صادرکنندگان هم از گرانی دلار بهره نمی‌برند

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۸۹

در پی نوسانات اخیر در بازار ارز، رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: حتی صادرات هم از بالا بودن نرخ دلار بهره نمی‌برد، چراکه پس از دوره‌ای برای تامین مواد اولیه نیازمند واردات گران‌قیمت می‌شوند؛ بنابراین فقط ثبات نرخ ارز و واقعی بودن آن اقتصاد کشور را بهره‌مند می‌کند.

فرهاد احتشام‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار امیدواری کرد: اتفاق‌های خوبی که نویدشان داده شده، منجر به این شد که در بازار شاهد روند کاهشی قیمت دلار باشیم، چراکه پیش‌تر همیشه در اتاق بازرگانی، بحث‌هایی بین واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود داشته که صادرکنندگان و تولیدکنندگان معتقد بودند یارانه‌ای که برای ارز در نظر گرفته می‌شود و به نرخ واقعی‌اش هم نمی‌رسد، باعث می‌شود کالای تولید داخل و کالاهای صادراتی در برابر وارداتی‌ها با مشکل روبرو شوند. او افزود: با توجه به اینکه نرخ دلار به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسید، در میزان صادرات کشور تفاوت زیادی به‌ویژه در کالاهای غیرنفتی دیده نشد و افزایشی که در صادرات داشتیم فقط به سبب صادرات کالاهای نفتی و میعانات بوده و مبنایشان، غیرنفتی نیست.

نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات و واردات به هم مرتبط شده‌ و فارغ از مشکلاتی که در بخش صادرات به وجود آمده، عملا منجر شده که هر دو متوقف شوند. همچنین این واقعیت فراموش شده که بیش از ۹۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور در خطوط تولید استفاده می‌شوند و مستقیما روی صادرات کشور تاثیرگذار خواهند بود، مواد اولیه و نیمه ساخته که در خطوط تولید و برای صادرکنندگان استفاده می‌شوند، طبیعتا مبنای قیمت قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر