17 متقاضی واردات کاغذ معرفی شدند

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۲:۰۵:۳۷
کد خبر: ۱۲۸۶۳۰

بازار کاغذ با اینکه همچنان حال خوشی ندارد، اما به گفته متولیان بازار دل‌خوش است که می‌گویند با معرفی واردکنندگان برای تخصیص و تأمین ارز و واردات آن، بزودی بار دیگر روی آرامش می‌بیند. پس از بروز مشکلاتی در زمینه توزیع ارز کاغذ از جمله شفاف نبودن خریدوفروش آن و سوءاستفاده از ارز دولتی برای واردات، بررسی مجدد اهلیت دریافت‌کنندگان ارز به کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد. این روزها اما با گلایه ناشران مواجهیم که کاغذ را کیلویی 10 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند اما در مقابل متوسط قیمت کتاب تا 50 درصد گران شده است. در این خصوص، پروین نباتی، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ایرنا گفت: از یازدهم اردیبهشت سال جاری بررسی ثبت سفارش‌های کاغذهای روزنامه، چاپ، تحریر، مکانیکی حجیم شده (بالکی) و LWC (نوعی کاغذ پوشش‌دار سبک در مجلات، کاتالوگ‌ها، لاورقی‌ها و چاپ تجاری) از نظر پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و تأیید آنها، به دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت محول شد. او افزود: زمانی که موضوع تخصیص ارز کاغذ به عهده وزارت صنعت بود، بحث اهلیت داشتن یا نداشتن افراد مطرح نبود و هر کس که کارت بازرگانی داشت، می‌توانست ارز بگیرد.او گفت: تا دهم مردادماه گذشته در مجموع 852 فقره ثبت سفارش برای این نوع کاغذها به وزن 389 هزار تن و ارزش 289 میلیون دلار از دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارتخانه برای برخورداری از مابه‌التفاوت نرخ ارز تأیید و برای انجام سایر مراحل اداری کار از جمله تخصیص و تأمین ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال شد.

او ادامه داد: در این زمینه تخصیص‌های قبلی نیز توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی مجدد قرار گرفت و تخلف‌های احتمالی پیگیری می‌شود؛ محمدرضا کلامی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم موضوع «تخصیص ارز» متفاوت از «تأمین ارز» است، بنابراین شاید ارز به واردکنندگان تخصیص‌یافته، اما هنوز از سوی بانک مرکزی تأمین نشده باشد. او یادآور شد: بررسی‌های وزارت صنعت نشان داده که برخی واردکنندگان «بیش اظهاری» داشته‌اند، البته همیشه این‌طور بوده که وقتی اختلاف قیمت ارز داشته‌ایم برخی افراد به سوءاستفاده‌های این‌چنینی می‌پردازند.

 از دیگرسو، نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه ساماندهی کاغذ گفت: تا امروز 17 متقاضی واردات کاغذ برای دریافت ارز رسمی از سوی این کارگروه به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شدند. همایون امیرزاده افزود: این 17 نفر می‌توانند 21 هزار تن کاغذ چاپ و نشر و 22 هزار تن کاغذ روزنامه وارد کنند که در حال انجام فرآیند کار در وزارت صنعت و بانک مرکزی هستند. او خاطرنشان کرد: افراد یاد شده نخستین گروهی بودند که موفق به دریافت این ارز شده، سه هفته پیش معرفی شدند.

 

 

ارسال نظر