سهمیه‌بندی شرکت‌های پخش برای تحویل دارو

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۶۱

دبیر انجمن صنعت پخش از سهمیه‌بندی شرکت‌های پخش برای تحویل دارو به داروخانه‌های سراسر کشور با توجه به شرایط فعلی و کمبودی که در برخی اقلام دارویی وجود دارد، خبر داد و افزود: برای اولین‌بار نیست که بازار داروی کشور دچار کمبود می‌شود. در دوران قبلی تحریم‌ها هم برخی داروها کمبود داشتند و همان زمان هم تلاش شد تا راه‌حل‌های مناسب برای حل این موضوع پیدا شود. وحید محلاتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران بیان کرد: در شرایط فعلی برای حل بحران دارو نباید منتظر اتفاق خارق‌العاده‌ای باشیم؛ چون راه‌حل ساده است، اما حل این مساله تنها با تخصیص ارز 4200 تومانی به مواد اولیه دارو ممکن نیست. او معتقد است، کمبود نقدینگی منجر به ایجاد سیکل معیوب در چرخه تأمین و توزیع داروهای موردنیاز شده است.

به گفته محلاتی، در شرایط فعلی که صنعت داروسازی با کمبود مواجه شده و چرخه عرضه و تقاضا برهم‌خورده است، این وزارت بهداشت است که تصمیم می‌گیرد تا داروهای موجود را بر اساس تمهیدات در نظر گرفته‌شده به داروخانه‌های منتخب یا فقط در داروخانه‌های دولتی توزیع کند. شرکت‌های پخش دارو هم موظفند از این دستور تبعیت کنند. او افزود: بنابراین ممکن است اگر یک نوع دارو در یک داروخانه سطح شهر 5 عدد است در دیگر نقطه شهر 3 بسته موجود باشد. همین رویه سیکل معیوبی را در شرایط فعلی ایجاد کرده که اگر 5 نفر بتوانند یک دارو را تهیه کنند، 5 نفر بعدی در دسترسی به داروی موردنظر خود با مشکل مواجه می‌شوند که البته به گفته محلاتی این موضوع در شرایط فعلی طبیعی است.

دبیر شرکت‌های صنعت پخش ایران در ادامه گفت: کمبودی که در داروخانه‌های سطح کشور ایجادشده بخشی به مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان ناشی از کمبود نقدینگی، برمی‌گردد. اما در این میان این فرهنگ نادرست مصرف هم متأسفانه در بین مردم ما شکل‌گرفته که وقتی در مراجعه با داروخانه متوجه می‌شوند یک نوع دارو کم است، تصمیم می‌گیرند تا بیش‌ از اندازه مصرف از آن دارو خریداری کنند. محلاتی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی، چالش بین عرضه و تقاضا در دارو را چگونه می‌توان حل کرد، گفت: متأسفانه باید قبل از ایجاد بحران به فکر علاج واقعه افتاد و خیلی کارها و تصمیمات را باید قبل از اینکه مشکلی کوچک به بحران تبدیل شود، انجام داد. صنعت داروسازی پیش‌ از این هم با تحریم‌ها مواجه بود و کمبود دارو در برخی اقلام قبلاً هم تجربه‌ شده بود. امسال که علائم کمبود دارو احساس شد و فعالان صنعت داروسازی مدام تلاش کردند تا این بحران را گوشزد کنند اما متأسفانه تصمیم سنجیده‌ای برای این موضوع گرفته نشد.

او تأکید کرد: زمانی که صنعت داروسازی در دهه 60 با مشکل مواجه شد، دولت برای اینکه با افزایش قیمت به مصرف‌کنندگان فشار وارد نکند و از طرفی تولیدکننده هم متضرر نشود، تصمیم گرفت تا با دادن یارانه بخشی از ضرر تولیدکنندگان را جبران کند. اما با اجرای طرح تحول سلامت قضیه کاملاً برعکس شد و این دولت بود که با دریافت یارانه از شرکت‌های تولیدی، آنها را ضعیف کرد. بطوری که عملاً امروز شرکت‌های دارویی چیزی ندارند که بپردازند و آنچه از نتایج این طرح باقی‌مانده حجم سنگین مطالبات شرکت‌های داروسازی و پخش از مراکز دولتی است. به گفته دبیر انجمن صنعت پخش ایران مجموع مطالبات شرکت‌های پخش به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود 2 هزار میلیارد تومان از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های علوم پزشکی و مابقی از دیگر مراکز دولتی مانند هلال‌احمر، سازمان تأمین اجتماعی و... است. هرچند طی یک سال اخیر از طرف دولت تلاش شده تا به این مبلغ اضافه نشود اما پرداخت مطالبات به‌صورت اوراق خزانه است که نقد کردن آن با نرخ تنزیل 15 تا 20 درصد عملاً برای تولیدکنندگان ضرر محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر