تک‌نرخی شدن ارز جواب نداد

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۱۳

رییس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام اینکه تک‌نرخی شدن ارز جواب نداد و برخی از آن سوء‌استفاده کردند، گفت: نگرانی مردم برای گرانی‌ها بحق است، اما به بازاریان ربطی ندارد. از سوی دیگر با ۱۲۰۰ بازرس بدون حقوق در اصناف نمی‌توان بازاری را که بیش از چهار میلیون کسبه دارد، بازرسی کرد. علی فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در زمینه کالاهای استراتژیک و اساسی هیچ مشکلی برای تامین، توزیع و کنترل و نظارت بر بازار آنها وجود ندارد اما برخی از کالاهای تولید صنعتی دچار مشکل شده‌اند که هیچ ارتباطی به اصناف و بازار ندارد. او با بیان اینکه اگر در حوزه بازار و اصناف کسانی که در حلقه آخر توزیع کالاها هستند، عامل گرانی و افزایش قیمت باشند، مرتکب تخلف شده و با آنها برخورد می‌شود، افزود: به عنوان مثال کسبه و بازاریان حق دارند ۱۲ درصد سود نهایی روی کالاهای مختلف برای خودشان اضافه کنند و اگر بیشتر از این میزان باشد، تخلف است. رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: برخی از کالاها که در گروه دو و سه اولویت‌بندی برای تخصیص ارز قرار گرفته‌اند، با مشکل قیمت و بازار مواجه شده‌اند اما تخصیص ارز ارتباطی به اتاق اصناف ندارد و هیچ ارزی به بنگاه صنفی برای واردات یک کالا یا مواد اولیه ارزی دریافت نکرده‌اند. فاضلی گفت: بلکه برخی شرکت‌ها آن را وارد کرده‌اند که این مساله هم در حیطه وظایف و اختیارات اتاق اصناف نیست که چه میزان ارز گرفته و تا چه حد کالا وارد کرده‌اند.

فاضلی گفت: گرچه تک نرخی شدن ارز جواب نداد و برخی از آن سوءاستفاده کردند، اما شاید برخی سیاست‌گذاری‌ها مانند اولویت‌بندی برای تخصیص ارز به موقع انجام نشد، اما هم‌اکنون در حال اصلاح ساختار هستیم. البته وضعیت امروز را هم پیش بینی نکرده بودیم. او اظهار کرد: بیش از چهار میلیون عرضه‌کننده، بنگاه خرد و کوچک و دستفروش در بازار وجود دارد اما همه ساختار نظارتی در مجموع اصناف ۱۸۰۰ نفر بوده که ۳۰درصد آنها ستادی هستند و نمی‌توان با حدود ۱۲۰۰ نفر این بازار گسترده را مدیریت کرد که حتی آن ۱۲۰۰ نفر هم حقوق ندارند.

رییس اتاق اصناف ادامه داد: همه بنگاه‌داران و کسبه بازار عاری از تخلف نیستند و هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند اما با تخلف چند نفر نمی‌توان همه‌چیز را به پای کلیت بازار نوشت. حتی اگر براساس نرم جهانی هم بخواهیم 3 درصد از بازاریان را درنظر بگیریم که تخلف مرتکب شده‌اند، به حدود ۸۰ هزار نفر می‌رسیم که تعداد بسیار زیادی است. بنابراین نباید بازار را متخلف قلمداد کنیم. البته زمینه تخلف فراهم شده است، چراکه درست مدیریت نکرده‌ایم. او همچنین درخصوص شفاف‌سازی دولت برای دریافت‌کنندگان ارز و اولویت‌بندی کردن کالاها اعلام کرد: باید اولویت‌بندی کالاها و تخصیص ارزهای متفاوت به آنها شکل می‌گرفت، چراکه در تک‌نرخی شدن آن برخی سوءاستفاده کردند و نتیجه آن را دیدیم. البته از همان روز اول اولویت‌بندی ارز را پیشنهاد دادم اما برخی بی‌توجهی کردند.

 

ارسال نظر