اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۸۰

رشد 7 برابری صادرات امریکا به ایران

تسنیم| صادرات امریکا به ایران در پی بازگشت تحریم‌ها، ۷ برابر رشد کرد و به ۱۰۹.۲ میلیون دلار در ماه اکتبر ۲۰۱۸ رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار امریکا نشان می‌دهد صادرات امریکا به ایران پس از بازگشت تحریم‌های غیرنفتی رشد قابل توجهی داشته است. دولت امریکا در پی خروج یک جانبه از برجام اعلام کرد: از 6 اوت تحریم‌های غیرنفتی مثل تحریم خودرو، طلا و فرش و پسته ایران را از سر می‌گیرد.

با وجود بازگشت تحریم‌های امریکا، اما در ماه اکتبر2018 صادرات امریکا به ایران رشد قابل توجه حدود 7 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 109.2 میلیون دلار رسیده است. امریکا در اکتبر سال قبل تنها 16.1 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. رشد 7 برابری صادرات امریکا به ایران در حالی است که واشنگتن فشار زیادی به کشورهای دیگر آورده تا از تجارت با ایران خودداری کنند.

 تحلیلگران، سیاست تحریمی امریکا علیه ایران را هم درچارچوب سیاست‌های تجاری این کشور تحلیل می‌کنند. بر اساس این گزارش با وجود رشد قابل توجه صادرات امریکا به ایران، واردات این کشور از ایران در ماه اکتبر به مرز صفر رسیده است. امریکا در اکتبر سال قبل 3.2 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم را در اکتبر سال جاری به 0.2 میلیون دلار کاهش داده است. در 10 ماهه سال جاری میلادی مجموع تجارت دو کشور با رشد 3 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 476.9 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که تجارت ایران و امریکا در 10 ماهه سال گذشته 158 میلیون دلار گزارش شده بود.

صادرات امریکا به ایران در 10 ماهه سال قبل 108.1 میلیون دلار بوده که این رقم با رشد 4 برابری در 10 ماهه امسال به 409.4 میلیون دلار افزایش یافته است. واردات از ایران نیز که در 10 ماهه سال قبل 49.9 میلیون دلار گزارش شده بود در 10 ماهه سال جاری میلادی با رشد 35 درصدی به 67.5 میلیون دلار رسیده است.

هشدار به خریداران خودروهای وارداتی

تسنیم| رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه متاسفانه نظارت کافی بر بازار خودرو نیست، گفت: واردات خودرو ممنوع است اما متاسفانه برخی از شرکتها با شگردهای خاص خود تبلیغات زیادی برای فروش خودروهای که ندارند انجام می‌دهند. سعید موتمنی با اعلام اینکه به هیچ عنوان به صورت مدت‌دار از این شرکت‌ها خودرو نخرید، گفت: فقط خودرو را با تحویل روز خریداری کنید. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: متأسفانه نظارت کافی بر بازار خودرو نیست و هر کس با تبلیغات متعدد درصدد فروش خودرو آن هم با قیمت بالاست که همین امر بلاتکلیفی بازار را بیشتر کرده است.

تاسیس اتاق مشترک ایران و قطر در اهواز

ایرنا| رییس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: اتاق مشترک ایران و قطر در اهواز گشایش و عضو‌گیری به زودی آغاز می‌شود. عدنان موسی پور بیان کرد: از صادرکنندگان تقاضا می‌شود با عضو شدن در این اتاق و با همکاری و مشارکت به روند صادرات به کشور قطر کمک کنند. او همچنین گفت: ایران در تجارت با کشور قطر به ترکیه باخت و موفق نشد که بازار قطر را در دست بگیرد. موسی پور در بیست و دومین همایش روز ملی صادرات در اهواز، افزود: زمانی که ایران به مرز صادرات 300 میلیون دلاری در قطر رسید ترکیه سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات به قطر انجام داد و پاکستان نیز موفق شده میزان صادرات خود به ترکیه را به مرز 1.5 میلیارد دلار برساند.

او با بیان اینکه کشور قطر در حال قدرتمند شدن در بخش اقتصادی است و تحریم‌های عربستان بر این کشور تاثیری نداشته ادامه داد: قطر با انعقاد تفاهم نامه با کشورهای قدرتمند اقتصادی دنیا در بخش تولید تا پنج سال آینده به یک سطح قدرتمندی از اقتصاد می‌رسد.

موسی‌پور همچنین استفاده از طرح پیمان سپاری ارزی (برگشت پول صادرات کالا به کشور) را راه‌حل مناسبی در کمک به صادرکنندگان ندانست و آن را عامل افزایش بیکاری بیان کرد. رییس اتاق مشترک ایران و قطر بیان کرد: خوزستان سومین استان صادر‌کننده کشور است و با مشکلات ملی برای انجام صادرات روبه‌رو است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این همایش گفت: امروز کشور عراق یک بازار بکر برای صادرات است اما مرزهای خوزستان با مشکلاتی برای صادرات روبه رو است و باید نگاه ملی به این مشکلات شود.

امیر حسین نظری ادامه داد: زیرساخت‌های قوی در مرزهای خوزستان برای انجام صادرات وجود ندارد و صادرکنندگان از این شرایط خسته شده‌اند. او افزود: برای رفع مشکلات در مرزهای خوزستان نیاز به اعتبارات ملی است و باید مشکلات صادرات در کشورهای مقصد نیز برطرف شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: اگر مشکل صادرات در خوزستان برطرف شود در اقتصاد کشور نیز شاهد تحول خواهیم بود.

 

ارسال نظر