اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۴۰:۴۴
کد خبر: ۱۲۷۷۰۱

بازهم رسانه‌های خاص دعوت شدند!

تعادل| نشست خبری رییس سازمان توسعه تجارت روز گذشته در حالی برگزارشد که روزنامه «تعادل» با وجود بیشترین تعامل وهمکاری در زمینه پوشش اخبار و گزارشات این سازمان، در لیست دعوتی‌ها قرار نداشت. البته این اولین‌بار نیست که مسوولان روابط عمومی این سازمان دست به چنین اقدام غیرحرفه‌ای می‌زنند. از همین رو، این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که این نوع برخوردهای غیرمنصفانه، مغرضانه ودوگانه از کجا نشات می‌گیرد و اساسا چه پیامی دارد؟ البته ارگان «تعادل» به دلیل این نوع رفتار مغرضانه لازم می‌داند؛ چند نکته را به ریاست محترم این سازمان گوشزد کنند: نخست اینکه اگر قرار است نشستی برگزار شود که پاسخگوی اصحاب رسانه و خبرنگاران تخصصی حوزه تجارت باشد، چرا باید رسانه‌هایی دعوت شوند که هیچ ربطی به تجارت ندارند واساسا پرداختن به موضوعات تجارت خارجی در درجه چندم اهمیت برای آنها قرار دارد. اما یک روزنامه تخصصی فعال در حوزه تجارت، از حق مسلم حضور در این برنامه محروم شود. دوم اینکه چرا با وجود انتقادات قبلی، همچنان یک فرد باید در بدنه روابط عمومی اعمال سلیقه کرده و برای حضور اصحاب رسانه در نشست‌های سازمان توسعه تجارت گزینشی عمل کند؛ گویا این افراد به جای تبعیت از فرامین رییس‌شان از جای دیگری دستور می‌گیرند. در نهایت این موضوع را نیز باید متذکر شد؛ چنانچه قرار نیست اصلاحی در ساختار و بدنه روابط عمومی‌های زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن وتجارت صورت بگیرد یا چنانچه گوش شنوایی برای حل معضلات وچالش‌ها وجود ندارد؛ چرا مدام از اصحاب رسانه می‌خواهید که از دغدغه‌هایشان بگویند؛ ظاهرا نباید امیدی به اصلاح رویه غلط در بدنه روابط عمومی برخی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن وتجارت داشت.

مطالبات قطعه‌سازان  ۱۵ هزار میلیارد تومان

ایسنا| رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هم‌اکنون میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بابت قطعات تولیدی به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: متاسفانه صنعت خودرو و قطعه‌سازی به دلایل مختلف دچار مشکل کمبود نقدینگی است. او با بیان اینکه خودروسازان مواد اولیه مورد نیاز را با نرخ ارز آزاد تامین می‌کنند اما مجبورند خودروهای تولیدی را با قیمت‌گذاری دولتی بفروشند، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده که خودروسازان دچار مشکل نقدینگی شده و نتوانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. نجفی‌منش ادامه داد: این وضعیت موجب شده که قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی در خرید و تامین مواد اولیه دچار مشکل شده و تولید قطعات کاهش یابد که این موضوع نیز کاهش تولید خودرو و همچنین ناقص تولید شدن تعداد قابل توجهی از خودروها را به دنبال داشته است.رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه در این شرایط پیشنهاد ما این است که برای حل مشکل نقدینگی صنعت خودرو، سیستم بانکی حد اعتباری هر یک از خودروسازان بزرگ را به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد، تصریح کرد: صنعت خودرو باید از شمول قانون ذی‌نفع واحد در سیستم بانکی خارج شده و شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان بتوانند تسهیلات موردنیاز خود را به صورت مستقل تامین کنند. او ادامه داد: تا پیش از این برخی قطعه‌سازان موفق به دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه شده بودند اما هم‌اکنون قطعه‌سازان و خودروسازان مجبور به تامین ارز مورد نیاز از بازار ثانویه و آزاد هستند .

هشدار درباره صادرات مجدد کالاهای وارداتی

تسنیم|عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران هشدار داد: فاصله میان ارز دولتی و آزاد سبب جذاب شدن صادرات کالاهایی شده که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند. محمد حسین برخوردار در خصوص امکان سوءاستفاده از بازار ثانویه ارزی اظهار کرد: در رابطه با واردات کالاهای اساسی یک رقم حدودا پنج هزار میلیارد تومانی وجود دارد که ممکن است در خفا، مورد سوءاستفاده برخی افراد قرار گیرد. این فعال اقتصادی با اشاره به جذابیت صادرات کالاهای اساسی ادامه داد: اگر کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، به هر طریقی از کشور صادر شود، ارز ناشی از آن با قیمت حدود 9 هزار تومان یا بیشتر، در بازار ثانویه عرضه خواهد شد که می‌تواند سود سرشاری را نصیب بنگاه‌های مربوطه کند.

 

ارسال نظر