اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۱:۲۳:۲۹
کد خبر: ۱۲۹۳۸۵

مردم نگران  کالاهای اساسی نباشند

تسنیم     وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت با تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تمهیدات لازم را از پیش اندیشیده و امکانات لازم برای تامین این نیازها در ماه‌های آتی حتی در بعضی اقلام بیش از نیاز سال هم فراهم شده است. محمد شریعتمداری در حاشیه نشست مشترک با مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور، تعاونی‌ها و اتحادیه تعاونی‌های کشور تصریح کرد: در بسیاری از موارد رشد قیمت کمتر از 10 درصدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد و طرح این مساله شاید بیشتر ناشی از نگرانی موجود در جامعه باشد، اما آنچه از سوی مدیران فروشگاه‌ها طرح شد، فعالیت طبیعی و فروش طبق برنامه است. شریعتمداری اظهار کرد: در روند تخصیص سهمیه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای متناسب با تقاضای مردم در برخی کالاهای خاص خللی به وجود آمده بود که مدیران این فروشگاه‌ها قول مساعد دادند در اسرع وقت با ذخیره انبارشان به تامین کالا از تولید کنندگان یا واردکنندگان اقدام کنند. او افزود: همچنین روند تامین مواد اولیه تولید برخی از واحدها هم با مشکلاتی روبرو شده بود که بیشتر به سیاست‌های ارزی کشور و مقررات ایجاد تمرکز در این سیاست‌ها باز می‌گشت که با همکاری بانک مرکزی حل و فصل خواهد شد تا به صورت سریع‌تر کالاهای مورد نیازمردم در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار بگیرد و این فروشگاها کماکان با قوت در خدمت مردم باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مجموعه امکانات این فروشگاه‌ها با ذخیره کامل انبارها در خدمت مردم خواهد بود و آنها اطمینان داشته باشند که دولت با تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تمهیدات لازم را از پیش اندیشیده و امکانات لازم برای تامین این نیازها در ماه‌های آتی حتی در بعضی اقلام بیش از نیازسال هم وجود دارد. شریعتمداری در زمینه طولانی بودن زمان ترخیص برخی کالاها از گمرک کشور هم گفت: نتایج آنچه از اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی دریافت شد عمدتا مشکلاتی در نحوه ترخیص مواد اولیه تولید و کالاها بود که در جلسه‌ای با رییس کل گمرک، این موضوعات مطرح و با تدابیری که در نظر گرفته شد، این روند اصلاح می‌شود.

گسترش همکاری تجاری ایران و مغولستان

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت    رییس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر امور خارجه مغولستان، گفت: لجستیک و حمل و نقل اصلی‌ترین عامل محدود کننده تجارت میان دو کشور بوده و یافتن راه‌های مقرون به صرفه‌تر برای گسترش تجارت ضروری است. مجتبی خسروتاج با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران و اعلام آمادگی کشورمان برای تامین عمده‌ترین اقلام وارداتی مغولستان افزود: لغو روادید مغولستان، کاهش عوارض گمرکی و برقراری روابط بانکی از سوی مغولستان فعالان اقتصادی ایران را برای حضور در بازار مغولستان تشویق خواهد کرد. «باتمونخ» معاون وزیر امور خارجه مغولستان، با تاکید بر شناسایی راه‌های توسعه روابط تجاری دوجانبه، واقع شدن مغولستان بین دو کشور گسترده روسیه و چین را از عوامل جدی محدودیت‌زای آن کشور توصیف و رویکرد کشورش را متنوع سازی بازارها و ایجاد رابطه با شرکای تجاری جدید عنوان کرد. او با اشاره به اینکه اسناد پایه حمایت از سرمایه‌گذاری، معافیت‌های مالیاتی، لغو روادید و حمل و نقل برای امضای روسای جمهوری دو کشور همزمان با اجلاس ACD در دستور کار قرار دارد، خواستار نشست بخش خصوصی و همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور شد. معاون وزیر امور خارجه مغولستان همچنین خواستار آموزش مهندسین و تکنیسین‌های مغولستان در ایران، سرمایه‌گذاری ایران در پهنه‌های معدنی مغولستان و خرید محصولات نفتی از جمله قیر از ایران شد .

مهلت ۲ ساله به خودرو‌سازان

تسنیم     رییس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ ونقل شرکت بهینه ‎سازی مصرف سوخت گفت: خودروسازان ۲ سال فرصت دارند تا کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند. مریم مهدی‎نژاد رییس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ ونقل شرکت بهینه ‎سازی مصرف سوخت با بیان اینکه مرحله دوم این طرح اول تیر 1397 آغاز شد، افزود: در مرحله دوم، استانداردهای مصرف سوخت سختگیرانه‎تر شده، بطوری‎که یک خودرو که در مرحله نخست، دارای برچسب انرژی «A» بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را دریافت کند و یک رتبه افت کرد. مهدی نژاد با اشاره به اینکه رده‌بندی برچسب خودرو از «A» تا «G» است، اضافه کرد: تاکنون خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب «ای» مصرف انرژی را دریافت کند.

رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل گفت: هشت محصول از 6 کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند. او ادامه داد: مرحله جدید اعطای برچسب‎های انرژی به خودروها 2 سال دیگر انجام می‌شود، بنابراین خودروسازان 2 سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند. وی هشدار داد: با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت نکنند در 2سال آینده نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت برچسب انرژی نخواهند بود.

 

ارسال نظر