اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۶:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۸۹۴

ارز دولتی 133 میلیون یورویی برای «کاغذ»

ایسنا| با توجه به اینکه ۲۰۳ شرکت واردکننده ۱۳۳ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۹۴۶ یورو دولتی برای واردات کاغذ دریافت کرده‌اند، قیمت این محصول از اردیبهشت ماه تغییری نکرده و تا پایان سال هم نباید افزایش داشته باشد. از نیمه اردیبهشت امسال پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به کاغذهای وارداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شد و با توجه به ساز وکارهای مشخص شده، ارز این کاغذها با نرخ هر دلار ۳۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این در حالی است که در این طرح پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به مواد اولیه کاغذهای داخلی نیز در دستور کار است.

علاوه بر این در طرحی دیگر مواد اولیه کاغذهای داخلی چاپ، تحریر و روزنامه مشمول پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز قرار می‌گیرند و مشابه کاغذهای وارداتی، ارز مواد اولیه این کاغذها با نرخ هر دلار ۳۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود. بنابراین کاغذ مورد نیاز حوزه چاپ و نشر و مواد اولیه تولید آن، پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی ارجاع می‌شود تا با نرخ دلار ۳۸۰۰ تومانی وارد کشور شود. گفتنی است، پس از نوسانات به وجود آمده در بازار ارز و کمبود کاغذ در سطح بازار نگرانی‌های مختلفی در بخش تامین کاغذ تحریر و روزنامه به وجود آمد تا اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که به تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه و نیز به واردکنندگان جهت واردات کاغذ ارز ۳۸۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

پیش‌تر، رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از تخصیص حدود ۲۰۰میلیون دلار ارز ۳۸۰۰ تومانی جهت تامین مواد اولیه و نیز واردات کاغذ در بخش تحریر و روزنامه خبر داده و گفته بود که اگر دولت تامین ارز و قیمت آن را کنترل کند، افزایش قیمتی در سال جاری نخواهیم داشت. علاوه بر این، بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به اینکه پس از طرح موضوع تخصیص و پرداخت ارز ۴۲۰۰تومانی به کاغذ از اواسط اردیبهشت سال جاری قیمت کاغذ افزایشی نداشته است، اظهار کرد: با تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به کاغذ روزنامه و تحریر قیمت‌ها افزایشی نداشته است. به گفته او، البته نباید افزایش عرف 5 تا ۱۰درصدی سالانه قیمت کاغذ را نادیده گرفت، چراکه به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، حقوق و دستمزد، حمل‌های انرژی و تورم باید رشد قیمت‌ها را در این بازه لحاظ کرد.

چرا موبایل و موز باید ارز دولتی بگیرند؟

تسنیم| رییس سابق سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ثبت سفارش‌های گذشته درباره واردات کالاهای لوکس در سامانه «نیما» باطل نشده است، گفت: از اشکالات این سامانه این است که شرکت‌هایی که یک شبه ایجاد شده‌اند، می‌توانند مانند شرکت‌های پرسابقه کالا وارد کنند. بابک افقهی افزود: دولت باید کالاهای اساسی کشور را برای تخصیص ارز ساماندهی کند تا هر شرکتی که تخصصی در کالا ندارد، نتواند آن کالا را وارد کند.

افقهی گفت: چه ضرورتی دارد به کالاهایی که اشتغال و تولید ایجاد نمی‌کنند و مشکلی از کشور و مصرف‌کننده حل نمی‌کنند، ارز دولتی اختصاص یابد. رییس سابق سازمان توسعه تجارت افزود: چه نیازی به تخصیص ارز دولتی به موبایل و موز داریم. او گفت: دولت باید ابتدا فهرست کالاهای اساسی را اعلام و بر اساس آن ارز تخصیص دهد و نرخ بقیه کالاها در بورس و بازار عرضه و تقاضا مشخص شود.

افقهی افزود: قیمت کالاهایی که در داخل مصرف می‌شوند با قیمت صادراتی همان کالاها باید متفاوت باشند. رییس سابق سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: باید به شرکت‌ها برای واردات اعتبار پلکانی بدهیم اما زمانی که امضای طلایی ایجاد می‌شود، زمینه‌های فساد نیز فراهم شده است.

تکذیب سخنان وزیر صنعت در مورد قیمت پراید

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر برخی رسانه‌ها که در روزهای اخیر با انتشار نادرست بخش‌هایی از سخنان محمد شریعتمداری در نشست خبری ویژه روز صنعت و معدن با خبرنگاران مدعی شدند که بر اساس سخنان وی هر خودرو پراید ۶۲ میلیون و 500هزار تومان ارزش دارد را خلاف واقع و تاسف برانگیز دانست و تصریح کرد: این خبر دروغ است و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هیچ‌گاه نگفت که هر خودرو پراید چه قیمتی دارد؟!

او از تقاضای فوق‌العاده و غیرطبیعی چند روز پیش برای انواع خودروهای داخلی اعم از پراید، پژو و سمند و سایر خودروهای تولید داخل با طرح تقاضای غیرعادی ناشی از حرکت نقدینگی به سمت این نوع خودروها در سایت‌های فروش خودروساز‌ها سخن گفت. این مرکز ضمن تقدیر از رسانه‌هایی که با پایبندی به اصول حرفه‌یی خبر، انتشار اخبار دقیق و صحیح را با حفظ امانت سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، از رسانه‌ها می‌خواهد برای بالا بردن آمار مخاطبان خود صداقت، امانت و اصول حرفه‌یی خبر را زیر پا نگذارند و با انتشار اخبار کذب، شعور و سطح فکری مخاطبان خود را زیر سوال نبرند.

 

ارسال نظر