اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۱۷

صادرات کاغذ ممنوع شد

ایسنا‌|وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده بیش از ۱۰۵ هزار تن کاغذ از گمرکات کشور در دست ترخیص است. محمد شریعتمداری در حاشیه جلسه با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره بررسی مشکلات کاغذ در این کمیسیون افزود: 35 هزار تن از محل گشایش‌های اسنادی یا حوالجات سالجاری و بقیه از محل تامین اعتبار در سال قبل تامین شده و همین طور بانک مرکزی در جلسه کمیسیون فرهنگی قول داد که تمام ثبت سفارش‌های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بانک مرکزی منتظر تامین اعتبار است تامین اعتبار خواهد شد. او گفت: بسیاری از آن‌ها از طریق اعتباری که صادر کنندگان و انجمن‌های وارد کننده داشتند موانع برطرف شده است و به محض گشایش اعتبار آن‌ها نیز به کشور وارد می‌شوند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون این محموله‌ها بیش از 100 هزار تن در دست عرضه در بازار است و مشکلی در خصوص عرضه به بازار نخواهیم داشت و آرامش به طور کامل حاکم خواهد شد. شریعتمداری ادامه داد: به همین دلیل از ظرفیت وارداتی و سایر محصولات جانبی در این خصوص بهره مند می‌شویم که رئیس کمیسیون فرهنگی نیز حمایت خود را از محصولات تولیدی اعلام کردند. شریعتمداری در زمینه وضعیت فعلی کاغذ نیز افزود: بر اساس بسته ارزی که وجود داشت محدودیت‌هایی در بازار کاغذ بوجود آورده بود که یکسری سودجویی‌هایی در همین زمینه اتفاق افتاد که کمیسیون تنظیم بازار با حضور تعزیرات حکومتی تحت نظارت وزیر دادگستری تشکیل جلسه داد که تعیین قیمت برای فروش کاغذ در بازار میزان 4100 تومان در جلسه به تصویب رسید و هر گونه تخلف در آن به همه واحد‌های تغزیراتی و تیم‌های سازمان نظارتی حمایت از مصرف کننده و تولید کننده به منظور کنترل اعلام می‌شود و هر نوع نگهداری و عدم فروش کاغذ بویژه در واحد‌های تعیین شده تخلف محسوب می‌شود و متخلفان به تعزیرات معرفی خواهند شد. از دیگر سو، با تصمیم اعضای کارگروه تنظیم بازار، سقف قیمت تعزیراتی کاغذهای موجود در داخل کشور تعیین شد. طبق تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت تعزیراتی کاغذ روزنامه ۴۱۰۰ تومان و سقف قیمت کاغذهای چاپ و تحریر کیلویی ۵۱۰۰ تومان تعیین شد. همچنین سقف قیمت تعزیراتی بالکی نیز ۵۱۰۰ تومان می شود. بر اساس این گزارش به منظور رصد و پایش بازار کاغذ، کمیته دائمی کنترل تامین نیاز مصرف کنندگان واقعی‌ در این حوزه با ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. به موجب تصمیمات اتخاذ شده این کمیته، لازم است به نحوی نسبت به مدیریت بازار اقدام نماید که در کنار پیشگیری از کمبود در بازار، کالا به قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان واقعی برسد. همچنین مقرر شد موجودی انبارها و مراکز نگهداری اعلان و در صورت عدم مراجعه جهت دریافت شبکه توزیع به وزارت ارشاد و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانی، موجودی مذکور احتکار و اختفای تلقی و مشمول برخورد قانونی شود. در این راستا صادرات انواع کاغذ و کاغذ باطله از کشور نیز ممنوع شده است.

تهران و البرز در صدر مکشوفات کالای قاچاق

شاتا|طی بازرسی های انجام شده در تیرماه سال جاری استان تهران و البرز در مقایسه با سایر استان ها درصدر مکشوفات کالای قاچاق قرار گرفت. درراستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی تعداد 579‚30 مورد بازرسی از مراکز خرد و کلان درسطح عرضه صورت گرفته و از این ناحیه 808 پرونده تخلف به ارزش بیش از 36 میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است. در بازرسی های انجام شده در کل کشورطی این مدت، استان تهران با 980‚4 مورد بازرسی و 143 مورد تشکیل پرونده و استان البرز با بیش از 15 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را در بین استان ها داشته است. لازم به ذکر است، بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب مرتبط با گروه‌های لوازم تحریر ‌با 5/8 میلیارد ریال، کیف و کفش با 3/4 میلیاردریال، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی با4 میلیارد ریال، سیگار، توتون، تنباکو و محصولات دخانی با 3/2 میلیارد ریال است.

آهن ۶۰ درصد گران شد

تسنیم|‌رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با اعلام اینکه در حال حاضر قیمت آهن ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به قیمت واقعی آن رشد پیدا کرده است، گفت: کارخانجات باید برای مدیریت قیمت‌ها افزایش عرضه را انجام دهند. محمد آزاد با اشاره به اینکه تجمع چند روز گذشته عده‌ای در بازار شاد آباد از طرف آهن‌فروشان نبوده است، اظهار کرد: عده ای از ابزارفروشان در بازار آهن نسبت به عملکرد شهرداری در وضعیت مالکیت مغازه‌های خود مشکل داشتند و ترجیح دادند مغازه‌های خود را دو روز تعطیل کنند که این موضوع هیچ ربطی به آهن‌فروشان ندارد. او با تأکید براینکه در حال حاضر بازار آهن به عملکرد خود می‌پردازد و هیچ مغازه‌ای تعطیل نیست، افزود: متأسفانه کاهش عرضه و قیمت‌های بالای شمش در بورس باعث شده تا قیمت آهن از رقم واقعی خود به هر کیلو 4 هزار و 700 تا 5 هزار تومان برسد. رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با اعلام اینکه در حال حاضر قیمت آهن 60 تا 70 درصد نسبت به قیمت واقعی آن رشد پیدا کرده است، افزود: به نظر می‌رسد کارخانجات باید برای مدیریت قیمت‌ها افزایش عرضه را انجام دهند.

 

ارسال نظر