اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۴۱

بازگشت 1300 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

ایرنا|معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و رونق تولید در حوزه صنعت رشد خوبی دارد، گفت: تاکنون در سطح کشور بیش از یک هزار و 300 واحد صنعتی راکد و نیمه‌فعال به چرخه تولید بازگشته‌اند. محمدعلی عزیزمحمدی با اشاره به واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال، افزود: نوسازی و راه‌اندازی این واحدها یکی از شاخص‌های کاری پیش روی شرکت شهرک‌های صنعتی است. او گفت: دولت در قالب احیاء واحدهای تولیدی مشکل‌دار اعتبارات خوبی را بدین منظور تخصیص داد که تاکنون یک هزار و 300 واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند. او تاکید کرد: در استان ایلام نیز همین برنامه از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود و امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته یا واحد راکد نداشته یا کمترین تعداد را داشته باشیم. عزیزمحمدی یادآور شد: این صنایع بزرگ، زنجیره صنایع کوچک‌تری را به همراه خود دارد که با توجه به استقبال و حمایت‌های موجود امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتری باشیم. او با بیان اینکه مدیریت استان از تجربیات خوبی برخوردار است، گفت: امیدواریم صنعتگران و کارآفرینان بومی و غیر بومی استان حمایت مدیران استانی از تولید در بخش صنعت را لمس کرده و شاهد توسعه و پیشرفت خوبی در آینده نزدیک باشیم.

عزیزمحمدی افزود: با توجه به مستهلک شدن برخی از صنایع باید خط تولید آنها تغییر کند و با تکنیک روز حرکت کرده و حوزه بازار خود را حفظ کنند. به گفته او، 550 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان ایلام مستقر هستند که از این تعداد 260 مورد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قرار دارند. عزیزمحمدی با بیان اینکه با همت مسوولان پایش خوبی بابت حفظ این واحده‌ها وجود دارد، تاکید کرد: باید تلاش شود سرمایه‌گذاری جدید با رشد فزاینده صورت گیرد و با توجه به ظرفیت‌های استان از جمله نفت، گاز و کشاورزی پروژه‌های خوبی اجرا شده و صنایع تبدلی می‌تواند رونق یابد.

سهم اندک بخش خصوصی در اقتصاد

ایسنا|یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که هرچند در طول سال‌های گذشته اتاق بازرگانی تلاش کرده در حوزه‌های مختلف خود را فعال کند اما محدودیت سهم این تشکل در اقتصاد باعث شده که این فعالیت‌ها تاثیری جدی از خود بر جای نگذارد. سیدرضی حاجی آقامیری اظهار کرد: متاسفانه و با وجود آنکه در طول تمام سال‌های گذشته صحبت از گسترش نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور وجود داشته و اتاق بازرگانی نیز با گسترش حوزه فعالیت خود تلاش کرده در تمامی بخش‌های اقتصادی حضور داشته باشد اما شرایط اقتصاد ایران هیچگاه اجازه نداده آنچه در برنامه‌های کلان اتاق وجود داشته، اجرایی شود. به گفته او، برای آنکه اتاق بازرگانی بتواند نقشی مهم و محوری در تمامی حوزه‌ها از تجارت گرفته تا صنعت و تولید ایفا کند، باید پیش از هر چیز، حوزه نفوذ بخش خصوصی در اقتصاد افزایش یابد. این فعال اقتصادی بخش خصوصی با بیان اینکه نفوذ این بخش در اقتصاد ایران بسیار ناچیز است، گفت: ما در هر نقطه‌ای که نگاه می‌کنیم اثری از دولت می‌بینیم. دولت و بخش‌های دولتی در تمامی حوزه‌ها حضور دارند و زمانی که آنها باشند، رقابت برای بخش خصوصی واقعی سخت می‌شود. آقامیری افزود: در چنین شرایطی بخش خصوصی یا تضعیف شده و عملا کنار می‌رود، یا تنها مجبور می‌شود در حوزه محدود فعالیت خود کار کند. او نتیجه‌گیری کرد که در چنین فضایی نه تنها نمی‌توان انتظار داشت که اتاق بازرگانی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در عرصه اقتصاد تولیدی و صنعتی اعلام وجود کند که حتی نقشی که این نهاد تاکنون داشته نیز با وجود تمام شرایط سختی حفظ شده که در طول این سال‌ها برخلاف مسیر مدنظرش شکل گرفته‌اند.

رشد تولید فولاد خام در 8 ماه

ایرنا|آمار عملکرد واحدهای فولادسازی عمده کشور در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری نشان داد که تولید فولاد میانی (خام) به رقم 16 میلیون و 640 هزارتن رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال 18 درصد رشد نشان می‌دهد. آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد، در مدت مشابه سال گذشته، 14 میلیون و 169 هزار تن فولاد خام (میانی) تولید شد. علاوه براین کل محصولات فولادی تولیدی در این مدت 14 میلیون و 232 هزار تن بود و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (12 میلیون و 993 هزار تن) 10 درصد رشد را ثبت کرد. آمار مربوطه نشان می‌دهد، تولید بیلت و بلوم (شمش) در این بازه زمانی به 9 میلیون و 258 هزار تن رسید که 23 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. همچنین تولید اسلب (شمش) در این مدت با رقم 7 میلیون و 382 هزارتن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد نشان می‌دهد؛ میزان تولید آهن اسفنجی نیز در 8 ماه نخست سال جاری، 17 میلیون و 363 هزارتن بود که در مقایسه با 14 میلیون و 600 هزار تن عملکرد دوره مشابه پارسال 19 درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی آماری همچنین نشان می‌دهد، در زمینه صادرات فولاد در مدت 8 ماهه نخست سال جاری صادرات فولاد خام (میانی) به رقم 3 میلیون و 353 هزارتن رسید که نسبت به 4 میلیون و 225 هزارتن مدت مشابه سال 96 کاهش 21 درصدی دارد.

 

ارسال نظر