اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۳۲۵۶۵

رشد تولید فولاد خام ایران و جهان

ایسنا|طبق گزارش انجمن فولاد جهان (ورلد استیل)، تولید فولاد خام ۶۴ کشور عضو این گروه در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به ۱۵۱.۷ میلیون تن رسید که ۴.۴ درصد در مقایسه با سپتامبر سال ۲۰۱۷ بالاتر بود. همچنین تولید فولاد خام جهان در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری با ۴.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳۴۷ میلیون تن بود. «آسیا» در مدت مذکور ۹۴۶.۸ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۵.۵ درصد نسبت به ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش داشت. اتحادیه اروپا ۱۲۸ میلیون تن فولاد خام در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد بالاتر بود. تولید فولاد خام امریکای شمالی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ به ۸۹.۷ میلیون تن رسید که ۳.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ داشت. کشورهای مشترک المنافع ۷۶.۲ میلیون تن فولاد خام در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تولید کردند که ۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان داد.

بر اساس گزارش ورلد استیل، تولید فولاد خام ایران در سپتامبر سال ۲۰۱۸ با ۴.۳ درصد افزایش نسبت به سپتامبر سال ۲۰۱۷، به ۲ میلیون تن رسید. تولید ایران در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری ۱۸.۵۲۰ میلیون تن بود که در مقایسه با ۱۵.۴۳۱ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷، به میزان ۲۰ درصد افزایش نشان داد. در میان سایر تولیدکنندگان، تولید فولاد چین در سپتامبر سال ۲۰۱۸ با ۷.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸۰.۸ میلیون تن رسید. تولید ژاپن در همین مدت با ۲.۴ درصد کاهش، ۸.۴ میلیون تن بود. در اتحادیه اروپا، تولید فولاد خام فرانسه در سپتامبر، با ۱.۴ درصد افزایش نسبت به سپتامبر سال ۲۰۱۷ به ۱.۳ میلیون تن رسید، در حالی که تولید ایتالیا با ۰.۸ درصد کاهش، ۲.۲ میلیون تن و اسپانیا با ۵.۱ درصد افزایش، ۱.۳ میلیون تن بود. تولید فولاد خام ترکیه نیز ۵.۹ درصد در سپتامبر سال ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۲.۸ میلیون تن رسید. تولید امریکا با ۹ درصد افزایش، ۷.۳ میلیون تن و تولید برزیل با ۲.۵ درصد افزایش، ۳ میلیون تن بود.

افزایش ۵ برابری صادرات سویای امریکا به ایران

تسنیم|درحالی که چین به دلیل بالا گرفتن جنگ تجاری، واردات دانه سویا از امریکا را متوقف کرده است طبق اطلاعات وزارت کشاورزی امریکا، از ماه جولای ۱۱ محموله امریکایی سویا معادل ۷۵۰ هزارتن به سوی ایران حرکت کرده است . به گزارش رویترز، افزایش تنش‌ها بین امریکا و ایران تجارت دانه‌های سویا را متوقف نکرده است. دلیل آن هم تصمیم چین برای جلوگیری از محموله‌های امریکایی به عنوان بخشی از نزاع تجاری دو کشور است. طبق اطلاعات وزارت کشاورزی امریکا، از ماه جولای 11 محموله امریکایی سویا معادل 750602 تن به سوی ایران حرکت کرده است. این مقدار 5 برابر سال گذشته است. طبق آخرین آمار امریکا مقدار سویای تحویل داده شده به ایران در 9 ماهه منتهی به 31 اوت 166348 تن بوده است.

چین، بزرگ‌ترین خریدار دانه‌های روغنی، در ماه جولای بر دانه‌های سویای امریکایی عوارض وضع کرد. از آن زمان امریکا به دنبال بازارهای دیگری برای سویای خود بوده که ایران در این بین پنجمین وارد‌کننده محموله‌های امریکایی است . این افزایش در فروش امریکا به ایران در بحبوحه تنش‌های بین دو کشور اتفاق افتاده است. این تنشها پس از تصمیم دونالد ترامپ به عقب‌نشینی از معاهده اتمی ایران در سال 2015 شدت یافت. امریکا در ماه اوت تحریم‌های تجاری علیه ایران را اعلام کرد ولی کالاهای کشاورزی را از این تحریم‌ها معاف نمود. 10 محموله از 11 محموله دانه‌های سویا به ایران از سیلوهای صادراتی منطقه می‌سی سی پی بوده که با قایق از رودخانه می‌سی سی پی یا با قطار از مناطق کشت سویا در مرکز امریکا منتقل می‌شوند .

تکذیب انسداد حساب بانکی تجار ایرانی در عمان

پایگاه خبری اتاق ایران|به دنبال انتشار شایعات مبنی بر مسدود شدن حساب ایرانی‌ها در بانک‌های عمانی، اتاق مشترک ایران و عمان با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این شایعات اعلام کرد هیچ حساب بانکی از ایرانی‌ها در عمان مسدود نشده است.  در اطلاعیه‌ اتاق مشترک ایران و عمان آمده است طی هفته‌های گذشته این اتاق مشترک توانسته با رایزنی با مقامات ارشد دولت عمان و مدیران ارشد بانک‌های عمانی، زمینه افزایش روابط اقتصادی فعالان بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنند اما برخی تلاش دارند با وجود وضعیت خوب روابط میان دو کشور موجب نگرانی تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و ایرانی‌های مقیم عمان شوند. در این اطلاعیه با اشاره به حسن رفتار عمانی‌ها در مقاطع مختلف و رایزنی‌ها و پیگیری‌های موثر و ادامه‌دار سفارت ایران در عمان آمده است: حساب تمام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی که با رعایت ضوابط قانونی در عمان حساب بانکی ایجاد کرده و قوانین حاکم از جمله ضوابط پولشویی را رعایت کرده‌اند باز و هیچ محدودیتی برای امور بانکی آنها وجود ندارد. اتاق مشترک ایران و عمان از فعالان اقتصادی حوزه عمان خواسته است قبل از هرگونه اقدام، اخبار موثق را از طریق این اتاق سفارت ایران در عمان یا سازمان توسعه و تجارت پیگیری کنند.

 

ارسال نظر