اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۱:۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۲۸۳۷۶

مانع اصلی تجارت با روس‌ها

تسنیم| رییس اتاق ایران و روسیه گفت: قوانین کشور ما بطور مرتب عوض می‌شود که این امر امکان تجارت با روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروسیا را با مشکل مواجه کرده است. هادی تیزهوش تابان اظهار کرد: دولت چندین سال است که پیگیر پیوستن ایران به منطقه اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است و 2 ماه پیش نیز با پیوستن ایران به این اتحادیه موافقت شد. او افزود: بر این اساس ایران با تعرفه‌های گمرکی اندکی وارد این منطقه می‌شود و کالاهایی که در گذشته برای صادرات آن تعرفه‌ای 30 درصدی می‌داد اکنون می‌توان با تعرفه کمتر از 10 درصد آنها را صادر کند.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: با وجود این شرایط مناسب اما در داخل کشور گرفتار خودتحریمی هستیم که این امر بیشتر از دشمنان خارجی به کشورمان ضربه وارد می‌کند. او تصریح کرد: زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی ایران ضعیف است و لازم است برای همکاری با کشورهای یاد شده بهبود یابد. تابان تصریح کرد: مشکل اساسی برای تجارت با روسیه آن است که قوانین کشورمان بطور مرتب عوض می‌شود که این امر امکان تجارت با این کشور و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروسیا را با مشکل مواجه کرده است. او گفت: اتاق مشترک در حال تهیه کتاب 270 صفحه‌ای از قوانین اتحادیه اورآسیا است که این کتاب تا چند هفته آینده در اختیار فعالین اقتصادی قرار می‌گیرد.

صادرات 196 میلیون دلاری نیرومحرکه

شاتا | آمار صادرات 4ماهه نخست سال جاری در گروه خودرو و نیرو محرکه با ارزشی معادل 196 میلیون دلار، به وزن 13.5 هزارتن، نشان‌دهنده رشد ارزشی 571 درصدی و 80 درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. دبیر میز خودرو و نیرو محرکه سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: عمده صادرات این گروه مربوط به بخش سایر نیرو محرکه مشتمل بر صنایع ریلی، دریایی، هوایی و قطعات و تجهیزات وابسته است که با صادراتی معادل 161 میلیون دلار از نظر ارزشی و 4.3 هزارتن از نظر وزنی، بیشترین رشد صادرات در این گروه را نیز به خود اختصاص داده است.

مینو امیرنانی گفت: بر اساس آمار کمی، طی مدت 4 ماهه سال‌جاری محصولات خودرو و نیرو محرکه شامل بخش‌های قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو به وزن 7.7 هزارتن و به ارزش 28 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد رشد داشته است. همچنین موتورسیکلت، قطعات و تجهیزات متعلقه نیز به وزن 700 هزارتن و ارزش 2.3 میلیون دلاربه کشورهای هدف صادر شده که در مقایسه با چهار ماهه نخست سال گذشته نشانگر رشد 53 درصدی است. دبیر میز خودرو و نیرو محرکه همچنین افزود: بیشترین حجم صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو کشور با رقمی به ارزش 20 میلیون دلار مربوط به کشور عراق بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال، بازارهای عمده هدف صادراتی در بخش قطعات و لوازم یدکی کشورهایی همچون «عراق، ایتالیا و فرانسه» و کشورهای عمده هدف صادرات در گروه خودرو و نیرو محرکه نیز آذربایجان، روسیه، امارات هستند.

آسیب ممنوعیت‌های یک‌شبه به صادرات

رییس کنفدراسیون صادرات، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالاها، گفت: پایدار نبودن قوانین و تصمیمات یک‌شبه به تولید صادرات محور کشور آسیب می‌رساند. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالاها، اظهار کرد: نقدی که در این زمینه وجود دارد این است که دولت قوانین را رعایت نمی‌کند و به همین دلیل آشفتگی را در بازار دامن می‌زند. هیچ مبنایی بالاتر از قانون نیست و اگر قانون حاکم بر تصمیمات نباشد هیچ تصمیمی نمی‌تواند تاثیر مثبت را داشته باشد. او افزود: بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار باید نظرات بخش خصوصی اخذ و سپس تصمیم‌گیری شود. همچنین براساس قانون رفع موانع تولید، ممنوعیت باید در کمیته ماده ۳ سازمان توسعه تجارت طرح و در شورای اقتصاد تصویب شود و سه ماه بعد از تصویب لازم‌الاجرا است. رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: از سوی دیگر قانون حقوق مکتسبه را داریم که براساس آن اگر دولت به هر دلیل تصمیم گرفت که شرایط ماده ۳۷ و قانون بهبود فضای کسب و کار را رعایت نکند باید ضرر وزیان تولیدکننده و صادرکننده را پرداخت کند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت نه قانون ماده ۳۷ را رعایت کرده که سه ماه را به صادرکننده زمان بدهد، نه قانون بهبود فضای کسب و کار را رعایت کرده که از نظرات بخش خصوصی مطلع شود و نه قانون حقوق مکتسبه را رعایت می‌کند که ضرر و زیان صادرکننده را پرداخت کند که این سه موضوع مورد نقد جدی قرار دارد. لاهوتی، با بیان اینکه ممنوعیت و محدودیت در صادرات سم مهلک برای اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: ایجاد مشکل برای صادرات، صادرکننده را در دنیا بدنام می‌کند، این پایدار نبودن قوانین موجب ایجاد جو بی‌اعتمادی به تولیدکنندگان ایرانی می‌شود و به تولید صادرات محور ما ضرر خواهد زد و در صورتی که تحریم‌ها دوباره برداشته شود امکان اینکه این بازارها را دوباره در دست بگیریم بسیار سخت خواهد بود. او خاطرنشان کرد: دولت اگر نگران خروج برخی کالاها است، روش مقابله ممنوعیت یک شبه نیست بلکه راهکارهایی باید در نظر گرفت که صادرات آسیب نبیند و تنظیم بازار نیز بر هم نخورد.

 

ارسال نظر