رشد 30 درصدی مبادلات تجاری با عراق

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۵۲:۲۰
کد خبر: ۱۳۰۵۲۷

رییس اتاق ایران  با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور ایران و عراق گفت: مناسبات اقتصادی دو کشور در نیمه نخست امسال بیش از 30 درصد افزایش داشت. غلامحسین شافعی در دیدار با رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در مشهد افزود: ظرفیت‌های 2 کشور می‌تواند بسیار فراتر از این مناسبات باشد.

به گفته او، ایران و عراق نیازمند این هستند که مناسبات اقتصادی را تنها به مبادله کالا محدود نکنند و ایران می‌تواند در توسعه زیرساختهای کشور عراق در بخش عمران و صنعت هم اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، شافعی با بیان اینکه عراق از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در منطقه و جهان است، گفت: عراق و ایران از نظر جغرافیایی موقعیت کاملا ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارند و علاوه بر بازار داخلی یکدیگر می‌توانند به همکاری‌هایی در اقتصاد منطقه نیز بپردازند و در این ارتباط مذاکرات خوبی نیز انجام شده که خراسان رضوی و مشهد موقعیت‌های منحصر به فرد در این زمینه دارند.

رییس اتاق ایران افزود: کلانشهر مشهد در 2 عرصه گردشگری مذهبی و سلامت موقعیت بسیار ویژه‌ای برای عراقی‌ها دارد و در زمینه گردشگری زیارت، وجود مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) موقعیت منحصر به فرد در ایران فراهم کرده است. به گفته شافعی، در زمینه گردشگری سلامت نیز کلانشهر مشهد موقعیت ممتازی دارد و بسیاری از افرادی که به مشهد سفر می‌کنند به دنبال درمان هستند که این امر موقعیت منحصر به فردی برای این شهر ایجاد کرده است. رییس اتاق ایران افزود: از موانع موجود بر سر راه مناسبات اقتصادی ایران و عراق مشکلات موجود در روابط بانکی و بیمه‌ای است که پیمانکاران ایرانی را با مشکل مواجه کرده است. او ادامه داد: این 2 کشور در زیرساخت‌های گمرکات مرزی با توجه به حجم تبادل کالا دچار مشکل جدی هستند و باید با همکاری هم در جهت توسعه اقدامات جدی انجام دهند که یکی از این راهکارها افزایش ساعات کار گمرکات 2 کشور است. شافعی با بیان اینکه برای حل مشکلات شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی در عراق باید اقدام سریع صورت گیرد گفت: از مشکلات دیگر تاجران ایرانی در مناسبات با عراق این است که قوانین و مقررات در مرزهای مختلف عراق متفاوت است گرچه اقدامات خوبی نیز برای حل این مشکل صورت گرفته و به زودی حل می‌شود.

وی افزود: ایران و عراق استانداردهای ملی متفاوت دارند و در برخی مرزهای 2 کشور شرکت‌های غیر مسوول تعیین استاندارد کالاها را بر عهده گرفته‌اند که این امر نیز مشکلاتی در مناسبات اقتصادی بین 2 کشور ایجاد کرده است. رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق نیز در این دیدار گفت: دیدار روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و عراق در موقعیت کنونی امر مهمی است چرا که ایران با تحریم‌های اقتصادی مواجه است.

جعفر الحمدانی افزود: شهر مشهد به ویژه در زمینه ساخت و ساز و زیرساخت‌ها پیشرفت خوبی داشته و ادامه سرمایه‌گذاری در این امر می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاران عراقی هموار کند. او با تاکید بر افزایش همکاریهای تجاری عراق با ایران اظهار داشت: در نظر است کشور عراق محلی برای ترانزیت کالاهای ایرانی به کشورهای منطقه شود.

رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: در نیمه نخست امسال مبادلات اقتصادی بین ایران و عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 1.5 میلیارد دلار رسیده است. الحمدانی افزود: مشارکت سرمایه‌گذاران عراقی در ساخت طرح‌های مسکن در ایران، مشارکت 2 کشور در صنایع مشترک و حل مشکل استاندارد‌های متفاوت در کنار همکاری‌های بانک‌های ملی 2 کشور، زمینه‌های دیگر همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق با یکدیگر است.

 

ارسال نظر