اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۵۹:۳۵
کد خبر: ۱۳۰۶۱۸

رشد جواز تاسیس واحدهای صنعتی شاتا|مطابق آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن وتجارت، طی4 ماه منتهی به تیر سال جاری تعداد 6 هزار و 696 فقره جواز تاسیس واحدهای صنعتی با پیش بینی سرمایه‌گذاری 519 هزارو 651 میلیارد ریال و اشتغال152 هزارو 218 نفر صادر شده است. مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزایش حدود24درصد در تعداد و 25 درصدی در اشتغال است. در همین بازه زمانی، 1617 فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 273هزار و 368 میلیارد ریال و اشتغال 30هزار و 340 نفر صادر شده است. مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده افزایش 188 درصدی در سرمایه‌گذاری و 10.3درصدی در اشتغال است.

بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان‌های خراسان رضوی و یزد و فارس به ترتیب با 554 و 460 و 460 فقره صادر شده است. همچنین بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره در بین استان‌های کشور مربوط به استان اصفهان با 137 فقره و کمترین با 4 فقره به بوشهر تعلق دارد. بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره را، استان هرمزگان با 192هزار و 982 میلیارد ریال با سهم 70.6 درصدی به خود اختصاص داده است. از آنسو، بنابر همین آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در مدت یاد شده، به بخش صنعت و معدن با افزایش 2.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 46.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این در بخش بازرگانی نیز 25.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که رشدی برابر با 15.2درصد را نشان می‌دهد. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی، به ترتیب 28 و 15 درصد بوده است.

مجوز افزایش قیمت نان صادر شد

مهر|معاون وزیر صنعت با بیان اینکه رییس‌جمهور اجازه افزایش سراسری قیمت نان را نداده است، گفت: وی اجازه داده در مراکز استان‌ها افزایش نرخ تا سقف ۱۰ درصد انجام شود. حسن یونس سینکی در خصوص افزایش قیمت نان در کشور گفت: در سال ۹۷ با دستور رییس‌جمهور هیچ دستگاهی اجازه تصمیم‌گیری در مورد افزایش ملی قیمت نان را ندارد اما رییس‌جمهور اجازه داده در مراکزاستان‌ها با بررسی در ستاد تنظیم بازار و با تأیید شورای تأمین استان‌ها، افزایش قیمت حداکثر تا سقف ۱۰ درصد صورت گیرد به این معنا که شوراهای تأمین استان‌ها و ستادهای تنظیم بازار اجازه خواهند داشت تا سقف تعیین شده، مجوز افزایش قیمت نان را صادر نمایند.

معاون وزیر صنعت افزود: این مجوز فقط در سطح استانی و منطقه‌ای بوده و هیچ گونه افزایش سراسری و ملی برای قیمت نان اتفاق نخواهد افتاد.وی در مورد مجوزافزایش قیمت نان در تهران، تصریح کرد: در تهران هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و قیمت‌های قبلی جاری است. سینکی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش قیمت نان در آزادپزها گفت: نانوایان آزادپز دارای ضوابطی هستند که مطابق با آن کار می‌کنند و بخشی از مصارف آنها که آرد یارانه‌ای است تحت کنترل قرار دارد، اما برای آزادپزها سقف قیمت عرضه در نظر گرفته شده که عمدتا زیر آن سقف عمل می‌شود. معاون وزیر صنعت افزود: توسعه آزادپزها در دستور کار قرار ندارد اما مدیریت کار آنها در دستور کار است که باید در سامانه ملی گندم، آرد و نان اعمال شود. او در پاسخ به اینکه برخی آزادپزها قیمت را هزار تا ۱۵۰۰ تومان بر روی هر قرص نان افزایش داده‌اند، گفت: آنها حتما موجب گران فروشی شده‌اند و اگر مردم موارد را گزارش کنند به آن رسیدگی می‌شود اما باید توجه داشت که قیمت نان با تکیه بر وجوه مختلفی تعیین می‌شود.

آیین‌نامه‌های یک شبه، معضل اصناف

خبرگزاری صدا و سیما|نایب رییس اتاق اصناف تهران، آیین نامه‌های یک شبه و حمایت نشدن اصناف از طرف بعضی از مدیران را عامل محقق نشدن راهبرد اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. خسرو ابراهیمی در خصوص تولید ملی اصناف و اقتصاد مقاومتی، افزود: در تعریف اقتصاد، ​ داشتن منابع محدود و خواسته‌های زیاد مطرح می‌شود که در این راستا باید با مدیریت صحیح این امر را محقق کرد. او ادامه داد: باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی زیرساخت‌ها را مهیا کنیم، زیرا با شعار نمی‌توان این مهم را محقق کرد و شاید نبود زیرساخت‌ها یکی از عواملی بوده که موجب شده مقام معظم رهبری در این خصوص هشدارهایی را به مسوولان بدهد.

ابراهیمی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید ابعاد مختلف را که نقش زمینه‌ای و زیرساخت دارند را در ابتدا آماده کنیم، ​ به عنوان مثال با وجود مسائل مالیاتی، بیمه و عوارض انگیزه‌ای برای تولید باقی نمی‌ماند در نتیجه رسیدن به مساله درون زایی اقتصاد مقاومتی قابل تحقق نخواهد بود. او درباره نقش اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی ادامه داد: بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که یک چهارم تولید ناخالص ملی و ۵۰ درصد اشتغال مولد به این حوزه مربوط می‌شود که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این پتانسیل را نادیده گرفت. نایب رییس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه نقش اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر و مثبت است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر با وجود آیین نامه‌های یک شبه و حمایت نشدن اصناف از طرف بعضی از مدیران راهبرد اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی منفی بوده است.

 

ارسال نظر