اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۱:۳۳
کد خبر: ۱۲۶۶۶۰

تجارت با ترکیه از طریق «پول دیجیتال»

تسنیم| معاون وزیر صنعت گفت: تبادل «لیر» با «ریال» مورد تصویب قرار گرفته است و از طریق بانک‌های دو کشور دنبال می‌شود و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها امکان تجارت از طریق «پول دیجیتال» نیز وجود دارد. صادق نجفی در حاشیه نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترکیه پیشنهاد داده که برای تجارت با ایران امکان مبادله پول از طریق لیر و ریال یا پول دیجیتال وجود دارد ایران در این ارتباط چه برنامه‌یی دارد اظهار کرد: امکان تبادل لیر با ریال برای تجارت دو کشور مورد تصویب قرار گرفته و از طریق بانک‌های دو کشور نیز پیگیری می‌شود. او افزود: هرچند که ممکن است برخی بانک‌های خصوصی به این موضوع تن ندهند اما به هر حال راه‌های مختلفی برای تجارت دو کشور وجود دارد و شرکتها و افرادی هستند که در این ارتباط راه را هموار می‌کنند. نجفی در پاسخ به اینکه آیا در ایران زیرساخت‌های لازم برای تجارت از طریق پول الکترونیک وجود دارد یا خیر گفت: در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای تجارت از طریق پول الکترونیک فراهم شود امکان تجارت دو کشور با پول الکترونیک نیز فراهم است. بنابراین گزارش در این نمایشگاه از سامانه کشوری کسب و کار (صکوک)، برای ارتقاء ‌و تسهیل تعاملات تجاری و خارجی در غرفه وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. خدمات این سامانه شامل «ارائه راهکار مدرن مدیریت زنجیره تامین، ارائه کارت اعتباری برای خرید از فروشگاه‌های صکوک، ارائه راهکارهای مدرن تامین مالی زنجیره تامین، و مدیریت لجستیک و ارائه ابزارهای نوین، پرداخت اعتباری مدت‌دار، برای انجام معاملات تجاری و تسهیل در صدور ضمانتنامه‌های خرد تا سقف 50 میلیون تومان» است.

افزایش 15 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی

شاتا| در 3 ماهه نخست امسال میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کشور، 27 میلیون و 883 هزار تن و به ارزش 11 میلیارد و 618 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزن 0.8 درصد کاهش و از نظر ارزش

6.15 درصد افزایش داشته است. رییس گروه دفتر تحلیل آمار دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری با اعلام این خبر افزود: ارزش یورویی صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در 3 ماهه نخست امسال 9711 میلیون یورو که در مقایسه با 3 ماهه ابتدای سال گذشته 5.8 درصد افزایش داشته است. نسرین مهرآسا افزود: بر این اساس در 3 ماهه نخست سال 1396 میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کشور 28میلیون و 118 هزار تن و به ارزش 10 میلیارد و 52میلیون دلار و 9179 میلیون یورو بوده است.

او اظهار کرد: میزان واردات کالاهای غیرنفتی در 3ماهه اول امسال 8 میلیون و 371 هزارتن به ارزش 11 میلیارد و253 میلیون دلار و 9 میلیارد و 86 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد از لحاظ وزنی، 2.8درصد از لحاظ ارزش دلاری و 13.9 درصد از لحاظ ارزش یورویی کاهش داشته است. مهر آسا گفت: از سوی دیگر، حجم تجارت خارجی کشور در 3ماهه نخست امسال 36 میلیون و 254 هزار تن و به ارزش دلاری 22 میلیارد و 871 میلیون دلار و ارزش یورویی 18میلیارد و 797 میلیون یورو بوده است که این رقم در 3 ماهه اول سال گذشته 36 میلیون و 767 هزارتن به ارزش دلاری 21 هزار و 624 میلیون دلار و ارزش یورویی 19 میلیارد و 730میلیون یورو بوده است.

مشکلی برای تولید خودرو نداریم

ایرنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون بازار در آرامش نسبی به سر می‌برد و شرکت‌های خارجی تاکنون به قراردادهای خود عمل کرده‌اند و وزارت صنعت با تاکید بر خودروسازان، بخش قابل توجهی از نیازهای آنها را خریداری کرده و تا پایان سال از نظر تولید مشکلی نخواهیم داشت. منصور معظمی اظهار کرد: توقف ثبت سفارش‌های خودرو، تغییر نرخ ارز و صحبت‌هایی در مورد قطع همکاری شرکت‌های خارجی نگرانی‌هایی را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد.

معظمی، پیرامون نحوه همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در پی تحریم‌ها نیز افزود: رفتار واقعی شرکت‌ها گاهی با رفتار اجتماعی آنها متفاوت است و هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که با ایران قرارداد دارند، علاقه‌یی به خروج از بازار جذاب و ایمن ایران نداشته‌اند، اما تلاش می‌کنند تا حساسیت برای امریکا به وجود نیاورند. او اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های خارجی به دنبال دریافت مجوز فعالیت از ایران‌اند و تاکنون کار خودشان را انجام داده‌اند. معاون وزیر صنعت یادآور شد: بروز مشکلات ناشی از رفتار غیراخلاقی سردمداران امریکا، موجب شد تا دولت برای مقابله با این رفتارها تدابیری را بیندیشید تا پاسخگوی مردم و واحدهای تولیدی باشد.

او افزود: بخشی از درآمد ارزی با نرخ رسمی به کالای راهبردی تخصیص داده شده و تحت هر شرایطی باید تامین شوند؛ بخشی از مواد اولیه که به نحوی با کالای استراتژیک ارتباط پیدا می‌کنند نیز با ارز به نرخ رسمی تامین می‌شود. این مقام مسوول با یادآوری اینکه بخش دیگری از کالاها با ارز صادرات غیرنفتی تامین می‌شود، اضافه کرد: در سه‌ ماهه نخست امسال صادرات محصولات غیرنفتی افزایش یافته است؛ بنابراین دولت موظف شده ارز حاصل از پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی و فولادی وارد کشور شود و 80 درصد آن به نرخ رسمی در سامانه نیما فروخته شود و 20درصد دیگر، به‌صورت توافقی به نیاز ارزی واحدهای تولیدی اختصاص یابد.

 

 

ارسال نظر