اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۲۹

عبور صادرات ایران از مرز 27 میلیارد دلار

ایرنا |مدیر دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رشد 14 درصدی تجارت کشور در هفت ماه منتهی به مهر سال 97 گفت: میزان صادرات ایران تا پایان مهر از مرز 27 میلیارد دلار گذشت. فرهاد نوری افزود: اکنون هر تن صادرات بطور متوسط 400 دلار به فروش می‌رسد و هر تن محموله وارداتی با هزینه یک هزار و 400 دلاری خریداری می‌شود که این شکاف باید کاهش یابد و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود.

به گفته او، 70 درصد واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای ضروری است و مابقی کالاهای غیرضروری بوده که باید مدیریت شود و با توجه به اینکه کشور نیازهای وارداتی بسیاری دارد که تنها از محل درآمد نفت تامین نمی‌شود، باید مدیریت تقاضا در واردات را با مدیریت ارزهای صادراتی پیوند داد.

نوری با بیان اینکه بازگشت ارز به کشور از محل درآمدهای پتروشیمی و شرکت‌های مشابه نیمه‌دولتی کافی نیست، اظهارکرد: برخی شیوهنامه‌های صادرات و واردات اشکالاتی دارد و نحوه بازپرداخت ارز نیز با مشکلاتی مواجه است که باید در جلسات مشترک با بخش خصوصی کاهش یابد. او در مورد مشوق‌های تجاری نیز گفت: مشوق‌هایی برای مشارکت بنگاه‌های صادراتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور لحاظ شده و چنانچه صادرکنندگان تسهیلات بانکی با نرخ عرف روز را دریافت کنند 4 تا 6 درصد از سود به آنان بازگردانده می‌شود. نوری اضافه کرد: همچنین به منظور کمک به نقدینگی و فعالیت‌های بازاریابی، بخشی از هزینه‌های بازایابی بنگاه‌ها پوشش داده می‌شود.

صادرات سیمان افزایش یافت

ایسنا |دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش 7 درصدی صادرات سیمان در هفت ماه منتهی به مهر سال97 خبر داد اما گفت که احتمال دارد صادرات این محصول معدنی در ماه‌های آینده کاهش یابد. عبدالرضا شیخان گفت: محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها و افزایش هزینه حمل و نقل داخلی و بین‌المللی باعث افت میزان صادرات در ماه آبان شده است. او افزایش هزینه‌های حمل ونقل دریایی را عامل کاهش صادرات به مناطق دوردست و اجرای بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی را دلیل کاهش صادرات به کشورهای همسایه دانست و اظهار کرد: معاملات اقتصادی با کشورهای همسایه معمولا با ریال انجام می‌شود و تعهد ارزی باعث محدود شدن صادرات به این کشورها شده است. شیخان با بیان اینکه مشکلات مربوط به صادرات، منعکس شده و دست‌اندرکاران این بخش به دنبال راه‌حل هستند، تصریح کرد: برای صنایعی مثل سیمان که حجم و مقصد صادرات آنها محدود و بیشتر کشورهای همسایه است، باید راهکار دیگری در نظر گرفته ‌شود.

 تشکیل993‌میلیارد ریال پرونده قاچاق در مهر‌ماه

شاتا |طی مهرماه سال جاری 993 میلیارد ریال پرونده تخلف قاچاق کالا تشکیل شد. در این مدت بیش از 33 هزار مورد بازرسی از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه صورت گرفته که منجر به تشکیل 692 پرونده تخلف قاچاق کالا به ارزش بیش از 993 میلیارد ریال شده که این پرونده‌ها برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است. در این مدت استان تهران با 4 هزار و 440 مورد بازرسی و 119 مورد تشکیل پرونده و استان قم با بیش از 901 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را در بین استان‌ها داشته‌اند. بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه نیز به ترتیب به گروه‌های ماشین آلات و وسایل مکانیکی با 853 میلیارد ریال، لوازم خانگی با 51 میلیارد ریال، لوازم آرایشی و بهداشتی با29 میلیارد ریال، اوراق بهادار با 19 میلیارد ریال و انواع پارچه با 10 میلیارد ریال مربوط است.

رشد دو رقمی تولید محصولات معدنی

شاتا |آمارهای تولید مهرماه امسال محصولات معدنی و صنایع معدنی حاکی از رشد دو رقمی محصولات این حوزه دارد. کنسانتره آهن، گندله، آهن اسفنجی، شمش فولاد محصولاتی هستند که به ترتیب بیشترین آمار تولید بنامشان ثبت شده است. تولید شمش فولاد طی مهرماه به یک میلیون و 605 هزار تن رسید که نسبت به مدت سال قبل با رشد 25درصدی همراه شد، تولید این محصول طی 7 ماه گذشته از مرز 11 میلیون تن گذشت. در همین حال تولید مهر ماه کنسانتره سنگ آهن با رشد 25درصدی به 3 میلیون و 771 هزار تن و گندله سنگ آهن با افزایش 20درصدی به 3 میلیون و 118 هزار تن رسید. تولید 7 ماهه این دو محصول به ترتیب از مرز 25 و 24 میلیون تن گذشت. همچنین در مهر ماه نزدیک به دو میلیون تن آهن اسفنجی تولید شد که 25درصد بیش از تولید مدت مشابه سال قبل بود. از سوی دیگر طی 7 ماه سال بیش از 13 میلیون تن تولید شده است. تولید فولاد خام در مهر‌ماه به یک میلیون و 600 هزارو طی هفت ماه امسال به بیش از 11 میلیون تن رسید. تولید محصولات فولادی در مهر ماه نیز، به 910 هزار و 251 تن رسیده این در حالی است که تولید این محصولات در 7 ماه ابتدای سال به 32 میلیون تن رسید. این گزارش می‌افزاید، میزان تولید‌اند مس در مهر ماه به 27 هزار 935 تن و کاتد مس به 22 هزار و 285 رسید که به ترتیب با رشد 185درصدی و 122درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر تولید ماده معدنی سرب و روی به 77 هزار و 544 تن رسید که 13درصد بیش از رقم تولید مهر سال قبل بود. در 7 ماه گذشته، میزان تولید‌اند مس 174 هزار تن و کاتد مس 136 هزار تن اعلام شده است.

 

ارسال نظر