اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۳۲۸۰۶

واردات گروه کالایی «۲» و «۳» با ارز صادراتی تامین شد

مهر|سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ارز مورد نیاز گروه کالایی ۲و ۳ که ثبت سفارش بانکی دارند از محل منابع ارزی صادرات غیر نفتی قابل تامین است. دفترمقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ارز مورد نیاز گروه کالایی ۲و ۳ که ثبت سفارش بانکی دارند ازمحل منابع ارزی صادرات غیر نفتی قابل تامین است که در کنار این سیاست شرایط لازم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور فراهم شده است. این دفتر همچنین اعلام کرد: با توجه به پیش بینی منابع درآمدی ناشی از صادرات و قابل عرضه در سامانه نیما بانک مرکزی متقاضی اولویت‌بندی تقاضاهای تایید شده قبلی است . براساس اعلام این دفتر، طی جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و بانک مرکزی برگزار شده است مقرر شد ثبت سفارش‌های بانکی گروه ۲ و۳ که در بانک منتظر گواهی ارزی (برای تخصیص ارز) بودند و تاکنون تخصیص ارز آنها انجام نشده است، برای اولویت‌بندی مجدد به دستگاه‌های اجرایی مجوز‌دهنده ارزی ارجاع شوند تا بر اساس نظر دستگاه‌ها اولویت‌بندی لازم صورت بگیرد. طبق اعلام دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، از هفته جاری این پرونده‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی مجددا اولویت‌بندی و به بانک ارسال می‌شود. این دفتر اولویت‌بندی جدید درخواست‌ها را به دلیل نوع کالاها و منابع ارز صادراتی دانست تا از توقف بدون نتیجه پرونده‌ها در بانک مرکزی خودداری شود.

بدعهدی «چین» در تامین مواد اولیه ایران

تسنیم|عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: پکن از تعهد خود در خصوص تامین قطعات ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز ایران شانه خالی می‌کند به گفته حسین پیرموذن، پیشنهاد چینی‌ها این است که بانک‌های درجه دو و سه جایگزین مراوات بانکی فعلی بین دو کشور شوند. او افزود: دولت چین برخلاف صحبت‌های سیاسی خود در بحث مراوات اقتصادی و تجاری با ایران تصمیم معقولی نگرفته است. او ادامه داد: متاسفانه خبرهای خوبی این روزها در خصوص مباحث بانکی بین دو کشور به گوش نمی‌رسد. عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: اغلب واحدهای تولیدی درسنوات گذشته به خاطر تحریم‌های ظالمانه دشمنان بخش عمده‌ای از ماشین آلات و تکنولوژی مورد نیاز خود را از چین وارد و امروز در ابعاد مختلف به نوعی وابسته به این کشور هستند. او افزود: در این مقطع چین به تعهد خود در خصوص تامین قطعات ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی نسبت به قراردادهای اولیه شانه خالی می‌کند. پیرموذن تصریح کرد: تحریم بانکی چین باعث شده حوالجات اکثر واحدهای تولیدی در داخل به جهت تامین مواد اولیه و تکنولوژی مورد خریداری با مشکل رو به روشود. او ادامه داد: پیشنهاد چینی‌ها در حال حاضر این است که سیستم بانکی جدیدی به سبب تحریم‌های امریکا بین ایران و چین تعریف و بانک‌های درجه دو و سه جایگزین مراوات بانکی فعلی بین دو کشور شوند.

عدم فعالیت ۴۰ درصد معادن کشور

تسنیم| مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از مجموع معادن کشور بصورت غیر فعال و نیمه فعال هستند. رضا عظیمی افزود: این معادن برای ادامه فعالیت خود به حمایت جدی نیازدارند. او در ادامه اظهار کرد: معادن کوچک مقیاس ضمن اشتغال افزایی، محرومیت زدایی و بسیاری موارد دیگر از توان تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات داخلی در شرایط تحریم برخوردارند.  مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ضمن اشاره به اینکه معادن بیشتر در مناطق محروم واقع هستند، گفت: این طرح کمک شایانی به احیای مناطق محروم نیز خواهد کرد. او ادامه افزود: برای احیای معادن کوچک مقیاس در کشور تاکنون تفاهم نامه‌های همکاری مختلفی به امضا رسیده است. عظیمی تصریح کرد: انعقاد این تفاهم نامه‌ها در راستای افزایش سطح اشتغال، رشد تولیدات معدنی، رفع مشکلات معادن کوچک و در نهایت دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و به منظور استفاده بهینه و به‌کارگیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی ـ اجرایی موجود، منابع مالی، داده‌ها، اطلاعات و نیروی انسانی بوده است.

 فروش کالاهای ایرانی  در «سلیمانیه» عراق

ایسنا|معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌شرقی از ایجاد مرکز تجاری کالاهای ایرانی در سلیمانیه عراق خبر داد. علی جهانگیری در نشست با اعضای میز تجاری عراق و تعدادی از تجار ایرانی و عراقی اظهار کرد: این مرکز توسط بخش خصوصی و به‌منظور فروش کالاهای ایرانی در سلیمانیه عراق ایجاد می‌شود. او از طی مراحل قانونی کسب مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت مرکز تجاری کالاهای ایرانی در سلیمانیه عراق خبر داد و گفت: مجموعه فوق، پایگاهی برای حضور در دیگر شهرهای کشورهای عراق و سوریه خواهد بود. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت: افزایش تعاملات فی مابین فرصت مناسبی را برای توسعه مبادلات تجاری بین ایران و عراق فراهم کرده است. علی جهانگیری خاطرنشان کرد: ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و همسایه بازار یکدیگر را به خوبی می‎شناسند و امیدواریم این اقدام سرآغاز فعالیت‎های میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور باشد.

 

ارسال نظر