اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۹۶

بازار ثانویه‌ ترمز ارز را می‌کشد

ایسنا| رییس اتاف اصناف ایران معتقد است که بازار ثانویه می‌تواند روی کنترل و ساماندهی نوسانات بازار ارز که روی قیمت کالاها، دستمزد و خدمات نیز اثرگذاری بالایی دارد، نقش مهمی داشته باشد و ترمز افزایش قیمت را بکشد. علی فاضلی درباره راه‌اندازی بازار ثانویه ارزی که به‌طور مستقیم بر بازار و قیمت کالاها اثرگذار است، گفت: بر اساس بررسی‌های مختلف در اتاق اصناف ایران، کارشناسان معتقدند که برای ساماندهی نوسانات ارزی، بازار ثانویه می‌تواند راهکار مناسبی باشد که این موضوع از سوی اتاق اصناف نیز به دولت پیشنهاد شده بود، چرا که نوسانات قیمت ارز بر قیمت کالا، دستمزد و خدمات بسیار اثرگذار است؛ بنابراین باید به ساماندهی و نظم بخشی آنها توجه بیشتری کنیم. او افزود: البته در جلسات اتاق اصناف مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه کارفرمایان و... نیز در شرایط کنونی مورد بررسی قرار گرفت. فاضلی با بیان اینکه تخصیص بسته‌های حمایتی از دیگر پیشنهادات کارشناسان اتاق اصناف ایران است، اظهار کرد: نظام‌های تولید و توزیع به صورت توامان باید نسبت به مسائلی مانند کارخانه‌های تولیدی، کالاهای وارداتی، چگونگی تخصیص ارز به بنگاه‌های بزرگ و... پاسخگو باشند.

۲۳۰ هزار فقره بازرسی از صنوف

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| تعداد کل بازرسی‌ها از صنوف سراسر کشور در خردادماه سال جاری ۲۳۰ هزار و ۴۰۶ فقره بود که ۱۲ هزار و ۷۸۳ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال تشکیل شده است. در ماه مذکور ۱۰هزار و ۱۲۱ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۵۹درصد در بخش کالا و ۴۱درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۲۲درصد به صورت حضوری، ۵۵درصد تلفنی و ۲۳درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است.  در عین حال پس از بررسی‌های معموله و ارزیابی کارشناسان تعداد ۹ هزار و ۵۶۶ فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. همچنین از کل شکایات قابل پیگیری۱۸درصد منجر به رضایت شاکی، ۳۱درصد متخلف، ۳۱درصد غیرمتخلف و ۲۰درصد در دست بررسی است. بر اساس گزارش معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران، بیشترین عناوین تخلف در خرداد ماه امسال مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و صادر نشدن صورتحساب است.

انباشت مواد اولیه خودروسازان در گمرک

ایسنا| دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در حال حاضر حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم ساخته قطعه‌سازان در گمرک مانده و امکان ترخیص ندارد. این وضعیت باعث ایجاد مشکل در فرآیند تولید قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان خواهد شد. آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: قبل از تک نرخی شدن ارز قطعه‌سازان مواد اولیه وارداتی را با پرداخت حدود ۳۰درصد ارزش کالا به‌عنوان پیش‌پرداخت، خریداری و وارد کرده و مابقی پول را بعدا پرداخت می‌کردند. او با بیان اینکه از زمان تک نرخی شدن، امکان دریافت ارز برای پرداخت مابقی پول مواد اولیه وارداتی در گذشته، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث رسوب حجم قابل‌توجهی از مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی در گمرک شده که امکان ترخیص آنها به دلیل عدم تخصیص ارز و ارائه مدارک، وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در این شرایط بخشی از راهکار برای حل این مشکل به گمرک مربوط است که با بازنگری در قوانین و مقررات داخلی خود، سهولت و سرعت عمل بیشتری در ترخیص مواد اولیه صنایع ایجاد کند. براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف روند چند ماه اخیر که تیراژ ماهانه تولید خودرو صعودی بود در خرداد ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹. ۶ درصد کاهش یافت.

توافق سازمان مدیریت صنعتی با وزارت دفاع

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی‌بختیاری در این دیدار به اعلام آمادگی سازمان مدیریت صنعتی برای همکاری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی در حوزه‌های مختلف مدیریت، مشاوره، همکاری‌های بین‌المللی، طرح سامانه ارتقای مدیریت بنگاه‌ها، شناخت و عارضه‌یابی، استراتژی تحول و ساختار، مدیریت تولید و عملیات، بازاریابی و فروش، مالی و اقتصادی، مدیریت دانش، خدمات کلینیکی و مهندسی ارزش، توسعه منابع انسانی، کانون‌های ارزیابی و... فعالیت‌های درخور توجهی دارد و در این حوزه‌ها آمادگی سازمان را برای همکاری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام می‌دارم.

کیانی‌بختیاری با اشاره به اینکه مدیران منابع انسانی (HR) باید شریک استراتژیک دستگاه‌ها باشد، تصریح کرد: در صورتی که مدیران منابع انسانی به عنوان شریک استراتژیک دستگاه‌ها تلقی نشود، کاری پیش نخواهد رفت کما اینکه بهترین مدل‌های سازمانی را طراحی کنیم.

 

ارسال نظر