مشاوره‌های اشتباه به فعالان اقتصادی در گرجستان

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۲:۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۲۹۱۲۸
مشاوره‌های اشتباه به فعالان اقتصادی در گرجستان

گروه تجارت |

دومین نشست «توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان»، در راستای بهبود فضای اقتصادی بین دو کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی حضور داشتند که به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور پرداختند. به گفته فعالان اقتصادی، مالیات صفر برای صادرات از سوی گرجستان، می‌تواند فرصت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی باشد که بتوانند از این طریق خود را به بازار اروپا وصل کنند. موانع پیش روی تجارت میان دوکشور نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، که «فقدان شعبه بانک‌های ایرانی در گرجستان و معضل حمل‌و‌نقل بین دوکشور» را می‌توان دو مساله‌ای عنوان کرد که فعالان اقتصادی با آن درگیرند و مراوده با این کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

گرجستان از جمله کشورهای آسیای میانه است که در چند سال اخیر روابط اقتصادی خوبی با ایران داشته است. از این رو نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان، با همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که فعالان اقتصادی دو کشور به ارایه فرصت‌های اقتصادیشان پرداختند. در ابتدای این نشست رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گرجستان، در مورد پتانسیل‌های این کشور گفت: گرجستان از نظر کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری در سالیان اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و در این موارد ظرفیت بالایی در تجارت بین‌الملل دارد. سیده فاطمه مقیمی در ادامه با اشاره به بخش گردشگری این کشور گفت: در سالیان اخیر بخش گردشگری گرجستان رشد بسیاری داشته است؛ بطوریکه در سال ۲۰۱۷، بیش از هفت میلیون نفر به این کشور سفر کرده‌اند که بیش از سه میلیون نفر آنها گردشگر بوده‌اند و بخش قابل‌توجهی از آنان ایرانی بوده‌اند. او همچنین به مشکلات تجارت دو کشور از جمله فقدان شعبه بانک‌های ایرانی در این گرجستان و مشکلات حمل‌و‌نقل اشاره کرد که باید در آینده مرتفع شود.

 سرمایه‌پذیری گرجستان

در ادامه این نشست مدیر کل دفتر روابط اقتصاد خارجی سازمان توسعه سرمایه‌گذاری به بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در روابط اقتصادی دو کشور ایران و گرجستان پرداخت. ابوالفضل کوده‌ای، با بیان آمارهای تجاری از کشور گرجستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که گرجستان سرمایه‌پذیری بیشتری دارد تا آنکه کشور سرمایه‌فرستی باشد. او افزود: حجم تجارت این کشور با ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۴۷ میلیون دلار بوده که از این رقم چیزی در حدود ۸۴ میلیون دلار صادرات ایران به این کشور بوده و واردات از این کشور نیز بیش از ۶۳ میلیون بوده که نشان از تراز تجاری کشور ما دارد. او در ادامه به بیان معیارهای سرمایه‌گذاری خارجی و چگونگی در نظر گرفتن نکاتی در این زمینه برای فعالان اقتصادی پرداخت.

در بخش دیگری از این نشست، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران به پیشینه تاریخی و سیاسی گرجستان پرداخت و به چگونگی شکل‌گیری ارتباط ایران و گرجستان در چند دهه اخیر اشاره کرد. محمدرضا بختیاری طی سخنرانی خود به فرصت‌های بازار گرجستان اشاره کرد که در آن برای صادرات، مالیات صفر در نظر گرفته شده است. به گفته او، این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای صادرکنندگان کشورمان باشد که بتوانند از این طریق خود را به بازار اروپا وصل کنند.بختیاری در ادامه با اشاره به مکاتبه‌‌ای که در سال ۹۵ بین سفارت ایران با آژانس سرمایه‌گذاری گرجستان انجام شده است، گفت: در پاسخ به این مکاتبه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در گرجستان بیان شده است. از جمله این فرصت‌ها می‌توان به گردشگری و هتل‌داری، انرژی، حوزه نساجی، مواد شوینده، داروسازی، مصالح ساختمانی، حمل‌و‌نقل اشاره کرد.

عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، سخنران دیگر این نشست بود که به بیان فعالیت‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان اشاره کرد. مریم سلطانی گفت: در حال حاضر ما تصمیم گرفتیم یک دفتر کارگزاری و نمایندگی را در تهران و تفلیس تاسیس کنیم که دفتر تهران تاسیس شده و دفتر تفلیس در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. او ادامه داد: هدف این دفتر نمایندگی این نیست که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذای در گرجستان تشویق کند. بلکه هدف ایجاد یک بستر شفاف برای ارایه مشاوره‌های تخصصی به فعالان اقتصادی و بازاریابی و بازارسنجی است. این کار باعث خواهد شد تا از اتلاف وقت و سردرگمی فعالان اقتصادی کاسته شود.

او با اشاره به اینکه در سالیان اخیر مشاوره‌های اشتباهی به فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور داده شده و آنها را به این سمت برده که صرفا به دنبال خریدن ملک و گرفتن اقامت باشند، گفت: باید بگویم از سپتامبر سال گذشته قوانین کشور گرجستان در این زمینه کاملا تغییر کرده و برای اتباع ایرانی سخت‌گیرانه شده است. اما متاسانه ما همچنان شاهد تبلیغات دروغین در این زمینه هستیم. سلطانی ادامه داد: دولت گرجستان مدتی است که متوجه شده بسیاری از شرکت‌های تاسیس شده ایرانی در این کشور هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی ندارند و حساب‌های بانکی آنها کار نمی‌کند. به همین دلیل بود که بسیاری از ایرانی‌ها نتوانستند اقامت خود را تمدید کنند. به گفته او، بهتر است فعالان اقتصادی قبل از اینکه به این کشور مهاجرت کنند، از مشاوره‌های تخصصی برای فعالیت در این کشور بهره‌مند شوند تا دچار مشکل نشوند.

   مشوقات گرجی‌ها برای ایران

سلطانی در محور دیگر سخنان خود، تسهیلاتی که این کشور به سرمایه‌گذاران می‎دهد را تصریح کرد و گفت: از جمله این مشوقات می‌توان از «قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری، تجارت آزاد با اروپا و ترکیه، عدم دریافت مالیات ارزش افزوده از صادرات و انجام ثبت شرکت در مدت بسیار کوتاه» نام برد. سلطانی در ادامه گفت: دولت گرجستان سخت‌گیری بسیار شدیدی روی مالیات دارد. یعنی اگر فرد مالیات خود را پرداخت نکند، علاوه بر آنکه مشمول جریمه می‌شود، بلکه جرم کیفری نیز محسوب می‌شود. او با اشاره به انواع مالیات‌های این کشور نیز گفت: یک نوع مالیات ارزش افزوده وجود دارد که ۱۸ درصد بوده و از همه کالاها و خدمات دریافت می‌شود. مالیات بر حقوق نیز

۲۰ درصد است. همچنین مالیات اجاره و مالیات درآمد نیز ۲۰ درصد است.

از آن‌سو، رییس مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی به بیان برخی شاخص‌های اقتصادی کشور گرجستان پرداخت. به گفته مهدی کریمی، بطور کل کشورهای آسیای میانه پتانسیل بسیار مساعدی در حوزه اقتصادی دارند که جمعیت آنها نیز به حدود

۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون نفر می‌رسد. او با اشاره به اشتباه برخی فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در گرجستان گفت: بسیاری از افراد به دنبال خریدن ملک و گرفتن اقامت در این کشور هستند. به نظرم ما باید رویکرد خودمان را برای سرمایه‌گذاری در گرجستان تغییر بدهیم. کریمی ادامه داد: درست است که گرجستان با جمعیت چهار میلیون نفری بازار صادراتی چندان با ظرفیتی نیست. او اظهار کرد: این کشور برای ما می‌تواند همانند یک بندر باشد. کشورهای همسایه گرجستان می‌توانند بازارهای هدف ما باشند. به گفته او، فعالان اقتصادی باید از کارگزاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان در تفلیس مشاوره تخصصی بگیرند.

 

ارسال نظر