اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۳۱:۱۶
کد خبر: ۱۳۱۷۱۹

لزوم پایش عملکردها در حمایت از تولید ملی

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت اکسپو بسیار مهم و معرفی چنین رویدادی در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها ما را به اهداف چشم‌انداز برنامه ۵ساله توسعه کشورنزدیک می‌کند. حمیدرضا فولادگر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بودجه‌های سنواتی و در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه و همین‌طور در قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه، در قانون بهبود محیط کسب‌وکار و در بخشی از قانون سیاست‌های اصل ۴۴ هم به ‌تناسب موادی برای حمایت از بحث تولید آمده است، اما در همین سلسله گزارش‌های نظارتی این موضوع بطور خاص آمده که قانون «حداکثر استفاده از توان تولید داخل» چقدر اجرایی شده است. او در پاسخ به این سوال که تاکنون حمایت‌های دولت و مجلس در پیشبرد چنین هدفی چه میزان بوده است اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به زعم خود تلاش‌های مستمری را انجام داده و بر دستگاه‌های مجری نظارت دارد اما بطور خاص نمی‌توان گفت عملکرد مجلس ایده‌آل بوده است. به گزارش ایران اکسپو، او ادامه داد: ما همچنان کار نظارت را انجام می‌دهیم ضمن اینکه خود رییس مجلس هم این وظیفه را بطور خاص روی دوش ما قرار داده که مرتب گزارش‌های ماهانه و فصلی ارایه دهیم که بحث «حمایت از کالای ایرانی» چقدر جدی انجام می‌شود. ضمن اینکه در این راستا با وزارت صنعت، وزارت نفت و وزارت کشاورزی جلسه‌هایی برگزار کرده‌ایم و قصد داریم در ادامه با وزارت نیرو و وزارت ارتباطات جلسه برگزار کنیم و بحث حمایت از کالای ایرانی در حوزه هر وزارتخانه را بطور دقیق بررسی کنیم.

رشد ۱۲۰ درصدی تراز تجاری کشور

سازمان توسعه تجارت ایران|تراز تجاری کشور با احتساب میعانات گازی در ۶ ماهه نخست امسال؛ ، مثبت ۹۴۱ میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است. کالاهای کشورمان در 6 ماهه نخست سال 97 با احتساب میعانات گازی، به وزن بیش از 56 میلیون تن و ارزش بیش از 23 میلیارد دلار به دنیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 13 درصد افزایش ارزشی و 3درصد کاهش وزنی داشته است.

همچنین در 6 ماهه منتهی به شهریور سال 97صادرات غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) به رقم 20705 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 17079 میلیون دلار مدت مشابه در سال گذشته نشان‌دهنده رشد 21 درصدی است.

طبق اعلام دفتر آمار و پژوهش‌های تجاری مبنی بر افزایش وزنی و ارزشی صادرات محصولات بخش‌های کشاورزی، صنعت و پتروشیمی، محصولات کشاورزی در 6 ماهه نخست امسال به ارزش 1646 میلیون دلار و وزن 2431 هزارتن صادر شد که نسبت به صادرات سال گذشته به وزن 1849 هزار تن و به ارزش 1224 میلیون دلار، افزایش 34 درصدی در ارزش و 31 درصدی در وزن داشته است. همچنین کالاهای بخش پتروشیمی و صنعت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش ارزشی داشته‌اند. پنج بازار نخست هدف صادراتی کشور 70 درصد کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند که بر این اساس، صادرات به چین با ارزش 4633 میلیون دلار، صادرات به عراق 4564 میلیون دلار، صادرات به امارات 4063 میلیون دلار، صادرات به افغانستان با ارزش 1668 میلیون دلار و صادرات به هند با ارزش 1255 میلیون دلار صورت گرفت.

اعلام جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی

ایسنا| شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در شهریور ماه امسال را منتشر کرد. براین اساس در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، تمام خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان نیز، خودروهای پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس، پژو ۲۰۷ و پارس تندر چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. خودروهای تندر ۹۰، رانا، برلیانس H۲۳۰، دنا پلاس، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو ۲۰۶ دارای سه ستاره کیفی هستند. باقی خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل نیو ام‌وی‌ام ۳۱۵، دنا، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سورن، سمند، ساینا، تیبا هاچ‌بک و تیبا نیز دو ستاره کیفی کسب کرده‌اند.

در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، خودروی B۳۰ چهار ستاره کیفی را کسب کرده است. چانگان CS۳۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام X۲۲ و برلیانس H۳۳۰ اتوماتیک نیز دارای سه ستاره کیفی هستند. لیفان X۶۰ اتوماتیک نیز دو ستاره کیفی کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، خودروهای هیوندای اکسنت، سراتو، هیوندای I۲۰ و هاوال H۲ نیز دارای چهار ستاره کیفی هستند. خودروهای هایما S۷ اتوماتیک، تیگو ۵ و جک S۵ نیز سه ستاره و نیو ام‌وی‌ام X۳۳S دو ستاره کیفی را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز سه خودروی پژو ۲۰۰۸، نیومزدا ۳ و سوزوکی گراند ویتارا دارای چهار ستاره کیفی هستند.

 

ارسال نظر