اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۷۱

 کاهش تولید خودرو به دلیل کمبود قطعه

ایسنا| رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است. او با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد ۱۴ رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد ۱۴ رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است.

 بازار خودرو به ثبات رسید

ایرنا| رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور گفت: بازار خودرو با اقدام‌ها و برنامه‌های اجرایی به ثبات نسبی رسیده و اکنون از التهاب‌های اخیر آن کاسته شده است. منصور معظمی افزود: پایش و نظارت بر بازار خودرو ادامه دارد و با افرادی که سعی در التهاب بازار داشته باشند برخورد جدی می‌شود. او با اشاره به خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به عنوان سربازان جبهه اقتصادی نام برد و از حمایت همه‌جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت از سرمایه‌گذاران خبر داد. معاون وزیر صنعت به اجرای طرح بزرگ صنعتی در شهرستان مشگین شهر اشاره کرد و افزود: این طرح بزرگ با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا می‌شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان اردبیل به ویژه شهرستان مشگین شهر خواهد داشت. معظمی درباره این طرح گفت: مطالعه و بررسی‌های نخستین به هماره نشست‌های مختلف با سرمایه‌گذار خارجی آغاز شده و به زودی جزییات آن به اطلاع مردم خواهد رسید.  

 افزایش 11 درصدی تولید آلومینیوم

شاتا| آمار واحدهای بزرگ تولید آلومینیوم در مدت سه ماهه نخست امسال نشان می‌دهد مجموع تولید این فلز به رقم 91 هزار و 379 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 11 درصدی دارد. بر این اساس، واحدهای تولیدی در خرادماه 30 هزار و 432 تن آلومینیوم تولید کردند که در مقایسه با عملکرد در مدت مشابه پارسال افزایش 13 درصدی را ثبت کرد. ایران اکنون سالانه میزان تولید شمش خود را در واحدهای شاخص این بخش (ایرالکو - المهدی و هرمزال) به سطح 350 تا 400 هزار تن رسانده درحالی که گفته می‌شود میزان مصرف سالانه به 600 تا 700 هزار تن می‌رسد. از دیگر سو، میزان تولید شمش خالص آلومینیوم در سه ماهه نخست امسال از سوی واحدهای یاد شده به رقم 84 هزار و 235 تن رسید که رشد نزدیک به هشت درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه پارسال (78 هزار و 264 تن) نشان می‌دهد. آمار عملکرد تولید آلومینیوم در سال گذشته در سه واحد بزرگ (ایرالکو، المهدی و هرمزال) رقم 305 هزار و 501 تن را نشان می‌دهد. آمار سه ماهه نخست امسال واقعیت رشد تولید در اغلب سرفصل‌های مربوط به آلومینیوم را نشان می‌دهد و در عین حال در زمینه پودر آلومینیوم افت اندکی ثبت شد.

 به‌کارگیری ظرفیت دانشگاه در جهت توسعه صنعت

همایش بزرگداشت صنعتگران و معدن کاران استان تهران روز گذشته با حضور استاندار تهران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و جمعی از مدیران و مسوولان دستگاه‌های دولتی و خصوصی برگزار شد و در آیین این مراسم از 37 صنعتکار و معدنکار نمونه استان تقدیر به عمل آمد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین برگزاری این همایش، با تاکید بر استفاده از نیروی تحصیل کرده برای توسعه صنعت گفت: اگر دانشجویان مقاطع دکترا و ارشد در بخش صنعت و معدن به‌کار گرفته شوند می‌توانند در حل مسائل و ایجاد خلاقیت برای توسعه بنگاه‌های اقتصادی مفید باشند. به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، قبادیان با بیان اینکه در کشور ما تاکنون از این سرمایه استفاده نشده، افزود: در حال حاضر 98 هزار بنگاه صنعتی ومعدنی در کشور وجود دارد که تنها 2 هزار واحد از این تعداد، مرکز تحقیق و توسعه در خود دارند. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشاره به طرح «تاپ» گفت: طرحی را ارائه کرده‌ایم تحت عنوان «تاپ» به معنی توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار که در آن دانشجویان برتر درسطح کشور شناسایی و به بنگاه‌های صنعتی و معدنی معرفی می‌شوند. قبادیان همچنین از ایجاد سامانه‌یی در آینده برای تسهیل فرآیند شناسایی و جذب دانشجویان برای بنگاه‌های صنعتی خبر داد. از دیگر سو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این همایش گفت: درشرایط فعلی با وجود مشکلاتی که به وجود آمده یکی از ایثارگرترین اقشار کشور، تولیدکنندگان هستند که حضوربیشتر و پرتلاشتر دارند و با استقامت و پایداری باعث اشتغال و آبادانی استان شده‌اند. او افزود: توجه کافی استاندار محترم تهران به تولید‌کنندگان و تلاش شبانه روزی ایشان برای رفع مشکلات در ستادها، جلسات ستاد تسهیل، شورای برنامه‌ریزی استان و شورای سرمایه‌گذاری بسیار مشهود و نمایان است. او با اشاره به حضور استاندار در شهرک‌های صنعتی استان تهران و بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی افزود: در جلسات مشترکی که با فعالین اقتصادی برگزار شد مشکلات و موضوعات گریبان گیر این بخش احصا شده و از طریق دستگاه‌های اجرایی جهت مرتفع کردن مشکلات اقدام می‌شود.

 

 

ارسال نظر