اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۵۴

گسترش همکاری‌های تجاری ایران و صربستان

پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و صربستان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و هیاتی از مسوولان دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی استان خوزستان در شهر بلگراد برگزار شد. به گزارش شاتا، رییس کل سازمان توسعه تجارت که در مراسم افتتاحیه این اجلاس و مذاکرات فیمابین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را همراهی می‌کرد در خصوص نتایج حاصله از برگزاری این اجلاس اعلام کرد: روابط اقتصادی دو کشور از سال گذشته به دنبال لغو روادید گردشگری و راه‌اندازی خطوط پروازی مستقیم به شهر بلگراد دستخوش تحولاتی شده است که در صورت اجرای تصمیمات ذیل می‌تواند ضمن هم‌افزایی سرعت دستیابی به سطح بالاتری از روابط اقتصادی را به وجود آورد.

مجتبی خسروتاج افزود: تقریبا در اکثر ملاقات‌ها مشهود بود که علاقه‌مندی طرفین برای توسعه روابط در سطح سیاسی بسیار جدی است و باید دنبال تصمیماتی بود که روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اهم توافقات در کارگروه‌های تخصصی اجلاس کمیسیون مشترک و ملاقات با رییس‌جمهور صربستان و وزرای امور خارجه، تجارت، کشاورزی و حمل و نقل دو کشور در محورهای 10گانه از جمله همکاری سفارتخانه‌های دو کشور در صدور ویزای چندباره تجاری و برای زمان‌های بلندمدت، تسهیل و ارائه خدمات لازم برای شرکت‌هایی که در دو کشور بخواهند در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و تولید مشترک اقدام کنند و ارائه خدمات بانکی مورد نیاز این شرکت‌ها، آغاز گفت‌وگوها برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور در میان‌مدت و توافق روی تعرفه‌های ترجیحی برای اقلام خاص در کوتاه‌مدت که زمینه‌ساز افزایش حجم تجارت دو کشور شود، قابل طرح است.

همچنین مقرر شد با توافق بر طراحی و اجرای مدل‌های همکاری‌های بانکی با هدف تسهیل تجارت و خدمات، هیات بانکی صربستان حداکثر ظرف هفته‌های آینده به ایران سفر کند و مذاکرات کارشناسی با طرف‌های ایرانی صورت گیرد، هیات‌های تجاری دو کشور به زودی مذاکرات دوجانبه خود را برای خرید نفت خام، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی از ایران و همچنین طرف ایرانی برای خرید اقلام اساسی و کشاورزی و دامی از صربستان شروع کنند و گردشگری سلامت و نیز توسعه ظرفیت‌های گردشگری مورد توافق طرفین قرار گرفت.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: طرفین توافق کردند تجربیات خود را در زمینه بازتوانی، مدرنیزاسیون و روش‌های ارتقای راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشور ایران مبادله کنند. به گفته وی صندوق ضمانت صادرات ایران و موسسه بیمه اعتبارات صادرات صربستان خدمات خود را برای تسهیل فعالیت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور از راه اعطای پوشش‌های اعتبار صادراتی، بیمه مجدد و صدور ضمانتنامه و بیمه‌نامه توسعه خواهند داد. خسروتاج گفت: در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور صربستان موافقتنامه حمل و نقل هوایی دو کشور به امضای وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت کشورمان به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی و وزیر حمل و نقل صربستان رسید.

تکذیب ممنوعیت واردات کاغذ و مقوا

مهر| نایب‌رییس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران با تکذیب ممنوعیت واردات کاغذ و مقوا خواستار مداخله جدی و برخورد قاطع دولت با سودجویان بازار کاغذ شد. احمد شریفان، نایب‌رییس اول اتحادیه کاغذ و مقوای تهران درباره صحت و سُقم خبر مربوط به ممنوعیت واردات کاغذ و مقوا براساس فهرست ۱۳۳۹ کالایی که در پی تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، واردات آنها به کشور ممنوع اعلام شده و از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است ضمن انتقاد شدید از آنچه فضاسازی عده‌یی سودجو برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود خواند، گفت: متاسفانه برخی عادت کرده‌اند که از یک آیه، آنچه را که به نفع خودشان است، بخوانند و نصف دیگرش را که مغایر با تفسیر خودشان است، نه. به گزارش مهر، او در توضیح بیشتر تاکید کرد: واردات کاغذ ممنوع شده اما چه کاغذی؟! کاغذ دستمال توالت، کاغذ دیواری و کاغذ تزیینی و این کاغذها ربطی به کاغذ چاپ و تحریر ندارد. کاغذ چاپ و تحریر کماکان ثبت سفارش می‌شود، وارد می‌شود و ارز حمایتی هم به آن تعلق می‌گیرد.

انتصاب در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

با حکم رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز «حسین سلوک» به سمت مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این ستاد منصوب شد. به گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی مویدی‌خرم‌آبادی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حسین سلوک را به سمت مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. در بخشی از حکم مویدی خطاب به حسین سلوک‌منفرد آمده است: «نظر به مراتب تعهد و تخصص و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به سمت مدیرکل روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب می‌شوید.»

 

 

ارسال نظر