خبر

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۹۹

قیمت کاغذ به سال ۹۶ برنمی‌گردد

تسنیم| مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به گرانی کاغذ گفت: نباید انتظار داشت که قیمت کاغذ به نیمه دوم سال 96 برسد. سید محمدرضا دربندی افزود: ۱۰۵ هزار تن کاغذ با هماهنگی وزارت صنعت، معدن وتجارت و بانک مرکزی به زودی از گمرک کشور ترخیص می‌شود. او گفت: با تدبیر وزارت صنعت، قرار است 30 هزارتن از 105 هزارتن کاغذ زودتر به بازار برسد و باقی کاغذها مرحله‌ای انجام خواهد شد. دربندی علت گرانی کاغذ را چهار مورد دانست و گفت: علت اول آن سیر نزولی تولید کاغذ در کل جهان و مسائل محیط‌زیستی است و علت دوم آن داخلی است که محیط‌زیست اجازه قطع درختان برای تولید کاغذ را نمی‌دهد. به گفته دربندی، علت سوم گرانی دلار است که طبعا بر گرانی کاغذ تاثیر می‌گذارد و علت چهارم احتکار برخی از تجار داخلی است. او گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان و تعزیرات پیگیر موضوع احتکار هستند. محمد رضا کلامی، مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صنعت هم گفت: تا زمانی که ارز تک نرخی بود همه کالاهای بصورت عمومی وارد می‌شد و در اختیار مصرف‌کنندگان مربوط قرار می‌گرفت. در شرایط فعلی که ما کاغذ را جزو کالاهای ضروری و اساسی می‌دانیم، قرار است با ارز 4200 تومن تامین کنیم و مابقی کالاها ارزشان به صورت رقابتی اتفاق خواهد افتاد.

اصلاح قانون نظام صنفی

ایرنا|‌رییس اتاق اصناف کشور گفت: اصلاح قانون صنفی کشور پس از نظرخواهی مراکز استان‌ها تا 2 ماده دیگر آماده و تقدیم دولت می‌شود. علی فاضلی درباره آخرین وضعیت اصلاحیه قانون نظام صنفی کشور، گفت: هیات رییسه اتاق ایران با همکاری معاونت توسعه بازرگانی داخلی و مرکز اصناف بازرگانان کشور در 2 سال و نیم گذشته اقدام‌های زیادی برای اصلاحیه این قانون انجام دادند و سرانجام آماده تقدیم به دولت شده است. او افزود: قانون نظام صنفی مصوب سال 92 محاسن زیادی داشت اما در اصلاح آن اشکالاتی به وجود آمد که سبب شد آن طور که انتظار می‌رود، به تسهیل شرایط و امور اصناف کمک نکند. فاضلی اضافه کرد: باید زمینه این اصلاحات در مجلس فراهم شود و نمایندگان به این باور برسند که در شرایط امروز جامعه کمک به بنگاه‌ها نیاز اصلی اقتصاد کشور است. رییس اتاق اصناف کشور در خصوص اصلاحات انجام شده در این قانون گفت: در گذشته اتاق اصناف در سیاست‌گذاری و تصمیم سازی نقش نداشتند و پس از مکاتبه با وزیران توانستیم همچون اتاق بازرگانی در این نهادهای تصمیم ساز عضو شویم؛ امروز علاوه بر عضویت در این نهادها، نیاز به قانون داریم که در این زمینه اصلاحات لازم انجام شد.  

تضمین ریسک سیاسی و تجاری بازرگانان

ایسنا| مدیرخسارت صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در شرایط تحریم تمام ریسک‌های سیاسی و تجاری تجار و بازرگانان را در قالب صندوق ضمانت صادرات ایران تضمین می‌کنیم. بهمن منتی در همایش صندوق ضمانت صادرات ایران در اتاق بازرگانی اردبیل وظیفه اصلی صندوق را تامین مالی صادرکنندگان قبل و بعد از حمل کالاها و تضمین ریسک‌های سیاسی و تجاری آنها اعلام کرد و گفت: اگر صادرکنندگان ما از طرف شرکت‌های خارجی مطالباتی داشته باشند ما با پوشش بیمه‌ای زمینه دریافت این مطالبات را فراهم می‌آوریم که صادرکنندگان با مراجعه به کارگزاری‌های ما در استان‌های مختلف می‌توانند به سهولت از این تسهیلات استفاده کنند. او بیان کرد: صادرکنندگان به جای مراجعه مستقیم به صندوق مراحل اولیه کار خود را با مراجعه به کارگزاری‌ها در استان‌های مختلف انجام می‌دهند تا با درخواست‌هایی که ارایه می‌کنند از طریق صندوق مراحل مختلف در صدور ضمانتنامه‌ها و بیمه‌نامه‌ها فراهم آید.

صعود ایران در جمع تولیدکنندگان فولاد جهان

تسنیم| انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرد: ایران با تولید بیش از ۱۲.۵ میلیون تن فولاد در نیمه نخست ۲۰۱۸ یازدهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است. انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد 25.8 درصدی تولید فولاد ایران در 6 ماه نخست سال‌جاری میلادی خبر داد. بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران که در 6 ماه نخست سال 2017 معادل 9.947 میلیون تن گزارش شده بود در 6 ماه نخست سال جاری میلادی به 12.516 میلیون تن افزایش یافته است. همچنین تولید فولاد جهان در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 4.6 درصدی داشته و به 881 میلیون تن رسیده است.  براساس گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در نیمه نخست سال جاری میلادی شناخته شده است. تولید فولاد ایران در این دوره از کشورهای صنعتی مثل «فرانسه، اسپانیا، انگلیس، کانادا، استرالیا و اتریش» هم بیشتر بوده است. همچنین ایران در نیمه نخست سال 2017 در جایگاه سیزدهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان شناخته شده بود که با کنار زدن دو کشور «اوکراین و مکزیک» در نیمه نخست امسال به جایگاه یازدهم ارتقا یافته است. از آن‌سو، «چین» با تولید 451 میلیون تن فولاد بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در نیمه نخست 2018 شناخته شده است.

 

ارسال نظر