اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۵:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۱۶۰

تبعات دو نرخی شدن کالاها

ایرنا| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، «دو نرخی شدن کالاها را عامل ایجاد فساد و رانت در بازار» دانست وگفت: توسعه دامنه اقلام مورد معامله در بورس کالا به شفافیت و واقعی‌سازی قیمت‌ها کمک می‌کند. عرضه محصولات پایه مانند محصولات پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات شده و جلوی انحصار و رانت را می‌گیرد. در ماه‌های اخیر به علت نوسان نرخ ارز، مشکلاتی در نحوه تخصیص کالا به متقاضیان رخ داد. زیرا دلالان در پوشش تولیدکننده پایین دستی، اقدام به خرید این محصولات و صادرات آن می‌کنند که کمبود برخی کالاها را در بازار به دنبال داشته است. برخی کارشناسان معتقدند سازوکار عرضه کالا در بورس، بهترین ابزار برای ایجاد شفافیت و رفع رانت است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به روند تنظیم بازار کالاها در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ایست اجباری قیمت‌ها تبعاتی دارد، اما با توجه به شرایط خاص، اگر رویکرد دولت، توزیع برخی کالاها با یک قیمت خاص باشد، این اقدام انجام می‌شود. یدالله صادقی افزود: این اقدام به صورت موقتی و تا رسیدن بازار آن محصول خاص به آرامش انجام می‌شود و در طولانی مدت نخواهد بود.

به گفته او، بورس کالا نسبت به دیگر بازارها شفاف‌تر است و با رعایت قواعد این بازار و آزادی عمل برای ورود عرضه‌کنندگان و خریدارانی که اهلیت داشته باشند، شاهد توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به بیشتر کالاها خواهیم بود که به شفافیت و واقعی شدن قیمت‌ها کمک می‌کند. صادقی درباره قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گفت: بطور طبیعی در صورتی که قیمت‌گذاری دستوری به سرکوب قیمت برای تولیدکننده منجر شود، محدودیت تولید را با خود به همراه دارد؛ زیرا تولیدکننده باید سود منطقی خود را به دست آورد. به گفته او، سرکوب و تبعیض قیمتی به عنوان سیاستی تلقی می‌شود، که اعمال آن به صورت فراگیر وجود ندارد. او همچنین بیان کرد: اگر قرار باشد در برخی از مواقع خاص، قیمت‌ها کنترل و نیز قیمت دستوری در بازار حاکم شود و کالا با قیمت پایین‌تر از نرخ تمام شده به دست مصرف کننده برسد، باید تکلیف مابه التفاوت قیمت‌ها مشخص شود؛ در غیر این صورت تولیدکننده، انگیزه خود را برای تولید بیشتر از دست می‌دهد.

خرید و فروش خودروی خارجی متوقف شد

فارس|رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ و فروشندگان خودرو، گفت: اگرچه واردات خودرو به کشور متوقف شده، اما تقاضا برای خرید خودرو خارجی به دلیل گرانی تقریبا به صفر رسیده است. سعید موتمنی در مورد تقاضا برای خودروهای خارجی در بازار گفت: بعد از اینکه نهادهای نظارتی، بازرسی‌ها را تشدید کردند، قیمت خودروهای خارجی نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافت.

رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ و فروشندگان خودرو افزود: اگرچه واردات خودرو به کشور متوقف شده، اما به دلیل گرانی، تقاضا برای خرید خودروی خارجی وجود ندارد، در حالی که خودرو به اندازه کافی در بازار موجود است. موتمنی بیان کرد: خرید و فروش خودروی خارجی به دلیل گرانی، تقریبا به صفر رسیده است. به گفته رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو، بطور نمونه، قیمت خودرو سانتافه حدود یک ماه پیش به 600 میلیون تومان رسیده بود، اما با کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر قیمت این خودرو اکنون به حدود 480 تا 500 میلیون تومان کاهش یافته است. او اظهار کرد: قیمت خودرو سانتافه سال گذشته حدود 220 میلیون تومان بود. به گفته موتمنی، در شرایطی که قیمت خودروهای داخلی هم افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یافته است، بنابراین با پولی که در اختیار دارند، بیشتر اقدام به خرید خودروهای داخلی می‌کنند.

هزار واحد تولیدی در نمایشگاه کوچک‌ها

شاتا|همزمان با روز حمایت از صنایع کوچک و در سال حمایت از کالای ایرانی، بزرگ‌ترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران برگزار می‌شود. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور از ثبت نام بیش از هزار واحد تولیدی برای راه‌اندازی غرفه در نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران خبر داد و گفت: 15 شرکت خارجی از کشورهایی از جمله «ترکیه، پاکستان، مالزی و کره جنوبی» نیز در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت.

صادق نجفی با بیان اینکه افتتاح نمایشگاه همزمان با روز حمایت از صنایع کوچک خواهد بود، یادآور شد: حضور معاون اول رییس‌جمهور برای افتتاح و بازدید از نمایشگاه مورد موافقت قرار گرفته است. نجفی با اعلام اینکه حدود 10 کارگاه آموزشی نیز در حاشیه نمایشگاه برپا خواهد بود، گفت: مذاکرات B2B با حضور 110 مدیر نیز در این نمایشگاه انجام می‌شود. این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در مصلی تهران برپا خواهد بود.

 

ارسال نظر