غفلت از بخش کشاورزی در سیاست‌های اقتصادی

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۷۹

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش کشاورزی در سیاست‌های اقتصادی کشور کاملا مظلوم بوده و روند حرکت سیاست‌های اقتصادی به سوی رشد نبوده است. به گزارش ایرنا، غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: احساس می‌کنیم اتاق بازرگانی در مورد کشاورزی و آب به فعالیت فوق‌العاده نیاز دارد و بیش از پیش باید جبران مافات و عقب ماندگی‌ها را کند.

 او ادامه داد: سال 1385 سهم مانده تسهیلات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که به بخش غیردولتی داده شد 14.8 درصد بود. این میزان سال 1392 به 10.4 درصد و سال 1395 به 8.8 درصد رسیده است. ‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر سیاست‌های اقتصادی دولت در حمایت از بخش کشاورزی است این آمار نشان از چه دارد؟ این آمار نشان می‌دهد در تخصیص منابع کشور به بخش کشاورزی مرتب نزول کرده‌ایم.

او افزود: همچنین سال 1335 سهم شاغلان 10 ساله و بیش از 10 ساله در بخش کشاورزی 56.3 درصد بود. این رقم در سال 1395 به 18 درصد رسیده است. میزان مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه کلان‌شهرها و تاثیر این امر را در اقتصاد روستا نیز با چشم ظاهری می‌توان دید. شافعی در ادامه همچنین گفت: در موضوع استفاده بهینه از منابع محدود آب در خراسان رضوی فعالیت‌های خوبی انجام شده اما رتبه استان و کشور هنوز رتبه خوبی نیست. سال 1395 مساحت زمین‌های تجهیز شده برای زراعت آبی در ایران 9 میلیون و 600 هزار هکتار و میزان صادرات محصولات کشاورزی 6 میلیارد و 400 میلیون دلار بود. او افزود: این در حالی است که ترکیه با پنج میلیون و 215 هزار هکتار زمین‌های تجهیز شده برای زراعت آبی 16.6 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته است. کره جنوبی هم با 753 هزار هکتار زمین تجهیز شده برای زراعت آبی 11.2 میلیارد دلار و مالزی با 380 هزار هکتار زمین تجهیز شده برای زراعت آبی 25.5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده‌اند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده در مورد استفاده از روش‌های نوین آبیاری توفیقات بدی نداشته‌ایم اما در مقایسه با سایر کشورها موقعیت مناسبی نداریم؛ بنابراین تجهیز بخش کشاورزی به منابع بودجه‌ای اهمیت دارد.

 

 

ارسال نظر