اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۴۱

چرایی توقف صادرات کالاهای ایران به افغانستان

فارس | سخنگوی والی ولایت فراه افغانستان گفت: به دستور رییس‌جمهور افغانستان، ورود کالاهایی مانند «سیمان، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک» به فراه از ایران ممنوع شد. «ناصر مهری» سخنگوی والی فراه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به منع واردات برخی از کالاها از ایران به فراه گفت: به دستور رییس‌جمهور افغانستان ورود کالاهایی مانند سیمان، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک به فراه از ایران، تا پایان سال جاری ممنوع شده است.

او با بیان اینکه با کسانی که مبادرت به واردات این کالاها کنند برخورد جدی صورت می‌گیرد، افزود: علت اصلی صدور این دستور از سوی رییس‌جمهور، وجود فساد گسترده در گمرگ فراه، فرار مالیاتی از سوی واردکنندگان، قاچاق و فعالیت مافیا و ورود غیرقانونی کالا بوده است. سخنگوی والی فراه این اقدام را باعث کاهش فساد گسترده در گمرک فراه دانست و یادآور شد: با وجود این بعد از ابلاغ این قانون از سوی ریاست‌جمهوری، مشکلات بسیاری برای بازرگانان به وجود آمده است.

به گفته او، همچنین این دستور باعث افزایش قیمت کالا در فراه شده و ساخت و ساز ساختمان در این ولایت متوقف شد. سخنگوی والی فراه ادامه داد: با اعتراض بازرگانان گزارشی از مشکلات پیش آمده به دولت مرکزی ارایه شده و منتظر تصمیم در این مورد هستیم. برخی از رسانه‌های خبری با انتشار نامه‌ای از رییس گمرک فراه از منع ورود کالا از ایران به این ولایت خبر داده بودند، موضوعی که مسوولان ایران در مورد آن اظهار بی‌اطلاعی کردند. «علی اکبر شامانی» مدیرکل صادرات گمرک ایران در این رابطه گفت: در مورد علت توقف یکجانبه صادرات ایران به افغانستان در پی نامه مسوولان این کشور، اظهار داشت: اطلاعی از این موضوع به دست ما رسیده، اما هنوز مستندات توقف صادرات کالای ما به افغانستان مشخص نیست و گفته‌اند، فقط از ورود کالاهای ایرانی خودداری شود.

نامه‌نگاری جدید شریعتمداری با جهانگیری

وزیر صنعت از جهانگیری درخواست کرد ترتیبی فراهم کندتا تسویه حساب ارزی تولیدکنندگانی که از یوزانس۶ ماهه و یک ساله استفاده کرده‌ و کالای خود را با نرخ قبل به فروش رسانده‌اند، با نرخ دولتی انجام شود .محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، از معاون اول رییس‌جمهور درخواست کرد تا در مورد آن دسته از واحدهای تولیدی که کالاهای خود را به قیمت قبل از نوسانات ارزی به فروش رسانده‌اند، تسویه حساب ارزی با نرخ رسمی ارز صورت گیرد. در متن نامه شریعتمداری به جهانگیری آمده است: « احتراما همان‌گونه که مستحضر می‌باشید بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی بسیاری از واحدهای تولیدی در سنوات قبل نسبت به تامین مواد اولیه و قطعات خطوط تولید به صورت یوزانس ۶ماهه و یکساله اقدام و بخش کمی از وجه گشایش اعتبار اسنادی را در همان زمان به نرخ رسمی پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر با سررسید شدن اعتبارات اسنادی فوق و تامین ارز اختصاصی امکان تسویه حساب با بانک عامل به نرخ رسمی امکان پذیر نیست. اما با توجه به اینکه واحدهای تولیدی نسبت به ترخیص و استفاده از کالاهای مذکور در تولیدات خود اقدام و کالاهای مربوط را با قیمت‌های قبلی به فروش رسانده‌اند، ضرورت دارد تسویه حساب ارزی اینگونه واحدها به نرخ رسمی امکان پذیر شود. با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و رویه لازم جمع بندی و ابلاغ گردد.»

واردات پوشک آزاد شد

شاتا | ستاد تنظیم بازار در آخرین نشست خود به منظور تنظیم بازار محصولات سلولزی و بهداشتی تصویب کرد که ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت ۴۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین شود. همچنین پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین خواهد شد. این ستاد با برگزاری نشست هم اندیشی با انجمن‌ها و تشکل‌ها و واحدهای فعال در این حوزه و رصد وضعیت این صنعت مصوب کرد که تسهیلات لازم برای واردات ماده اولیه مورد نیاز این کارخانجات در نظر گرفته شود. از آنجاکه ماده اولیه مصرفی در تولید محصولات سلولزی و بهداشتی و کاغذ تحریر و روزنامه یکی است، مشکلاتی در این حوزه ایجاد شد. ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت ۴۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین می‌شود. از این رو مقرر شد در سامانه جامع تجارت پیش بینی لازم برای ایجاد شرایط ثبت سفارش با هر دو ارز به شرط سپردن تعهدات مربوطه، در بازه زمانی حداقلی صورت گیرد. در این نشست همچنین اعضای ستاد تنظیم بازار با تاکید بر واردات ۱۰۰ هزار تن خمیر کاغذ در نیمه اول سال جاری، تاکید کردند که این رقم واردات، نه‌تنها کاهشی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان نمی‌دهد بلکه افزایشی محسوس را تجربه کرده است؛ از این رو مقرر شد فهرست دریافت کنندگان ارز برای واردات این کالا و فهرست ترخیص از گمرکات، توسط سازمان حمایت احصا شود.

این اقدام به منظور رصد و پایش فروش ماده اولیه به نرخ مصوب و رسیدن این کالا به دست مصرف‌کنندگان واقعی صورت می‌گیرد. برای رفع مشکل افزایش تقاضای ناشی از فضای روانی حاکم نیز مصوب شد بخشی از نیاز داخلی به ماده اولیه «تیشو» که از خمیر کاغذ به دست می‌آید و پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین شود.

 

ارسال نظر