اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۷۹۸

امتیاز ویژه مالی به برزیلی‌ها برای همکاری با ایران

پایگاه خبری اتاق ایران|سفیر برزیل در تهران طی نشستی با اتاق مشترک ایران و برزیل از برنامه‌ریزی بانک توسعه این کشور برای تخصیص اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلاری به فعالان اقتصادی برزیلی به منظور توسعه همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران، خبر داد. رییس اتاق مشترک ایران و برزیل با اشاره به اهمیت روابط بانکی فعال بین دو کشور برای تداوم همکاری‌ها در شرایط تحریم بر لزوم ایجاد توازن در تجارت بین دو کشور تأکید کرد.

کاوه زرگران، ضمن تبریک روز ملی برزیل و ابراز امیدواری برای توسعه مراودات تجاری بین دو کشور تصریح کرد: متناسب با حجم بالای تجارت ایران و برزیل لازم است راهکارهای مناسبی برای تداوم روابط بانکی بین دو کشور در نظر بگیریم؛ چراکه در این مسیر وجود روابط بانکی فعال از اولویت‌های اصلی است. او با بیان این مطلب که در دوره قبلی تحریم‌ها نیز برزیل همکاری خود را با ایران ادامه داد، تأکید کرد: لازم است ابتکارات جدیدی برای امکان همکاری تجاری بین دو کشور در نظر بگیریم که در این رابطه به همکاری بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و دیگر دست‌اندرکاران مربوط در هر دو کشور نیاز داریم.

رییس اتاق مشترک ایران و برزیل در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت بازار ایران برای برزیل به دلیل حجم بالای صادرات این کشور به ایران را نیز مورد اشاره قرار داد. به گفته او، در سال 2017 میلادی کل صادرات برزیل به ایران 2.55 میلیارد دلار برآورد شده که از این میان 780 میلیون دلار به صادرات ذرت، 560 میلیون دلار به صادرات گوشت و 470 میلیون دلار به صادرات دانه سویا مربوط می‌شود. بر اساس این ارقام، ایران 17 درصد از صادرات ذرت، 12 درصد از صادرات گوشت و 4 درصد از صادرات سویای برزیل را به خود اختصاص می‌دهد. زرگران اظهار کرد: دولت برزیل برای حفظ بازار ایران باید به خواسته‌های بخش خصوصی کشور توجه بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر «رودریگو دی آزردو سانتوس»، سفیر برزیل در تهران با اشاره به علاقه دولت برزیل برای تداوم همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران حتی بعد از شروع تحریم‌ها در آبان‌ماه، گفت: برای این منظور راهکارهایی را در مذاکره با طرف‌های ایرانی، پیدا کرده‌ایم که اجرایی خواهد شد. او همچنین از مراحل نهایی تخصیص اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلاری به فعالان اقتصادی برزیل برای همکاری با طرف ایرانی خبر داد وافزود: قرار است این اعتبار توسط بانک توسعه برزیل، تخصیص داده شود. البته از آنجا که این اعتبار تنها به خدمات و کالاهایی غیر از محصولات کشاورزی مربوط می‌شود، لازم است برای حوزه کشاورزی از ظرفیت دیگر بانک‌ها استفاده کرد.او هدف دولت برزیل در همکاری با ایران را اشتغال‌زایی و انتقال تکنولوژی به این کشور با هدف ایجاد روابط طولانی‌مدت عنوان کرد وگفت: بانک مرکزی برزیل هیچ مانعی در برابر حضور بانک‌های ایرانی در برزیل نمی‌بیند و معتقد است این کار به تداوم همکاری‌های مالی دو کشور کمک می‌کند.

رشد سرمایه‌گذاری  صنعتی و معدنی

شاتا|تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و معدنی در 4 ماه منتهی به تیر سال جاری 1617 فقره با میزان سرمایه‌گذاری 27.4 هزار میلیارد تومان و اشتغال 30340 نفر بوده است. بر اساس این آمار، این تعداد پروانه صادر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل در تعداد یک دهم درصد، در میزان سرمایه‌گذاری 188 درصد و در اشتغال 10.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته که حاکی از بهبود نسبی شرایط برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام بوده است. همچنین آمار بیانگر رشد قابل ملاحظه در صدور جوازهای تاسیس است و بر این اساس تعداد 6 هزار و696 فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 52 هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال 152 هزار و218 نفر در این مدت صادر شده، که بیانگر 23.9 درصد از نظر تعداد، 20.6 درصد از نظر سرمایه‌گذاری و 25.4 درصد رشد در اشتغال نسبت به مدت مشابه سال قبل است .

از دیگر سو، از فروردین تا شهریورماه سال‌جاری تعداد مجوزهای صنفی صادره به 115.3 هزار فقره رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد رشد داشته است. همچنین راه‌اندازی مجدد 453 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال با اشتغال 7 هزار و338 نفر در شهرکها و نواحی صنعتی از اول فروردین تا 26 تیر 1397 از دیگر آمار قابل ذکر و بیانگر روند روبه رشد تولید و صنعت کشور است. این در حالی است که میزان کل برق مصرفی مشترکین صنعتی بزرگ، متوسط وکوچک در 2 ماه نخست 1397 برابر 13.6 میلیون مگاوات ساعت با رشد 5.1 درصد است. همچنین در 4 ماه منتهی به تیر سال 1397 از میان 37 محصول منتخب صنعتی و معدنی، 19 محصول رشد و 18 محصول کاهش تولید داشته‌اند، انواع سواری با 399.2 هزار دستگاه 2.7 درصد کاهش، فولاد خام با 7.4 میلیون تن، 10 درصد افزایش تولید داشته‌اند. لوازم خانگی (شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی) با 697.1 هزار دستگاه، 15.7 درصد و سیمان با 18.1 میلیون تن، 3.3 درصد کاهش تولید داشته است. در سال 1396 در بخش حمل و نقل جاده‌ای کالاهای داخلی 428.3 میلیون تن و ترانزیت کالاهای جاده‌ای 9.3 میلیون تن بوده که به ترتیب 10.5 و 18.7 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین تعداد 51 هزار و 449 طرح با سرمایه‌گذاری 7 میلیون و 221 هزارو 320 میلیارد ریال در دست اجرا است که اشتغال 1.6 میلیون نفر را

در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر