اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۱۲

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بانه

ایسنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو تا ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه ایجاد می‌شود. صادق نجفی با اشاره به ایجاد بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه اظهار کرد: با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی شاهد کاهش میزان قاچاق خواهیم بود و از سوی دیگر با مونتاژ از واردات کالا و محصول تمام شده به داخل جلوگیری می‌کنیم. او ادامه داد: با ایجاد کارخانه‌های تولیدی که معاف از گمرک و مالیات هستند در این منطقه ویژه اقتصادی شاهد مونتاژ بهترین کالا و محصولات خواهیم بود و عمده فعالیت‌ها در حوزه تولید لوازم خانگی خواهد بود. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه دارای مساحت ۱۰۰هکتاری است، گفت: واحدهای تولیدی متقاضی هر محصول و کالایی را که بخواهند به داخل یا خارج کشور عرضه کنند، می‌توانند در این منطقه تولید کرده و با مونتاژ بهترین تولیدات از واردات محصول نهایی و نیز کالای تمام شده به کشور جلوگیری کنند.  نجفی در ادامه از ایجاد شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و اظهار کرد: توافقات اولیه جهت احداث این شهرک صنعتی بین سازمان منطقه آزاد ماکو و نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران صورت گرفته است و تا یک ماه آینده شاهد عملیاتی شدن ایجاد این شهرک هستیم.

رشد صادرات امریکا به ایران

تسنیم| صادرات امریکا به ایران در ۵ ماهه نخست سال 2018 با رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۵۰میلیون دلار رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران که در ماه‌های ژانویه تا مه ‌سال 2017 بالغ بر 65.3میلیون دلار بوده در مدت مشابه سال جاری میلادی به 78.8میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس این گزارش صادرات امریکا به ایران در 5 ماهه 2018 با رشد 60 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به 50.2میلیون دلار رسیده است. امریکا در ماه‌های ژانویه تا مه ‌سال قبل 31.2 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.  اما واردات امریکا از ایران در ماه‌های ژانویه تا مه ‌امسال افت 16درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 28.6میلیون دلار رسیده است. واردات امریکا از ایران در 5 ماهه سال قبل 34.1 میلیون دلار گزارش شده بود. این در حالی است که ایران و امریکا روابط تجاری قابل توجهی ندارند.

تولید 30 میلیون تن فولاد ظرف 9 ماه

ایرنا|‌ بیش از 29میلیون و 976هزار تن فولاد خام و محصولات فولادی از ابتدای شهریورماه 96 تا پایان اردیبهشت ماه امسال تولید شده است. در این مدت 16میلیون و 204هزار و 600 تن فولاد خام و 13 میلیون و 772 هزار تن محصولات فولادی که شامل 132 هزار و 800 تن کاتد مس، 269 هزار و 700 تن شمش آلومینیوم، 138 هزار و 500 تن آلومینا، 27 میلیون و 112 هزار و 500 تن سنگ آهن و 989 هزار و 600تن کنسانتره زغال‌سنگ است.  در این مدت همچنین 38میلیون و 696 هزار و 800 تن سیمان و 268 میلیون و 966 هزار و 800 مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد. کارخانجات کشور 723هزار تن شیشه جام، 323 هزار و 400 تن ظروف شیشه‌یی، 35 هزار و 300تن ظروف چینی و 64 هزار و 300 تن چینی بهداشتی از شهریور پارسال تا پایان اردیبهشت امسال تولید کرده‌اند. آمارها بیانگر آن است که میزان صادرات زنجیره فولاد کشور از 9 میلیون تن گذشته است و انتظار می‌رود امسال نیز رشد صادرات در این بخش تحقق یابد.  ایران بر اساس سند چشم‌انداز 1404، دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن را هدف‌گذاری کرده که از این رقم 15 تا 20 میلیون تن صرف صادرات خواهد شد. پیش از شروع به کار دولت یازدهم، ایران پانزدهمین فولادساز جهان بود و اکنون به جایگاه سیزدهم ارتقا یافته است.

عدم درج قیمت بالاترین تخلف صنفی

ایسنا| رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از عدم درج قیمت به عنوان بزرگ‌ترین تخلف صنفی در کشور یاد کرد و گفت: اصلا قابل قبول نیست که ما کالایی را تولید یا عرضه کنیم اما قیمت آن روی کالا درج نشده باشد یا برای خریدار فاکتوری که حق مسلم اوست، صادر نشود. سید محمود نوابی گفت: در سال گذشته بیش از ۳میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی در کشور انجام دادیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در هیچ جای دنیا بازار را به حال خود رها نمی‌کنند به‌طوری که ائمه ما نیز همواره بر بازار کنترل داشتند، گفت: به‌ شدت نیازمند تجهیز فروشگاه‌ها به سامانه فروش هستیم به‌طوری که اگر این سامانه راه‌اندازی شود ۷۰۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه در کشور شناسایی و اسباب کار قانونی آنها فراهم می‌آید.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به برخی منتقدان که راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌یی را مانع اشتغال صنوف متعدد می‌دانند، خاطرنشان کرد: اتفاقا فروشگاه‌های بزرگ اشتغال متنوعی را به همراه دارد به گونه‌یی که سهم ما از این فروشگاه‌های بزرگ تنها ۸درصد است در حالی که در دنیا میانگین این فروشگاه‌ها ۲۰ تا ۶۰درصد است. او با بیان اینکه عبارت «جنس فروخته پس گرفته نمی‌شود» یک عبارت غلطی است که در حال اصلاح این رویه هستیم، اضافه کرد: باید به احترام خریدار بنویسیم جنس فروخته شده در صورت عدم مرغوبیت پس گرفته می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در بخش مبارزه با قاچاق کالا آن هم در حوزه عرضه با همکاری ۱۰ نهاد هماهنگی‌ها و نظارت‌هایمان را تشدید کردیم.

 

ارسال نظر