اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۱:۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۲۸۲۹۹

بسته حمایت از خودرو  در راه است

ایرنا     مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: براساس سیاست حمایت از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی بسته جدید دولت در این ارتباط تدوین شد و جزئیات آن در آینده منتشر خواهد شد. امیرحسین قناتی گفت: دولت به دنبال حمایت مالی از صنایع خودروسازی و قطعه سازی است و در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی شده و به زودی جزئیات آن منتشر می‌شود. قناتی خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز از جمله موارد پیش‌بینی شده در این بسته حمایتی است. بازار خودرو کشور در ماه‌های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرد؛ خروج یک طرفه امریکا از برجام و در پی آن زمزمه‌ها و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از 45 میلیون تومان قیمت دارند، سبب افزایش قیمت در بازار شد. پیش از این، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت گفته بود: چنانچه سطح عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا کند، منطقی است که سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود؛ در این زمینه، به شورای پول و اعتبار پیشنهاداتی ارایه و برای کل خودروسازان کشور حدود 100 هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.

آهن ۷۰۰  تومان ارزان شد

تسنیم     رییس اتحادیه آهن فروشان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو آهن و میلگرد حدود ۴۶۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان است، افزود: این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته شاهد کاهش ۷۰۰ تومانی است. محمد آزاد، با اشاره به اینکه بازار منتظر اجرای دستور وزیر صنعت در فروش کالاهای کارخانجات در بورس کالا به آهن فروشان است، اظهارداشت: بورس کالا هنوز این دستور را اجرایی نکرده و حتی حدود 2 هفته است که خرید و فروش نیمه تعطیل شده است. او با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو آهن و میلگرد حدود 4600 تا 4500 تومان است، افزود: این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته شاهد کاهش 700 تومانی است. رییس اتحادیه آهن فروشان تصریح کرد: با وجود این کاهش قیمت هنوز فاصله زیادی با قیمت واقعی آهن که حدود 3800 تومان است داریم که امیدواریم با فروش کالا به آهن فروشان نیاز بازار تامین و کاهش قیمت‌ها در بازار به وجود آید.

70  هزار خودرو معیوب در کارخانه‌ها

 ایسنا     دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: تعداد خودروهایی که به دلیل کسری قطعات به صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسیده است. آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.  دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: متاسفانه در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر شده است و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است. او افزود: در این شرایط در کوتاه‌مدت سه اقدام مهم باید صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکتهای بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است. محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکتهای قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرد: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتا دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آنها در بازار به‌شدت افزایش یافته است. او ادامه داد: سومین اقدام کوتاه‌مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است.

قراردادها با تهران متوقف نمی‎شود

تسنیم     سفیرگرجستان در ایران گفت: در ماه‌های آینده تکلیف روابط اقتصادی ایران و گرجستان بطور کامل مشخص می‌شود و در صورتی که اروپا بماند گرجستان نیز می‌ماند. «یوسب چاخواشویلی» در واکنش به تاثیر تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران بر روابط دو کشور، اظهار کرد: فعلا که با ایران همکاری داریم، اتحادیه اروپا نیز با ایران همکاری خواهد داشت و گفته نشده قراردادهای همکاری با ایران را ترک می‌کنیم. او افزود: در ماه‌های آینده تکلیف (روابط اقتصادی ایران و گرجستان) بطور کامل مشخص می‌شود و در صورتی که اروپا بماند گرجستان نیز می‌ماند. سفیرگرجستان در ایران ادامه داد: ایران و گرجستان مناسبات خوبی با یکدیگر دارند و دو کشور  حتی المقدور به همکاری‌های خود با یکدیگر ادامه می‌دهند. بنابراین گزارش، سفیر گرجستان چندی پیش نیز در مراسمی در کارگزاری این کشور در تهران اعلام کرده بود که براساس توافقنامه که گرجستان با اتحادیه اروپا و چین دارد، فعالین اقتصادی ایران نیز می‌توانند از مسیر کشور ما محصولات خود را به بازارهای بزرگ یاد شده صادر کنند. او همچنین گفته بود که گرجستان تنها بازار 4 میلیونی نفری جمعیت خود را ندارد بلکه براساس تفاهمنامه‌های یاد شده با اتحادیه اروپا و چین بازار دو و یک دهم میلیارد نفری پیش روی ایران است.

 

ارسال نظر