ضعف رایزنان تجاری در بازارسازی

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۹۳

گروه تجارت|

بعد از ابلاغ بخشنامه ارزی دولت و مخالفت بخش خصوصی و کارشناسان به سیاست‌های ارزی دولت، این رویه را در پاسخگویی به تمام تقاضاها ناکام می‌دانستند. به گفته آنها ارز 4200تومانی نه‌تنها تبدیل به رانت می‌شود بلکه باعث می‌شود، تولیدات برخی صنایع اصلی کشور به‌دلیل عدم امکان دستیابی به منابع ارزان‌قیمت کاهش یابد. حال رییس سازمان توسعه تجارت از مصوبه‌یی خبر می‌دهد که طی آن، پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی به صرافان فروخته شود و صرافان برای کالاهای گروه سه، ارزهای خریداری شده از صادرکنندگان را به واردکنندگان عرضه کنند.

در همین راستا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در یک برنامه تلویزیونی، موضوع صادرات غیرنفتی و نقش آن در تحقق سیاست‌های حمایت از تولید داخل را بررسی کردند. خسروتاج درباره ضعف بازارسازی و ظرفیت‌سازی و نقش آن در رونق بازار، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر با انباشت محصول واحدهای تولیدی مواجه بودیم، در حالی که باید به این واحدها در فروش محصولات آنها کمک کرد و اهمیت بازاریابی در این مقوله مشخص می‌شود و بازاریابی را باید در هر دو سطح خرد و کلان مورد توجه قرار دهند؛ چراکه به دلیل نوع کالا، بنگاه‌ها باید در سطح خرد بازاریابی انجام دهند و این وظیفه دولت نیست. رییس سازمان توسعه تجارت به بسته حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و ادامه داد: در مقوله بازاریابی، ارتباط با واحدهای دانشگاهی و مسائل مورد نیاز این واحدها در بسته حمایتی دیده شده ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این رابطه اعتبار در نظر گرفتیم.

خسروتاج به تخصص رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: رایزن بازرگانی می‌تواند رقابت در بازار کشور هدف را با اطلاعات مفید به داخل کشور مخابره کند و بنگاه‌های داخلی با تخصص خود از اطلاعات بازار هدف استفاده کنند. به‌گفته او، موضوع زنجیره‌های ارزش جهانی موجب می‌شود تازه‌واردها به‌سادگی وارد این زنجیره صادراتی در بازار کشورها نشوند. رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: زیرساخت‌های حمل‌‌و‌نقل و ترانزیت برای توسعه صادرات لازم است و مانعی است که ظرفیت حمل‌و‌نقل برخی کالاها ازجمله محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد. همچنین مشکلات مبادلات بانکی نیز از دیگر مشکلات

پیش روی صادرات محصولات ایرانی بوده است.

در ادامه بحث خسروتاج اظهار کرد: بخشی از موضوع را براساس اختیارات، دولت ورود کرد که سفارش‌ها در سامانه نیما انجام می‌شود، ازجمله معاملات پتروشیمی‌ها و بخشی از صنایع سبک که صادرات آنها باد نرخ توافقی بین صادرکننده و وارد‌کننده انجام خواهد شد، خارج از این سیستم خواهد بود و اجازه دادیم که ارز صادراتی قابل واگذاری در سیستم بانکی انجام شود و به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. گروه سه کالاهای مصرفی با ارز صادراتی قابل واگذاری ازسوی صادرکنندگان است و ۱۷ میلیارد دلار صادرات در این بخش انجام می‌شود.

او افزود: پیش‌بینی شده که پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی به صراف‌ها به فروش برسد و صراف‌ها برای کالاهای گروه سه، ارزهای خریداری شده را به واردکنندگان عرضه کنند و این موضوع را به‌تازگی (۱۶ تیرماه) در سازمان توسعه تجارت مصوب کردیم. خسروتاج درخصوص نظام اخیر ارزی بیان کرد: بخشی از تقاضاها به واردات بدون انتقال ارز مربوط بود و ابهامات موجود در این رابطه است که ارز از سیستم بانکی خارج نمی‌شود و مگر چه میزان ارز در خارج از کشور وجود دارد که واردات بدون انتقال ارز صورت گیرد.

از آن‌سو، نایب رییس اتاق ایران نیز در این نشست در مورد بازاریابی و ظرفیت‌سازی به‌عنوان ضرورت صادرات کالای داخل اظهار کرد: ضعف در این مقوله به‌دلیل محدودیت‌های مالی و اطلاعاتی بوده و بازاریابی و بازارسازی در سال‌های گذشته بخشی بوده که حتی مشوق‌های صادراتی را به درستی محقق نکرده است. حسین سلاح ورزی افزود: واقعیت این است که شرکت‌های کوچک برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و انجام تبلیغ در آن سوی مرزها نیاز به منابع مالی دارند و با محدودیت مالی و همچنین محدودیت اطلاعاتی مواجه هستند.

نایب‌‌رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: افزایش صادرات نیازمند داشتن برندهای ماندگار با محصولات با کیفیت مستمر در بازارهای بین‌المللی است. سلاح ورزی به ۴۷ اتاق بازرگانی مشترک با کشورها در اتاق ایران اشاره کرد و افزود: در روسیه دفتری ایجاد شده و در برنامه داریم که در 5 نقطه جهان اتاق مشترک بازرگانی تاسیس کنیم. سلاح‌ورزی در بحث ارز و تاثیر آن بر صادرات و موقعیت فعلی بازار ارز گفت: دولت در سال‌های گذشته در مواعدی وعده تک نرخی شدن ارز را اعلام و با وجود شرایط مناسب از این اقدام امتناع کرد و در زمان نامناسب این موضوع را اجرا کرد. باید نرخ ارز توسط مکانیسم بازار تک‌نرخی شود و نه براساس دستور دولت که بدون توجه به بازار انجام شود. او با انتقاد از ارز دولتی برای کالاهای غیرضروری گفت: خودرو، موبایل و کالاهای آرایشی و بهداشتی که ارز دولتی دریافت کردند بازار ارز را ملتهب کردند.

 

 

ارسال نظر