اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۱۰

 توضیح «شریعتمداری»  درباره تخلف در واردات خودرو

ایسنا| سخنگوی فراکسیون مستقلین گفت که در نشست این فراکسیون، وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را درباره تخلفات صورت گرفته در موضوع ثبت سفارش خودرو ارائه کرد. مهرداد لاهوتی با اشاره به نشست صبح امروز فراکسیون مستقلین که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: در این جلسه شریعتمداری توضیحاتی را راجع به تخلفات صورت گرفته در ثبت سفارش خودرو ارائه کرد و گفت که در آن زمان واردات ممنوع شده بود، اما سیستم ثبت سفارش از بیرون هک شده بود که همان زمان موضوع به دستگاه‌های نظارتی اعلام شد و اخبار مربوط به آن در سال ۱۳۹۶ از صداوسیما پخش شد. او اضافه کرد: شریعتمداری همچنین از ۶۴۸۱ خودروی ثبت سفارش شده، ۱۹۴۰ خودرو ترخیص شده خبر داد و گفت که جلوی ترخیص مابقی خودرو‌ها گرفته شده است. ایشان همچنین گفت علل این موضوع در حال بررسی است و ضرورت برخورد با متخلفین مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. لاهوتی با اشاره به طرح موضوع افزایش قیمت خودروهای داخلی در این جلسه اضافه کرد: شریعتمداری گفتند که خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار 9.6درصد و خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان براساس مصوبه شورای رقابت 7.1درصد افزایش قیمت داشته است. لاهوتی اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تاثیر رشد نقدینگی در اقتصاد کشور و ضرورت هدایت آن به سمت تولید گفت که مردم برای حفظ پول‌های خود به سمت طلا و ارز رفتند البته قبول داشتند دولت در این زمینه کوتاهی کرده است.

 تامین یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو

تسنیم| بر اساس بررسی‌های انجام شده نزدیک به یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تامین شده و از این حیث کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد. بر اساس یک گزارش اولیه، حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات انواع اقلام دارویی تخصیص پیدا کرده است. این مبلغ، از 21 فروردین ماه تا نیمه تیر ماه سال جاری از دو طریق سامانه نیما و سیستم بانکی ارز لازم به واردات دارو تخصیص پیدا کرده است. برای واردات تجهیزات پزشکی 460 میلیون دلار از طریق سیستم بانکی و 72 میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز پتروشیمی و فولاد تامین شده است. همچنین برای واردات داروهای ساخته شده رقمی نزدیک به 250 میلیون دلار از طریق سیستم بانکی و سامانه نیما ارز تامین شده است. برای واردات مواد اولیه دارو نیز رقمی نزدیک به 148 میلیون دلار از طریق سیستم بانکی تامین شده است.

 کلاهبرداری در پیش‌فروش خودروهای وارداتی

ایسنا| یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پیش‌فروش خودروهای وارداتی تنها در یک صورت کلاهبرداری و تقلب نیست و آن اینکه واردات توسط نمایندگی‌های داخلی برندهای خودرویی انجام شود. رمضانعلی سبحانی‌فر، با بیان این مطلب اظهارکرد: برخی فرصت‌طلب‌ها با سوءاستفاده از نابسامانی‌های بازار خودرو و بی‌اطلاعی مردم از ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، خودروهایی که اجازه ثبت سفارش ندارند را پیش‌فروش می‌کنند. نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: افراد سودجو با دریافت نیمی از پول خودرو و وعده تحویل ۳۰ روزه سعی دارند از آشفته بازار خودرو به نفع خود سوءاستفاده کنند. او از ادامه یافتن توقف ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی خبر داد و افزود: با توجه به نابسامانی‌های ارزی، اقتصادی و خودرویی نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درباره پایان توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی داشت بنابراین هرگونه پیش‌فروش این خودروها غیرقانونی و غش در معامله است و مردم نباید به خیال خرید خودروهای خارجی مورد نیاز خود تن به وعده‌های غیرواقعی سودجویان بدهند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال یادآور شد: پیش‌فروش خودروهای وارداتی تنها در یک صورت درست است و تقلب و کلاهبرداری به حساب نمی‌آید و آن، واردات خودروهای خارجی توسط شرکتهای خودرویی و نمایندگی رسمی این خودروهاست. طبیعتا این شرکت‌ها با توجه به موجودی انبارهای‌شان می‌توانند پیش‌فروش خودرو داشته باشند.

 پیشنهاد سریلانکا برای تهاتر چای با نفت ایران

تسنیم| هیات بازرگانی چای سریلانکا به بانک مرکزی این کشور پیشنهاد کرده که شرکت سیلون پترولیوم این کشور بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود به ایران را از طریق صادرات چای به این کشور پرداخت کند. به گزارش پایگاه خبری ساندی تایمز، هیات بازرگانی چای سریلانکا به بانک مرکزی این کشور پیشنهاد کرده که شرکت سیلون پترولیوم این کشور بدهی نفتی 250 میلیون دلاری خود به ایران را از طریق صادرات چای به این کشور پرداخت کند. این پیشنهاد پس از آن مطرح شده که وزارت امور خارجه سریلانکا مقررات جدیدی را در زمینه تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران صادر کرده است. لوسیل ویجه واردنا، رییس هیات بازرگانی چای سریلانکا گفت، این پیشنهاد به موجب تحریم‌های سازمان ملل مطرح شده است، زیرا محدودیت‌هایی در زمینه تراکنش‌های مالی با ایران وجود دارد. او افزود: در صورتی که شرکت سیلون پترولیوم به ما پول بدهد، ما می‌توانیم صادرات چای به ایران را ادامه بدهیم، زیرا محدودیتی در زمینه صدور این کالا به ایران وجود ندارد. بدهی نفتی ایران به شرکت سیلون پترولیوم می‌تواند از طریق صادرات یک سال چای به ایران جبران شود.

 

ارسال نظر