مبارزه سیستماتیک با قاچاق

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۳۷

تعادل|

مبارزه با قاچاق از حالت سنتی خارج شده و به سامانه‌هایی سپرده می‌شود که هر یک بخشی از بازارهای مختلف در کشور را رصد می‌کنند. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیستماتیک شدن مبارزه با قاچاق کالا را که به دستور رییس‌جمهور عملی می‌شود، نقطه عطفی در این مسیر می‌داند و از اجرایی شدن 10برنامه فوق‌العاده برای جلوگیری از قاچاق کالا در کشور خبر می‌دهد. علی مویدی همچنین از شناسنامه‌دار شدن کثیرالسفرهایی خبر می‌دهد که ممکن است در پوشش سفرهای متعدد به تجارت قاچاق روی بیاورند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال 97 رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر پیشگیری و کاهش تقاضا و مقابله موثر و بازدارنده و کاهش آسیب‌های مبارزه است. علی مویدی گفت: کشورهای موفق در مبارزه با قاچاق کشورهایی بوده‌اند که با برنامه‌های خود میل به قاچاق و کاهش میل به فرهنگ قاچاقچی‌گری کم کرده‌اند. در همین راستا در سال جاری که سال حمایت از کالای ایرانی است 10برنامه فوق‌العاده در نظر گرفته‌ایم و سازمان‌های مربوطه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم به اجرای آن خواهند شد. یکی از این برنامه‌ها استقرار و بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند با تمرکز بر زیرسیستم‌هایی مانند طرح رجیستری است.  به گفته او، دولت در 3 یا 4سال گذشته توجه ویژه به امر حاکمیت الکترونیک و فعال کردن سامانه‌ها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته و حدود 700میلیارد تومان در این بخش‌ها هزینه شده و تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در امر رجیستری خواهیم داشت. بنا به اظهارات او تکمیل سامانه‌ها یکی از دستورات ویژه ریاست‌جمهوری به ستاد است که در صورت وقوع، این امر از دستاوردهای بزرگ این ستاد خواهد بود. مویدی همچنین با اشاره به اینکه در 3ماه گذشته 400پرونده قاچاق ارز توسط وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در کشور ردگیری شده که ارزش این پرونده‌ها نزدیک 250میلیون دلار است. در مجموع حدود 2میلیون دلار از این موارد به دست آمده است. علاوه بر این در این 400پرونده حدود 15پرونده مهم وجود دارد که توسط ناجا و و واجا به صورت خاص با آنها برخورد می‌شود.

مویدی با بیان اینکه در ایجاد فرهنگ سیستماتیک و سامانه‌ها قطعا برخی متضرر خواهند شد، گفت: آن افراد چه بسا در بدنه سازمان و دستگاه‌هایی باشند و چه بسا افرادی باشند که در عرصه قاچاق کار می‌کنند و ممکن است حتی بعضی از عوامل دون‌پایه ما را در سطح پایین آلوده کنند تا مقاومت یک دستگاه و یک سازمان را در جهت نیل به راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک بالا ببرند. او ادامه داد: این مقاومت‌ها به ضرر نظام است لذا به آن دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که در مقابل الکترونیکی شدن سامانه‌ها مقاومت می‌کنند، تذکر داده شده و به آنها ابلاغ شده است که خودشان را با این سامانه‌ها وفق دهند. ما این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم و با برخی از این دستگاه‌ها صحبت کرده‌ایم و برخی از آنها برای الکترونیکی شدن سامانه‌ها پای کار آمده‌اند.

 شناسنامه‌دار شدن کثیرالسفرها؟

مویدی در مورد ثبت سفارش واردات 6400خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش گفت: ما از حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اطلاع‌رسانی به سازمان‌های مربوطه در پرونده مذکور تشکر می‌کنیم اما هنوز در این باره بررسی‌ها درحال انجام است و اطلاعات ما در این مورد کافی و جامع نیست بنابراین نمی‌توانیم درحال حاضر مقصر را اعلام کنیم. او گفت: من قول می‌دهم، پرونده ثبت سفارش واردات 6400 خودرو به سرانجام برسد و مقصران را اعلام کنیم اما تا روشن شدن ابعاد مختلف پرونده نمی‌توان موضوعی را اعلام کرد. از نظر فنی این اتفاق افتاده ولی اینکه آیا این مساله منجر به ورود 6 هزار خودرو شده یا خیر هنوز جای بحث دارد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با طرح این سوال که چه اشکالی دارد مسافرین کثیرالسفر شناسنامه‌دار شوند، گفت: چه اشکالی دارد که متوجه شویم فردی که تحت عنوان مسافر قاچاقچی در طول سال تردد می‌کند، چه میزان سفر داشته و چه بسا یک فرد کثیرالسفر در هر سفر چند گوشی تلفن همراه را به کشور وارد کند. ما از دستگاه‌های مسوول خواسته‌ایم که برای شفاف‌سازی باید رفتار شهروندی که برخلاف حقوق مردم رفتار می‌کند را کنترل کنیم.

مویدی در مورد دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات موبایل هم گفت: لیست شرکت‌های‌گیرنده ارز برای واردات موبایل اعلام شده و برخی ‌از این افراد هم مرتکب خلاف شده‌اند. انتشار این لیست نشان می‌دهد که اگر واردات همه کالاها سامانه‌یی شوند، می‌توان به راحتی متخلفان را پیدا کرد. قطعا این افراد نمی‌دانستند که اینگونه از طریق سیستمی شناسایی می‌شوند. پرونده این افراد مفتوح است و ستاد درحال نظارت تخصصی و مدیریتی است و امیدواریم پرونده به سرانجام برسد. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: وارد کردن کالاهای نامربوط با وظایف ذاتی نهادها و سازمان‌ها از چشم ما دور نمی‌ماند و در موقعیت مناسب به وزیر یا مسوول مربوطه گزارش می‌شود.

 معضلی به نام «آمار قاچاق»

مویدی در پاسخ به پرسش «تعادل» درخصوص ارائه اعلام آمار و ارقام قاچاق در کشور تا پایان 12ماهه سال 96 گفت: برای اعلام آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهان ارائه آمار براساس مبنای علمی است. آنچه قبلا در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخصوص آمار مبارزه با قاچاق اعلام شده مورد تایید دولت هم هست. با این همه به ما دستور داده شده که این موضوع مجددا بررسی و مطالعه شود و ما از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم برای این موضوع مدلی به ما ارائه کند. او ادامه داد: با این همه با توجه به سیاست جدید ارزی دولت در بسیاری از مسیرهای مرزی شاهد کاهش قاچاق کالا و ارز هستیم. به خصوص با توجه به تصویب آیین‌نامه‌ ملوانی و کوله‌بری و اجرای آزمایشی آن در برخی مناطق شاهد کاهش قاچاق کالا از مسیرهای سنتی بوده‌ایم.

مویدی در مورد خروج ارز از کشور نیز گفت: ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما در حد کلان نیست و در موارد اندکی هم که پیش آمده برای آن تشکیل پرونده شده اما بخش اعظم کشفیات شامل ارز ورودی بوده که در این خصوص هم پرونده‌هایی تشکیل شده است. او همچنین به اجرای طرح کددار کردن گوشی‌های تلفن همراه(رجیستری) اشاره و اظهار کرد: با اجرای طرح مذکور امکان ورود گوشی تلفن همراه قاچاق وجود ندارد. مویدی در مورد خروج 20میلیارد دلار ارز مسافری از کشور در سال گذشته گفت: اصلا اینگونه نیست و خیلی کمتر از این رقم است.

او همچنین در مورد کالاهایی مثل لوازم خانگی و موبایل با ارز دولتی خریداری می‌شود و فروش آن با قیمت ارز بازار آزاد انجام می‌شود، گفت: این مسائل مصداق قاچاق نیست بلکه مصداق گران‌فروشی است اما تعدادی از افرادی که در حوزه تجارت هستند در حوزه دریافت ارز دولتی تخلفاتی انجام داده‌اند که اگر قاچاق دانسته شود حتما ما با آن برخورد خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر