صادرات سیب و واردات کاغذ از آذربایجان‌غربی

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۶۴

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از صادرات ۳۱۰هزار تن کالا از استان به خارج از کشور طی 2ماه گذشته سال جاری خبر داد. جعفر صادق اسکندری افزود: سال گذشته ۲۱۳ هزار تن کالا طی 2ماه اول سال از استان صادر شد که امسال این میزان به ۳۱۰هزار تن رسیده است. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: امسال میزان صادرات کالا در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۴۶درصد رشد داشته است.

اسکندری ارزش ریالی کالاهای صادراتی را ۱۱۳ میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: ارزش ریالی کالاهای صادراتی نیز در مقایسه با زمان سال گذشته

۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. او سیب، کنسانتره، کف‌پوش، سیمان و میوه را از عمده کالاهای صادراتی در استان برشمرد و اضافه کرد: عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، گرجستان و اتریش مهم‌ترین مقصد کالاهای صادراتی از استان بودند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی همچنین از کاهش واردات طی زمان سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۱۸ میلیون دلار کالای وارداتی به استان داشتیم که امسال این میزان با کاهش ۲۴درصدی به ۸۰میلیون دلار رسیده است.

اسکندری با بیان اینکه انواع کاغذ، کمپرسورها و کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی به استان بودند، گفت: ترکیه، آلمان، انگلستان، چین، ایتالیا، کره‌جنوبی و بلغارستان نیز مهم‌ترین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به استان بودند. او با اشاره به شعار سال و لزوم حمایت از کالای ایرانی با قطع واردات کالاهای مشابه تولید داخل یادآور شد: سیاست‌گذاری ممنوعیت واردات کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به استان‎‌ها ابلاغ شده و وظیفه استان‌ها اجرای بخشنامه‌های صادره است و در این زمینه بخش‌های استانی توان و اجازه فعالیت مستقل ندارند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در نظر گرفتن قیمت تمام شده محصول، کیفیت، بسته‌بندی، رقبای موجود در بازار و سایر شاخصه‎‌های تولید و صادرات کالا را برای همه تولیدکنندگان داخلی الزامی دانست و افزود: رایزنی با کشورهای همسایه برای تسهیل مبادلات تجاری دو طرف در قالب تفاهمنامه‌های تجاری به وسیله دستگاه‌های مربوطه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر