تولید تحت فشار تحریمِ داخلی است

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۱:۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۳۰۱۹۴
تولید تحت فشار تحریمِ داخلی است

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز با افزایش دلار و صادرات وضعیت برای برخی شرکت‌ها خوب است اما مابقی صنایع کشور اوضاع خوبی ندارند و تحت فشار هستند. ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مشارکت بخش خصوصی در طرح توانمندسازی اظهار کرد: وزارت صنعت یک برنامه استراتژی توسعه صنعت نداشته است. این پروژه بسیار خوب است و بسیار قدم خوبی است اما زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست. در این طرح نه منابع لازم تعریف شده نه زیرساخت‌ها فراهم است. تولید داخل مشکلات جدی دارد و صنعت حال و روز خوبی ندارد.

او افزود: امروز با افزایش دلار و صادرات وضعیت برای برخی شرکت‌ها خوب است اما مابقی صنایع کشور اوضاع خوبی ندارند و تحت فشار هستند. رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: صنعت کشور ما با بحران قیمت تمام شده مواجه است. در شرایط فعلی اقتصاد و سیاست به هم گره خورده به نحوی که حتی دوستان ما نیز ما را تحریم می‌کنند.

روغنی در ادامه گفت: صنعت کشور ما صنعت بهره‌وری نیست چون تکنولوژی‌ها قدیمی است و نیاز به بازسازی و نوسازی صنایع کشور داریم. بطور مثال؛ صنعت نساجی ما که در روزگاری حرف اول را می‌زد اکنون حال و روز خوبی ندارد بنابراین نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

به گفته او، قانون بهبود کسب و کار دولت را مکلف کرده در تمام زمینه‌ها باید با بخش خصوصی مشورت کند. دولت از ما دعوت می‌کند اما از نظرات کارشناسی تشکل‌ها استفاده نمی‌شود. رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره افزایش توانمندسازی تولید در شرایط فعلی گفت: به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نیست تولید ظرفیت افزایش توانمندسازی را ندارد. منابع لازم وجود ندارد و واحد‌های تولیدی در گیر قوانین سخت گیرانه در کشور هستند، اقتصاد ما هنوز دولتی است و هنوز خصوصی نشده است.

او افزود: این طرح چون بدون مقدمه و بدون درنظر گرفتن مشکلات ایجاد شده، خلق الساعه است. روغنی گفت: تحریم وقتی شروع شد برنامه‌های دولت دقیق اجرا نشد و دولت برنامه مدونی نداشت. وقتی ما منابع لازم را نداریم و برنامه‌ریزی نداریم برنامه کامل نمی‌شود و با توجه به شرایط تصمیمات دولت را کارشناسانه نمی‌دانیم چون هدررفت منابع بالاست.

 

ارسال نظر