اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۱۴

اولویت‌بندی تقاضای واردات توسط وزارتخانه‌ها

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وزارتخانه‌های مرتبط با امر تولید و مصرف موظفند تقاضای ثبت سفارش واردات کالا با ارز رسمی را بررسی و اولویت‌بندی کنند. مجتبی خسروتاج در مورد دلایل توقف ثبت سفارش واردات کالا با ارز رسمی گفت: وزارتخانه‌های اصلی مرتبط با امر تولید و مصرف موظف شده‌اند، تقاضاهای آمده به سیستم بانکی را بررسی و اولویت‌‌بندی کنند. رییس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با فارس افزود: بنابراین اولویت‌های وارداتی را که عمدتا تاکید بر تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات بیمارستانی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات دارد، با بررسی تقاضاها تعیین کنند و از طریق سیستمی به شبکه بانکی برای اختصاص ارز اعلام نمایند. ثبت سفارش واردات کالا با ارز رسمی به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت متوقف شد.  در این باره یک مقام آگاه دولتی نیز گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌یی خواستار شده تا ثبت سفارش‌ واردات کالا با نرخ ارز رسمی که هنوز ارز به آنها تخصیص داده نشده، در راستای بررسی و اولویت‌بندی متوقف شود. او افزود: بنابراین با دستور جدید وزیر صنعت ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات کالا باید متوقف شود، تا اولویت‌بندی‌ها مشخص شود و احتمالا متقاضیان برای ثبت سفارش‌های جدید با ارز رسمی باید ابتدا اولویت‌بندی انجام دهند و سپس ثبت سفارش کنند. او افزود: براساس دستور وزیر صنعت اعلام شده است تا به دلیل محدودیت منابع ارزی و در راستای تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و کالاهای ضروری، فرآیند تخصیص ارز از دفاتر تخصصی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده انجام شود و متقاضیان ارز رسمی برای واردات از این دفاتر مجوز بگیرند.

راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

نشست هیات موسس بورس بین‌الملل در مناطق آزاد با حضور مرتضی بانک مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در تهران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مناطق آزاد کشور، مرتضی بانک در این نشست با اشاره به ضرورت استفاده از منابع پایدارتر برای تضمین فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد گفت: تاکید دولت بر این است که فعالیت مناطق آزاد تجاری- صنعتی برای حیات اقتصادی کشور ضروری است. او ادامه داد: مناطق آزاد می‌توانند الگوهای جدیدی در فعالیت‌های اقتصادی کشور خلق کنند و فرصت تعمیم نتایج این الگوها به کل کشور از مناطق آزاد مورد انتظار است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: استفاده از ظرفیت «بورس بین‌الملل» در مناطق آزاد برای تامین مالی ارزی از محل منابع خارجی در دستور کار قرار دارد. این ماموریت بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و با مشارکت و همکاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی، فعالان اقتصادی کشور و صاحبنظران این حوزه صورت می‌پذیرد.  دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: آیین‌نامه بورس بین‌الملل در مناطق آزاد کشور در شورای عالی بورس به تصویب رسید و پس از تصویب نهایی در شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی اجرا خواهد شد. مرتضی بانک تاکید کرد: «بورس بین‌الملل در مناطق آزاد» سکوی پرتاب اقتصاد به سوی موفقیت‌های بیشتر است و مناطق آزاد کشور به ابزارهای نوین کسب و کار همچون مراکز پولی و مالی، بازار سرمایه و بورس بین‌الملل مجهز می‌شوند. او اظهار کرد: امروزه استفاده از امکانات و توانمندی بازارهای پولی- مالی و بازار سرمایه در مناطق آزاد برای بهره‌برداری هر چه بهتر فعالان اقتصادی و رشد و توسعه منطقه بیش از هر زمان دیگری اولویت دارد و در ادامه ایجاد مراکز آزاد مالی به مناطق آزاد کشور کمک می‌کند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری این مناطق به صورت جامع و کامل به مخاطبان هدف ارائه شود.  بانک ادامه داد: هر روز اتفاقات جدیدی در بازارهای پولی و مالی جهان در حال رخ دادن است و مناطق آزاد با وجود محدودیت‌ها و سیاست‌های عمومی نباید از این جریان کسب و کار نوین باز بماند. مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه تاکید مستمر بر استفاده از منابع داخلی تا یک فرصتی و زمان خاصی امکان پذیر است گفت: برای توسعه و پیشرفت مطمئنا هر روز باید به سمت منابع جدید برویم و آنها را کشف و احصاء کنیم.

همکاری دو سازمان برای احیای صنایع کوچک

نشست همیاری و مشارکت میان سازمان مدیریت صنعتی و سازمان بسیج مهندسین صنعتی برگزار شد. هدف از این همکاری کمک به رونق کسب و کار و توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط از طریق عارضه یابی و ارائه راه‌حل‌های موثر بهبود و کمک به احیای صنایع کوچک است. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در این جلسه مقرر شد، برای هم‌افزایی و همنشینی تجارب در کشور و پرهیز از انجام کارهای موازی و جزیزه‌یی دو سازمان در اسرع وقت یک مدل جامع مورد توافق ارائه دهند تا با تقسیم و تسهیم کارها فرآیند اجرایی بهبود فضای کسب و کار و احیای صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی با محوریت سازمان متولی به انجام برسانند.

از آن سو، قرار داد برگزاری دوره آموزشی MBA با گرایش مدیریت فناوری و نوآوری به‌صورت مشترک میان سازمان مدیریت صنعتی و انجمن مدیریت فناوری ایران منعقد شد. ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این نشست تعاملی ضمن معرفی فعالیت‌های سازمان اظهار کرد: سازمان آمادگی دارد تا در حوزه رتبه‌بندی شرکت‌های برتر IMI100 و نیز برگزاری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با انجمن مدیریت فناوری ایران همکاری نماید.

 

ارسال نظر