اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۸۲

موفقیت بخش خصوصی  در بازار عراق

بخش خصوصی ایران موفق شد استانداردهای لازم برای صادرات تجهیزات نفتی به عراق را دریافت کند. پیش از این تنها شرکت‌های اروپایی موفق به دریافت چنین استانداردهایی شده بودند. علیرضا کلاهی صمدی عضو مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در این باره گفت: با وجود مشکلات فراوان ناشی از تحریم‌ها، بخش خصوصی موفق به اخذ تاییدیه‌ها و استانداردهای شرکت پروژه‌های نفت عراق شده است و توانسته سهم قابل توجهی از بازار شرکت نفت عراق در بخش تجهیزات صنعت برق را که مربوط به تولیدات سیم و کابل‌های سنگین است را به خود اختصاص دهد. این درحالی است که کشورهای امریکا و عربستان با تمام توان برای حذف کالاهای ایرانی از بازار عراق برنامه‌ریزی و از هیچ‌گونه کارشکنی نیز تا به امروز مضایقه نکرده‌اند. کلاهی تاکید کرد: سهم داشتن در بازار نفت عراق در شرایط تحریم و مشکلات داخلی موفقیت بزرگی به حساب می‌آید. اهمیت این رویداد از آن جهت است که تا به امروز هیچ شرکت دولتی و خصوصی ایرانی موفق به احراز تاییدیه‌های شرکت توسعه پروژهای نفتی عراق نشده است. این فعال اقتصادی ادامه داد: شرکت‌ها برای حضور در بازار نفت عراق خصوصا توسعه زیرساخت و پروژه‌ها با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای از نظر کمی و کیفی مواجه‌اند و تا به امروز تنها تعداد معدودی از شرکت‌های معتبر اروپایی مجوز حضور در بازار نفت عراق را به دست آورده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: بزرگ‌ترین وجه تمایز این رویداد این است که بخش خصوصی واقعی توانست در بین رقبای قدرتمند بین‌المللی سهمی در بازار شکننده عراق به خود اختصاص دهد. کلاهی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تولید صنعت سیم و کابل ایران تصریح کرد: با وجود مشکلات عدیده در تولیدات صنعت برق، بخش خصوصی با عرضه کالای با کیفیت و در رده کلاس جهانی، توان حضور در بازارهای بین‌المللی را دارد. صنعت کابل با وجود برخوردار بودن ایران از امکانات تولیدی و منابع طبیعی 6 درصد مس جهان مغفول مانده و در باب مقایسه کشور ترکیه بدون داشتن حتی یک معدن مس با بیش از 2 میلیارد دلار صادارت سیم و کابل در سال بخش قابل توجهی از بازار منطقه و اروپا را تصاحب کرده است. در این بین دولت با سیاست‌گذاری‌های اصولی و بلندمدت در حمایت از تولیدکنندگان صنعت برق می‌تواند صادرات کالای این بخش را تا 10 سال آینده به حدود 5 میلیارد دلار افزایش دهد.

صادرات ۱۷۶ میلیون دلار فرش دستباف

مهر|رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به صادرات فرش دستباف به ارزش ۱۷۶ میلیون دلار در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری گفت: با وجود تحریم، بسیاری از کشورها طالب فرش دستباف ایرانی هستند. فرشته دستپاک در برنامه روی خط خبر درباره وضعیت صادرات فرش دستباف گفت: طی سال گذشته حدود ۴۲۶ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم، اولین کشور امریکا و بعد از آن آلمان قرار دارد. میزان صادرات در هفت ماه منتهی به ۷ ماهه نخست سال گذشته، ۲۲۰ میلیون دلار و ۷ ماهه نخست امسال، ۱۷۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ۳۲ درصد از صادرات فرش دستباف به کشور امریکا بوده که به دلیل تحریم آن را از دست داده‌ایم از همین رو باید دیگر کشورها را جایگزین کنیم. او در مورد راه‌های مقابله ایران با نظام تحریم‌های جدید امریکا و افزایش میزان صادرات فرش دستباف افزود: با وجود تحریم، بسیاری از کشورهای جهان طالب فرش دستباف هستند. به همین جهت تدابیر لازم برای مقابله با تحریم‌ها اندیشیده شده است. که از آن جمله، استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد کشور که از آن طریق می‌توان، انگیزه سرمایه‌گذاران برای تولید، صادرات و واردات مواد اولیه را افزایش داد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری را از دیگر اقدامات مرکز ملی فرش ایران برای مقابله با تحریم برشمرد و در خصوص واردات مواد اولیه و تفاوت قیمت پیرامون آن چنین اظهار کرد: در بحث قیمت فرش دستباف، دستمزد نیروی انسانی، بیشترین تاثیر را دارد. ما دو گروه مواد اولیه را وارد می‌کنیم، اول ابریشم که از چین و ازبکستان وارد می‌شود؛ سپس پشم وارداتی که از کشورهای «استرالیا، اروگوئه، نیوزیلند» برای فرش‌های بالای ۴۵ رج وارد می‌شود، البته لازم به ذکر است که بخش زیادی پشم تولیدی، در داخل کشور مصرف می‌شود و تنها بخشی از آن صادر می‌شود چرا که پشم گوسفندان در فصل بهار چیده می‌شود و مازاد نیاز داخلی در صورت صادر نشدن، فاسد می‌شود.

افزایش صادرات ایران به پاکستان

شاتا|رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: صادرات ایران به پاکستان طی 8 ماهه سال 1397 با رشد 59 درصدی همراه بوده است. محمود حاجی یوسفی پور با اعلام این خبر اظهار کرد: صادرات ایران به پاکستان طی 8 ماهه سال جاری به رقم 860 میلیون دلار رسید که در مقایسه با 539 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته 59 درصد افزایش داشته است.  او با اشاره به ظرفیت بالای بازار پاکستان برای کالاهای ایرانی، گفت: عمده کالاهای صادراتی شامل مواد نفتی و پتروشیمی، خرما، شکلات و بیسکوییت، مواد پلاستیکی و ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی بوده است. طی مدت مذکور واردات ایران از پاکستان نیز از 332 میلیون دلار به 194 میلیون دلار کاهش یافته که افت 71 درصدی را تجربه کرده است.

 

ارسال نظر