سفر هیات اتاق ایران به هند

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۳۷۱۱۹

هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند و به سرپرستی غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران فردا همراه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به هند سفر خواهد کرد. در این سفر که به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت، علاوه بر مذاکره با فعالان بخش خصوصی، امضای تفاهم‌نامه همکاری با کنفدراسیون صنایع هند و رایزنی در خصوص تشکیل اتاق مشترک هند و ایران در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شناسایی و رفع موانع تجاری و به‌ویژه مشکلات بانکی، حمل‌ونقل، گمرک، مذاکره درباره توافق ترجیحی ایران و هند و سرمایه‌گذاری مشترک در بندر چابهار مهم‌ترین موضوعاتی است که در سفر رییس پارلمان بخش خصوصی ایران به دهلی نو و دیدار با مقام‌های اقتصادی این کشور از جمله رییس کنفدراسیون صنایع هند (CII)، رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت و وزیر تجارت هند بررسی خواهد شد. بیش از 30 تولیدکننده در حوزه دارو و مواد دارویی، تجهیزات پزشکی، سموم دفع آفات نباتی، لوازم و قطعات یدکی خودرو، لوازم الکترونیک، مواد پتروشیمی و شیمیایی، نساجی و صنایع وابسته، گردشگری سلامت و فناوری اطلاعات رییس اتاق ایران را در این سفر همراهی می‌کنند و در حاشیه جلسات رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالان بخش خصوصی به مذاکره با همتایان هندی خود خواهند پرداخت. شرکت در نشست سالانه موسوم به «گفت‌وگوی رایسینا» که در بنیاد تحقیقاتی آبزرور هند برگزار می‌شود، یکی دیگر از برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه کشور و رییس پارلمان بخش خصوصی به هند است.

11 دی‌ماه، وزیر دارایی هند اعلام کرد دولت این کشور پرداخت پول به شرکت ملی نفت ایران برای واردات نفت خام را از مالیات معاف کرده است. این معافیت به پالایشگاه‌های هندی اجازه می‌دهد حدود 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران را به شرکت ملی نفت پرداخت کنند.

پس از انتشار این خبر مدیر شرکت نفتی «چنای» هند از تصمیم ایران برای سرمایه‌گذاری 15 میلیارد روپیه‌ای (218 میلیارد دلاری) برای توسعه یکی از پالایشگاه‌های این شرکت خبر داد؛ پالایشگاهی که قرار است ظرفیت آن از 1 میلیون تن در سال به 9 میلیون تن در سال برسد.  این در حالی است که پس از خروج رسمی امریکا از برجام و آغاز دور دوم تحریم‌های امریکا علیه این کشور، هند به همراه هفت‌کشور شامل چین، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه به‌صورت موقت از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شدند.

امریکا دلیل اعطای معافیت به هشت کشور مذکور را کاهش چشمگیر واردات نفت آنها از ایران قبل از ضرب‌الاجل تعیین‌شده عنوان کرد. در همین زمینه، کی پی فابیان دیپلمات باسابقه هندی، معتقد است: «هند به روابط بسیار مستحکم با ایران نیاز داریم زیرا بندر چابهار در جنوب شرقی این کشور تنها راه ما برای دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی است.

هند در طرح توسعه بندر چابهار و نیز طرح کریدور بین‌المللی شمال به جنوب که از سال 2002 با مشارکت ایران، هند و روسیه آغاز شده، سرمایه‌گذاری هنگفتی صورت داده است و اگر آرزوی تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت را در سر می‌پروراند، نباید بدون توجه به منافع ملی خود از امریکا اطاعت کند».

بر اساس گزارش پایگاه خبری «پرینت» هند، سفر رییس دستگاه دیپلماسی ایران به هند در نخستین روزهای سال جدید میلادی نشان می‌دهد که دو طرف برای پیگیری موضوعات مطرح‌شده در سفر قبلی وزیر امور خارجه ایران به هند، کاملاً مصمم هستند. در جریان سفر محمدجواد ظریف به دهلی‌نو در اواخر ماه مه (اوایل خرداد) هر دو کشور نه‌تنها بر تقویت روابط تجاری متقابل تأکید کردند بلکه در مورد راهکارهای حمایت دولت نارندا مودی از برجام –که در آن زمان تنها دو هفته از خروج امریکا از آن می‌گذشت- نیز مذاکراتی داشتند.

 

 

ارسال نظر