اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۲۳

شبکه توزیع کالا زیر ذره‌بین وزارت صنعت

شاتا|مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: با ابلاغ دستورالعمل رصد کالا، زنجیره تجاری کشور و سامانه تجارت داخلی ایران وارد فاز جدیدی شد. محمد قبله با اعلام این مطلب افزود: این دستور العمل که در راستای اجرای مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، موجبات شفافیت بازار و رصد مویرگی کالاها از حلقه ابتدایی تا حلقه انتهایی در شبکه توزیع را فراهم می‌آورد. او به اهمیت سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: سامانه جامع تجارت دو بخش سامانه تجارت فرامرزی و سامانه تجارت داخلی را در خود جای داده است. او ادامه داد: سامانه تجارت فرامرزی، اطلاعات کالا تا ورود به مرزهای ایران را در خود جای می‌دهد و قرار است تمامی اطلاعات در حوزه داخلی در سامانه جامع تجارت جای گیرد که البته بخش‌های مهمی از این سامانه نظیر سامانه جامع انبارها، شناسه کالا و سامانه حمل و نقل راه‌اندازی شده و با ابلاغ این دستورالعمل اطلاعات توزیع‌کنندگان، خرده فروشان، شرکت‌های پخش و ... نیز باید در این سامانه ثبت شوند تا امکان رصد کالا برای سیاست‌گذار در تمامی کشور فراهم شود. قبله با تاکید بر اینکه دستاورد چنین اقدامی شفافیت بازار و ممانعت از سوءاستفاده در دوره‌های خاص خواهد بود، گفت: با اجرای این دستورالعمل، نقشه حرکت کالا از مبادی تولید یا واردات تا مبادی عرضه و مصرف روشن می‌شود و در نتیجه عرضه خارج از شبکه، احتکار و ... موضوعیت خود را از دست خواهد داد. به گفته او اهداف مهم این سامانه، ساماندهی اطلاعات و فرآیندهای ورود، توزیع و عرضه کالا در زنجیره تجاری، فراهم کردن امکان رصد و کنترل موجودی کالاهای اساسی و نظارت سیستمی جهت ممانعت از گران فروشی، احتکار و قاچاق کالاست. او در پاسخ به این سوال که کدام کالاها در اولین گام مشمول این دستورالعمل خواهند بود؟ گفت: در این دستورالعمل پیش بینی شده است کالاهای مشمول طرح رصد کالا در زنجیره تجاری و ضوابط مرتبط با آنها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به اطلاع فعالین تجاری برسد از این رو اولویت‌بندی لازم در این بخش صورت گرفته و مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ادعای عدم بازگشت ارز صادراتی غلط است

تسنیم|نائب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اینکه بخش خصوصی ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانده است درست نیست زیرا این نتیجه‌گیری بر اساس پیش فرض‌های نادرست است. حسین سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه اقدامات موثر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، محسوس است، افزود: تا حد قابل توجهی آرامش به این بازار بازگشته است. او افزود: محدود کردن تراکنش‌های پوزها و تغییر در جابه‌جایی چک‌های تضمینی بانکی از جمله تصمیمات خوب بانک مرکزی برای کنترل جابه‌جایی پول و مبارزه با پولشویی و تزریق آرامش به بازار بود. سلاح ورزی با تاکید بر اینکه همه دلارهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد، گفت: در غیر این صورت مصداق خروج سرمایه از کشور است. او گفت: البته اینکه بخش خصوصی ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانده است درست نیست زیرا این نتیجه‌گیری بر اساس پیش فرض‌های نادرست است. سلاح ورزی با بیان اینکه بیش از 80 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به شرکت‌های دولتی، نهادهای مالی و صندوق‌های بازنشستگی و مانند آن است، گفت: آنچه در حوزه محصولات پتروشیمی صادر می‌کنیم به علت وجود قیمت جهانی، قیمت آنها مشخص است اما آن 20 درصد مربوط به بخش خصوصی واقعی به علت واقعی نبودن نرخ پایه صادراتی، حداقل نصف مبلغی است که اعلام می‌شود. او با اشاره به پیمان سپاری ارزی و شرایط جدید گفت: اگر این روند ادامه یابد ممکن است صادرکنندگان، بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند و کشور با کاهش جدی صادرات روبه رو شود.

ظرفیت تولید فولاد  به توازن رسید

مهر|معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار فولاد به خارج از کشور صادر شده است. جعفر سرقینی بابیان اینکه ایران در زمره کشورهای صادرکننده فولاد است، تأکید کرد: سالانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات فولاد از کشور صادرشده، که این امر توانسته ارزش‌افزوده خوبی را در اختیار ایران قرار دهد. او بابیان اینکه ۱۲.۵ میلیون تن فولاد در شش‌ماهه اول سال از کشور صادرشده است، افزود: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳۴ میلیون تن است. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه صادرات فولاد از ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته ازنظر ارزش ۱۳ درصد رشد داشته است، تأکید کرد: صادرات فولاد از ایران از لحاظ وزنی نیز ۲۳درصد رشد داشته است.

مواد اولیه تایر در فهرست گروه یک کالایی

خبرگزاری صدا وسیما|وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی مواد اولیه تولید تایر را در فهرست گروه یک کالایی اعلام کرد. در نامه رضا رحمانی به عبدالناصر همتی آمده است: «ردیف تعرفه‌های 40011000 و 40013900 مربوط به انواع کائوچوی طبیعی که مواد اولیه مربوط به تولید تایر است کماکان در گروه کالایی یک قرار دارد. وزیر صنعت در این نامه از رییس کل بانک مرکزی خواسته تا اقدامات لازم را در زمینه انجام دهد.»

 

ارسال نظر