اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۲۳:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۴۵۳

آغاز به ‌کار ستاد «تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء کالا»

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز به ‌کار ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء کالا از امروز خبرداد.

محمد شریعتمداری در یک توییت نوشت: «در راستای شفافیت، گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو و فساد زنجیره‌یی بجا مانده از قبل، به رییس‌جمهور محترم تقدیم شد. برای ثبات بازار و نظارت بر عرضه و احتکار کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند از روز شنبه ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء به‌طور ویژه آغاز به‌کار می‌کند». بر این اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی حسن یونس سینکى، سیدمحمود نوابى و جمال انصارى را به عنوان اعضای ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء کالا منصوب کرد.

 در متن این حکم آمده است:

به نام خدا

جناب آقاى حسن یونس سینکى معاونت اقتصادى و بازرگانى

جناب آقاى نوابى ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان  و تولید‌کنندگان

جناب اقاى انصارى ریاست سازمان تعزیرات حکومتی

سلام

بموجب این حکم آقایان را به عنوان اعضای ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء کلیه کالاهاى وارداتى یا تولید شده با مواد اولیه وارداتى با نرخ رسمى معین مى نمایم تا با استفاده از ظرفیتهاى سازمان حمایت و سازمان تعزیرات و کلیه سازمان‌هاى دولتى استانى و به‌کارگیرى از توان خارق‌العاده مردمى ودر راس انها انجمن‌ها و اتحادیه هاى تولیدکنندگان و بازرگانان همراه و متدین هستند که منافع خود را در آرامش و رضایت عموم ملت ایران جست‌وجو می‌کنند، در اطلاع‌رسانى انها از مراکز اختفاء و احتکار و هم همکارى آنان در رسیدگى‌ها و بازرسى‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت فوق‌العاده فضاى مجازى، در تحقق این هدف براساس برنامه تهیه شده اقدام نمایید. کلیه استانداران و فرمانداران محترم و روساى سازمان‌هاى استانى همکارى لازم با آن ستاد معمول خواهند داشت.

تاسیس شهرک صنعتی در «سواحل مکران»

تسنیم| مدیرعامل سازمان صنایع کوچک با اشاره به تاسیس شهرک صنعتی در «سواحل مکران»، گفت: این شهرک صنعتی به زودی فعالیت خود را در حوزه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی آغاز می‌کند. صادق نجفی با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای توسعه «سواحل مکران» و اقدام عملی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سعی در توسعه صنعتی این ناحیه دارد، اظهار کرد: شهرک صنعتی تخصصی صنایع دریایی در بندرعباس تاسیس شده است و به‌زودی شهرک صنعتی در این سواحل ایجاد می‌شود. او ادامه داد: ایجاد شهرک صنعتی تخصصی صنایع دریایی بندرعباس برای تکمیل زنجیره کشتی‌سازی و صنایع فراساحل و با هدف توسعه صنایع دریایی و کشتی‌سازی در منطقه ویژه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل بندرعباس مدنظر قرار گرفت. معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه ایجاد شهرک صنعتی در سواحل مکران دیگر برنامه‌یی است که در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفته است، گفت: مجوزهای مربوطه از سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌ها اخذ شده است و به زودی «شهرک صنعتی در سواحل مکران» فعالیت خود را در حوزه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی آغاز می‌کند. نجفی با تاکید بر اینکه باید از مزیت فوق‌العاده بنادر و سواحل کشور در راستای ایجاد بنادر نسل سوم استفاده کرد، گفت: دستیابی به سمت این هدف یکی از نیازهای اساسی کشور به شمار می‌آید. او افزود: از اصلی‌ترین ویژگی‌های بنادر؛ کاهش هزینه‌های تولید و حمل و نقل است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد. اتفاقی که باعث شده اقبال نسبت به حضور صنایع در بنادر کشور بیش از پیش افزایش یابد.

بن‌بست صادرات برای واسطه‌های معدنی

عوارض صادراتی مواد معدنی خام یا مواد معدنی دارای ارزش افزوده پایین توسط شورای اقتصاد به تصویب رسید. از این رو معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات مصوبه جدید صادراتی دولت برای الزام به صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی گفت: راه صادرات از طریق واسطه‎ها به بن‌بست خواهد رسید. جعفر سرقینی با اشاره به مصوبه جدید صادراتی دولت گفت: بر اساس این مصوبه از این پس واسطه‌ها نخواهند توانست برای کسب سود ناشی از اختلاف نرخ ارز محاسبه شده در قیمت‌های پایه بورس کالا با نرخ‌های غیررسمی، محصولات فولادی و فلزی را از کف بازار خریده و آن را صادر کنند. به گزارش مهر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با ابلاغ و اجرایی‌شدن این مصوبه، شرایطی فراهم شده تا محصولات فلزی و فولادی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا عرضه می‌شود، مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد و از این پس مکانیسم به گونه‌یی نباشد که افراد واسطه این محصولات را از بازار جمع کرده و به خارج از کشور صادر کنند. او تصریح کرد: بنابراین طبق این مصوبه از این پس چنین نیست که هر خریداری بتواند محصولات تولیدی را صادر کند؛ بلکه فقط تولیدکنندگانی می‌توانند اقدام به صادرات محصولات فلزی و فولادی کنند که تولیدکننده واقعی آن کالا باشند؛ آن هم منوط به اینکه ابتدا تعهدات ارائه شده خود را در بازار داخلی انجام داده باشند. سرقینی با بیان اینکه این مصوبه در راستای حمایت از تولیدکنندگان در داخل کشور است، به امکان چگونگی صادرات محصولات فلزی و فولادی اشاره کرد و گفت: بدین‌ترتیب اگر تولیدکننده‌یی عرضه‌های داخلی خود را به میزانی که متعهد شده در بورس کالا انجام داد و بورس کالا ایفای تعهدات آن را تایید کرد، هیچ مانعی برای صادرات محصولاتش وجود ندارد؛ اما اگر تولیدکننده‌یی عرضه داخلی خود را به هر دلیلی انجام ندهد، اجازه صادرات نخواهد داشت.

 

ارسال نظر