اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۵۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۵۲۹

بررسی قیمت نان در دستور کار اتاق اصناف تهران

فارس| رییس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه قیمت نان افزایش نیافته است، گفت: کارشناسی قیمت نان در اتاق اصناف تهران در دستور کار قرار دارد. قاسم نوده‌فراهانی، ‌در مورد افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان سنتی و سنگکی تغییر نکرده است اما برای تعیین قیمت آن اتاق اصناف تهران مشغول کار کارشناسی است. رییس اتاق اصناف تهران افزود: ‌دولت مبلغ قابل توجهی بابت یارانه آرد و نان می‌پردازد اما نه مردم از کیفیت و قیمت نان راضی هستند و نه دولت و مردم از این وضعیت رضایتی دارند.

نوده‌فراهانی بیان کرد: در اتاق اصناف تهران کارشناسی قیمت نان در دستور کار قرار دارد تا به راهی برسیم که به ازای پولی که مردم پرداخت می‌کنند نان باکیفیت تحویل بگیرند. او تاکید کرد: تا امروز هیچ تغییر قیمتی در نان به ما ابلاغ نشده است. این در حالی است که قیمت نان سنگکی امروز به صورت غیررسمی از 800 به هزار تومان افزایش یافت. از سوی دیگر، بر اساس آخرین مصوبه دولت در 26آبان 93 قیمت نان بربری باید 650 تومان باشد قیمت این نان از مدت‌ها پیش در بسیاری از نانوایی‌ها به 800 تومان رسیده است. بر اساس آخرین مصوبه قانونی افزایش قیمت نان در شهرستان‌های تهران و شمیرانات در تاریخ 26 آبان 96 قیمت نان سنگکی با وزن چانه‌ای 667گرم 800تومان، قیمت نان تافتون با وزن چانه 287 گرم 400تومان، قیمت نان لواش با وزن چانه‌ای 172 گرم 210 تومان و قیمت نان بربری با وزن چانه‌ای 600گرم 650 تومان است.

افزایش صادرات، سیب‌زمینی را هم گران کرد

ایسنا| افزایش بیش‌از ۸۵ درصدی صادرات سیب‌زمینی باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است. بطوری‌که طبق آمار قیمت این محصول پُرمصرف بیش از ۴۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. در این رابطه رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها را تقاضای بیش از حد کشورهای همجوار دانست و گفت: صادرات و ارزآوری برای کشور زمانی مجاز است که از نظر داخلی تامین باشیم.

به گفته اسدالله کارگر، کاهش ارزش پول ملی باعث شده است فروش محصولات داخلی به صورت قانونی یا غیر قانونی در مرزها، سود بالایی به همراه داشته باشد که در نتیجه تمایل تولیدکنندگان به صادرات را افزایش داده است. از طرف دیگر خرید محصولات ایرانی برای کشورهای همجوار بسیار ارزان تمام می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی همچنین با بیان اینکه تاکنون درباره ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی صحبتی نشده است، اظهار کرد: کاهش عرضه و افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار مصرف همچنان پابرجاست، چراکه گرانی سیب‌زمینی در عمده فروشی‌ها، روی خرده‌فروشی نیز تاثیر دارد.

افزایش صادرات سیمان  و کلینکر

ایرنا| رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: میزان صادرات سیمان و کلینکر در دوره پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 17.3 درصد افزایش یافت. سید محمد اتابک اظهار کرد: مجموع صادرات سیمان و کلینکر در مدت مورد بررسی به رقم5 میلیون و 819 هزار و 367تن رسید، در حالی که در پنج ماه ابتدایی سال گذشته 4میلیون و 959 هزار و 879 تن صادر شده بود. او اضافه کرد: میزان صادرات سیمان در این مدت بیش از 2 میلیون و 935 هزار و 406 تن بود و در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال گذشته، رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد. اتابک یادآور شد: صادرات کلینکر نیز در این مدت به 2 میلیون و 883هزار و 960 تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با عملکرد 2میلیون و 273 هزار و 23تن، رشد 26.9 درصدی را ثبت کرد. رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: بیش از 20 کشور جهان در دوره پنج ماه سال97 از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا سیمان صادراتی ایران را جذب کردند که در بین آنها افغانستان و عراق به ترتیب با 30 و 26 درصد، به عنوان مشتریان اول و دوم بودند. به گفته این فعال صنعت سیمان، در پنج ماهه سال جاری روسیه بیش از 44.3 هزار تن سیمان ایران را خریداری کرد و قزاقستان و ازبکستان نیز در صف خریداران این مصالح ساختمانی جای گرفتند. او پیرامون خریداران کلینکر صادراتی نیز توضیح داد: کشورهای بنگلادش و کویت به ترتیب با 22 و 21درصد از کل صادرات 2.8 میلیون تنی این ماده، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.  از دیگر سو، جداول آمار گمرک در دوره پنج ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که 7میلیون و 539هزار و 428 تن زنجیره سیمان از کشورمان صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 8درصدی دارد. ارزش صادرات زنجیره سیمان در این مدت افزون بر 270.4 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7درصد رشد دارد. همچنین در این مدت بیش از 20.4 هزار تن زنجیره سیمان وارد کشور شد که نسبت به پنج ماه سال گذشته رشد 23 درصدی را نشان می‌دهد. ارزش واردات زنجیره سیمان در مدت مورد بررسی از مرز 14.9 میلیون دلار گذشت که در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته رشد 26درصدی را ثبت کرد.

 

ارسال نظر