبت به لاستیک‌های استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آنها چندین برابر دیگر لاستیک‌هاست.  سید احسن علوی با هشدار نسبت به نبود نظارت بر واردات لاستیک گفت: متأسفانه بخشی از واردات لاستیک خودروهای سبک و سنگین از کشور چین صورت می‌گیرد و در این میان این نگرانی وجود دارد که بخشی از این لاستیک‌ها محصولات بازیافتی باشد. او ادامه داد: لاستیک‌های بازیافتی عمر مفید کوتاه‌تری نسبت به لاستیک‌های استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آنها چندین برابر دیگر لاستیک‌ها است، زیرا آنها لاستیک‌ها کهنه را جمع آوری کرده و بار دیگر برای آن عاج درست می‌کنند. نایب رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: ما در سال‌های گذشته سفری به کشور چین داشتیم و در این سفر بازدیدی از مناطق صنعتی این کشور صورت گرفت، در یکی از بازدیدها ما را به نزدیکی چند روستا برده و اعلام کردند که محصولات صادرشده به ایران در این مناطق تولید می‌شود؛ این در حالی است که این مناطق زیرساخت‌های لازم را برای تولید نداشتند. نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه واردات لاستیک از کشور چین باید کاملا متوقف شود گفت: به نظر من کشورهای اروپایی حتی کشورهای کوچک این قاره جایگزین بهتری نسبت به چینی‌ها هستند و باید محصولات از این کشورها وارد شود. علوی یادآور شد: در هفته‌های اخیر خبرهایی در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه شاید فرآیند بازرسی و آزمایش مرغوبیت لاستیک‌های وارداتی کاهش یابد که این مساله به ضرر مصرف کنندگان و مردم ما خواهد بود. نایب رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: آزمایش و بازرسی لاستیک دو مولفه‌ای است که باید توسط سازمان‌های نظارتی مانند سازمان استاندارد عملیاتی شود.

 

ارسال نظر