اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۳۰۶۹۶

شرایط جدید صدور کارت بازرگانی

ایسنا| درپی تخلف برخی تجار در استفاده از کارت‌های بازرگانی، اتاق بازرگانی ایران اقدام به افزایش شرایط برای صدور کارت‌های بازرگانی جدید و همچنین بازنگری کارت‌های از پیش صادر شده کرده است که به گفته رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، احراز هویت مکان فرد متقاضی از جمله این شرایط است؛ بدین معنا که درخواست‌کننده کارت بازرگانی باید سند اداری یا تجاری فعال در تجارت شفاف داشته باشد.  محمد لاهوتی اظهار کرد: کارت‌های از پیش صادر شده نیز در حال پایش و بررسی هستند تا سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و از اجاره‌ای شدن ‌آنها جلوگیری شود. چنانچه مشخص شود، مکان متقاضی کارت بازرگانی در محل تجاری اعلام شده، سندیت نداشته و به عبارتی آن ملک سند اداری یا تجاری ندارد، کارت بازرگانی تعلیق می‌شود.

تشکیل سامانه مقررات تجاری در وزارت صنعت

ایرنا| نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کردند تا به منظور ابلاغ مقررات تجاری در فرآیندهای تجارت، سامانه مقررات تجاری را در مدت سه ماه راه‌اندازی کند. نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، مواد 20 و 21 لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی و تصویب کردند. این ماده که با 130 رای موافق، 20 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر تصویب شد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را موظف کرد تا با همکاری وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت» و «امور اقتصادی و دارایی»، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به تشخیص ستاد از طریق وزارت اطلاعات نسبت به تهیه، اجراء و بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده اقدام کند، همچنین کلیه مراکز مرتبط با تجارت داخلی و خارجی کشور، موظف به ارایه و تبادل اطلاعات از طریق سامانه فوق هستند.

نمایندگان همچنین ماده 21 لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با 135 رای موافق، 10 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر تصویب کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کردند تا به منظور ابلاغ مقررات تجاری در فرآیندهای تجارت نظیر مقررات مذکور در آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات و ضمایم آن، «سامانه مقررات تجاری» را ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری کند. نمایندگان همچنین این وزارتخانه را موظف کردند: آخرین مقررات تجاری را حداکثر ظرف 24ساعت به صورت الکترونیکی و برخط به کلیه دستگاه‌هایی که مسوولیت اعمال مقررات تجاری یا نظارت بر آن را بر عهده دارند از جمله سازمان‌های توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کند و دستگاه‌های مزبور موظفند به محض ابلاغ، مقررات مذکور را به صورت سامانه‌ای اعمال کند.  نمایندگان همچنین در تبصره 1 ماده 21 این لایحه، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند مقررات تجاری مذکور را در اسرع وقت جهت اطلاع‌رسانی به عموم مردم به طریق مقتضی منتشر کند. نمایندگان در تبصره 2 این ماده تصویب کردند: پس از بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده، لازم‌الاجراء شدن مقررات تجاری منوط به ابلاغ در این سامانه و انتشار عمومی آن است.

خبری از گشایش در تولید نیست

تسنیم| رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: قیمت‌ها هر روز در حال تغییر است در این شرایط چطور می‌توان تولید کرد. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی و توزیعی در بلاتکلیفی قرار دارند، اظهار کرد: بدهی سیستم بانکی از تولیدکنندگان هر روز سنگین‌تر می‌شود علاوه براین معوقات سایر دستگاه‌ها از جمله تأمین اجتماعی و سازمان مالیات امکان فعالیت را از واحدهای تولیدی گرفته است. او با بیان اینکه تأمین اجتماعی به خاطر بدهی کارفرمایان حاضر به تمدید دفترچه‌های کارگران نیست، افزود: امروز مواد اولیه تولید بالاتر از رقم قراردادهای تولیدکنندگان است به نحوی که اکثر قراردادهای تولیدی در بلاتکلیفی قرار دارند. سهل آبادی تصریح کرد: قیمت‌ها هر روز در حال تغییر و در این شرایط این تولیدکنندگان هستند که  باید صبوری کرده و چشم انتظار ثابت بازار باشند.

اوراسیا   مشتاق گسترش  تجارت با ایران

ایرنا | سفیر قرقیزستان در ایران با تاکید بر گسترش روابط تجاری بین 2 کشور گفت: مجمع اقتصادی اوراسیا علاقه‌مند به گسترش مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است. «آوازبیک عبدالرزاق اف»، در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: با توجه به توانمندی و ظرفیت بالای جمهوری اسلامی ایران، این مراودات می‌تواند در حوزه‌های مختلف برقرار شود. سفیر قرقیزستان افزود: امیدواریم روابط فرهنگی، بازرگانی و سیاسی بین دو کشور ایران و قرقیزستان گسترش یابد چرا که ما با هم مشترکات زیادی داریم.

او با بیان اینکه قرقیزستان کشوری آرام و مطمئن برای برقراری روابط تجاری است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در این کشور افزایش یافته است. «عبدالرزاق اف» با اشاره به غنای این کشور از نظر رودخانه‌های جاری و منابع فراوان آبی، افزود: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در زمینه تولید انواع آبزیان و نیز پرورش مرغ و طیور و گوسفند در این کشور به فعالیت بپردازند.

 

ارسال نظر