اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۴۴:۱۷
کد خبر: ۱۲۶۹۰۷

صادرات روغن نباتی ممنوع شد

ایسنا| وزیر صنعت، معدن وتجارت به گمرک دستور داد تا صادرات هرگونه روغن نباتی ممنوع شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به رییس کل گمرک اعلام کرد: با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تامین و تنظیم بازار روغن خوراکی تولید داخل و شمول این کالا در اولویت اول کالایی، موضوع مصوبه ۴۸۰۲۱ ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، از تاریخ 9 مردادماه سال جاری صادرات هرگونه روغن ساخته شده از تمام گمرکات کشور ممنوع است. محمد شریعتمداری در ادامه این مکاتبه آورده است: «لطفا مراتب را به تمامی گمرکات اجرایی ابلاغ کنید. همچنین ممنوعیت صادرات روغن خام نیز قبلا طی نامه‌ای مورخ ششم تیر ماه سال جاری به وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده بود». او همچنین رونوشتی به وزیر کشور برای تشدید کنترل مرزها در این زمینه نوشت. بر اساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی در ۱۲ ماهه سال گذشته برابر ۴۷ هزار و ۳۹۰ تن انواع روغن حیوانی، روغن پالم و روغن نباتی به ارزش ۶۸ میلیون و ۱۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده بود که کاهش 21/1 درصد از نظر وزنی و 71/8 درصد از نظر ارزشی را تجربه کرد.

خلأ نظارتی برای مقابله با دلالان داخلی

ایسنا| اگرچه ممکن است ممنوعیت صادرات مواد اولیه بطری در راستای کمبود و گرانفروشی این مواد اثر گذار باشد اما بطور حتم مهم‌ترین مشکل صنعتگرانی که مواد اولیه بطری مهم‌ترین ملزوم آنها برای فعالیت است، داخلی بوده و مربوط به گرانفروشی و احتکار سودجویانی است که از بورس اقدام به خرید «پت» می‌کنند. با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات پریفرم فرم پلی‌اتیلن که برای تولید انواع بطری استفاده می‌شود به دلیل کمبود و افزایش قیمت شدید بطری مصرفی صنایع داخلی، ممنوع شد. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس کارگروه تنظیم بازار، با ارسال نامه‌ای به فرود عسگری، رییس‌کل گمرک، با موضوع ممنوعیت صادرات پریفرم فرم پلی اتیلن، نوشت: با توجه به نیاز تولیدکنندگان بطری pet مورد مصرف در صنایع شیر، روغن نباتی، انواع نوشیدنی، آبمیوه، آب معدنی، انواع شوینده، مایع ظرفشویی و دستشویی و سایر محصولات و با عنایت به کمبود پریفرم pet مورد استفاده برای تولید بطری، مقتضی است به تمامی گمرکات اعلام شود که از صادرات پریفرم pet، توسط کلیه صادرکنندگان اعم از تولیدی یا تجاری جلوگیری شود.  دستور شریعتمداری در حالی است که از چندی پیش کمبود بطری برای بسته‌بندی مواد صنایع غذایی اعم از آب معدنی و آشامیدنی، روغن نباتی، نوشابه و ماءالشعیر دردسرساز ساز شده و به گفته تولیدکنندگان این بخش، صنایع مربوطه را با بحران مواجه کرده است و به منظور تولید، ظرف برای بسته‌بندی و عرضه در بازار به مقدار کافی وجود ندارد و تولیدکنندگان با گرانی و کمبود روبه‌رو هستند.

آمادگی برزیل برای سرمایه‌گذاری در ایران

ایرنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نتایج جلسه خودرویی چهارشنبه هفته گذشته، گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم هیچ نگرانی بابت تولید خودرو در سال جاری نخواهیم داشت و تولید به میزان رفع نیاز بازار ادامه خواهد داشت. پس از بروز مشکلاتی در تامین ارز مورد نیاز بخش خودرو که نگرانی‌هایی را در میان قطعه‌سازان ایجاد کرد، جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور محمد شریعتمداری، منصور معظمی رییس هیات عامل ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، خودروسازان و شماری از قطعه‌سازان برگزار و مسائل مربوط به این بخش بررسی شد.  او همچنین از نشست صبح چهارشنبه گذشته با سفیر برزیل خبر داد و ادامه داد: دولت برزیل آمادگی کامل خود را برای تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری از طریق فاینانس در بخش خودروهای سنگین و تجاری اعلام کرده است. رییس هیات عامل ایدرو اضافه کرد: بر این اساس، در حوزه خودروهای تجاری و سنگین اعم از اتوبوس، کشنده و کامیون نیز با همکاری 2 کشور، تامین قطعات منفصل (CKD) به صورت کامل امکان پذیر خواهد شد. او گفت: با وجود فشارهای ناشی از تحریم، تولید و تامین این خودروها و نیز قطعات یدکی آنها بدون نگرانی دنبال خواهد شد.

صادرات به برزیل ۲۵ برابر شد

مهر| صادرات ایران در سالجاری به برزیل، در چهار ماهه نخست سال جاری با افزایش ۲۵ برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۱۴ میلیون و ۸۹۴ هزار دلار رسید. بر اساس تازه‌ترین ‌آمار گمرک ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۳۴ هزار و ۱۲۴ تن کالا از ایران به برزیل صادر شده، که ارزش آن به ۱۴ میلیون و ۸۹۴ هزار دلار می‌رسد. صادرات ایران به برزیل در این مدت 09/0 درصد از کل وزن صادرات و 1/0 درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود.  صادرات ایران به برزیل تا پایان تیرماه سال گذشته تنها ۱۲۶۳ تن به ارزش سه میلیون و ۲۳۵ هزار دلار بوده که کمتر از 01/0 درصد از حجم صادرات و 02/0 درصد از ارزش صادرات ایران در آن مدت را دربرگرفته است. صادرات ایران به این کشور در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۶۰۱ درصد افزایش داشته و به عبارت دیگر ۲۵ برابر شده است. ارزش این صادرات نیز در همین مدت ۳۶۰ درصد رشد داشته است.

 

ارسال نظر