امضای 3 تفاهمنامه همکاری با صرب‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۸۴

تعادل |

پس از بد‌عهدی و خروج امریکا از برجام، ایران ضمن تلاش برای حفظ برجام، سعی دارد همکاری خود را با سایر کشورها توسعه ببخشد. از این رو وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان برای شرکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان به پایتخت این کشور «بلگراد» سفر کرد که ثمره این دیدار امضای 3 تفاهمنامه «موافقتنامه همکاری‌های هوایی»، «موافقتنامه مبارزه با آفات و قرنطینه گیاهی» و «یاداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی» بین دو کشور بود. در این اجلاس، چشم‌انداز آتی روابط دو جانبه ایران و صربستان در دو بعد سیاسی و اقتصادی از سوی محمد شریعتمداری مثبت ارزیابی شد. ازجمله درخواست‌های ایرانی‌ها در این اجلاس از طرف مقابل، گسترش و توسعه همکاری‌ها در عرصه کشاورزی، انرژی و گردشگری بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خواستار حل برخی از مشکلات موجود ازجمله موضوع مبادلات بانکی بین دو کشور شد. از آن سو اما «آلکساندر ووچیچ» رییس‌جمهوری صربستان در دیدار با سکاندار صنعت، معدن و تجارت ایران از تلاش برای توسعه همکاری با تهران با وجود فشار کشورهای غربی خبر داد و خواستار افزایش مراودات مردمی و توسعه گردشگری بین دو کشور شد. رییس سازمان توسعه تجارت که در این اجلاس نیز حضور داشت «لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم» را دو گام اساسی و مثبت در توسعه روابط ایران و صربستان عنوان کرد که به گفته او این اقدام می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و حجم مبادلات بین دو کشور کمک کند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و «راسیم لیاییچ» وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان یادداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را امضا کردند. محمد شریعتمداری و «زوران میخایلوویچ» وزیر راه و ساختمان، هوا ترابری و زیرساخت صربستان همچنین موافقتنامه همکاری‌های هوایی را امضا کردند. سپس موافقتنامه مبارزه با آفات و قرنطینه گیاهی نیز با حضور وزیر کشاورزی صربستان و وزیر صنعت ایران امضا شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست مشترک خبری با وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: صربستان در منطقه نقش مهمی را برای صلح ایفا می‌کند و دو کشور در این زمینه همدل و همراه هستند. او در ادامه سخنان خود به قدمت روابط دو کشور که به بیش از یکصد سال می‌رسد، اشاره و تاکید کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار مثبتی برای توسعه و تعمیق روابط دو جانبه صورت گرفته است. شریعتمداری چشم‌انداز آتی روابط دو جانبه ایران و صربستان را در ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار درخشان توصیف کرد و خواستار حل برخی از مشکلات موجود ازجمله موضوع مبادلات بانکی بین دو کشور شد. او آمادگی ایران را برای واردات گوشت، دانه‌های روغنی، ذرت، فولاد، فلزات رنگی از صربستان و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، نفت خام و سایر نیازمندی‌ها به این کشور اعلام کرد.

از آن سو، وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان نیز در این نشست مشترک خبری به امکانات دو کشور در زمینه‌های مختلف اشاره و با تاکید بر افزایش تبادلات کالا بین دو کشور گفت: مذاکرات خوبی برای عقد توافق نامه تجارت آزاد و افزایش سطح مبادلات صورت گرفت. او لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و «بلگراد» را گامی بزرگ در گسترش روابط همچنین تبادلات کالا، همکاری‌های اقتصادی و گردشکری بین دو کشور خواند و گفت: به موازات همکاری‌های سیاسی می‌بایست همکاری‌های اقتصادی و تجاری نیز توسعه یابد. «راسیم لیاییچ» افزود: برای نیل به این هدف باید چند اقدام اساسی انجام داد که توسعه و تعمیق همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های ایران در پروژه‌های زیربنایی ازجمله این اقدامات است. او همچنین بر گسترش همکاری در زمینه انرژی، کشاورزی، گردشگری و راه و ساختمان از زمره همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی بین دو کشور تاکید کرد و از تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ارتقای مناسبات تجاری در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد.

از دیگر سو، وزیر صنعت معدن و تجارت ایران با «آلکساندر ووچیچ » رییس‌جمهوری صربستان، دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در این دیدار اظهار کرد: با وجود بد ‌عهدی و خروج امریکا از برجام، ایران در برجام باقی مانده و تلاش دارد که همکاری خود را با سایر کشورها توسعه بخشد. شریعتمداری در ادامه با برشمردن برخی از مشترکات دو کشور اظهار کرد: دو کشور لنگرگاه صلح و ثبات در مناطق غرب آسیا و بالکان به حساب می‌آیند و نگاه مشترکی به نظام حاکم بر جهان دارند. از آن سو «آلکساندر ووچیچ» رییس‌جمهوری صربستان، در این دیدار گفت: با وجود فشارهای کشورهای غربی، به تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌ها با تهران ادامه خواهیم داد. او بر افزایش مراودات مردمی و توسعه گردشگری بین دو کشور تاکید و خواستار برنامه‌ریزی جدی وزیران ومقامات کمیسیون مشترک اقتصادی برای ارتقای همکاری‌های دو کشور شد.

اما از دیگر سو، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست کارشناسی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و صربستان در «بلگراد» بر توسعه روابط بین ایران و صربستان تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد که باید آنها را عملیاتی کرد. مجتبی خسروتاج در این نشست که به ریاست او و «استوان نیکچویچ» قائم مقام وزارت تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط دو کشور در «بلگراد» برگزار شد با بیان این مطلب افزود: لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم دو گام اساسی و مثبت در توسعه روابط ایران و صربستان است که می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و حجم مبادلات بین دو کشور کمک کند. «استوان نیکچویچ» قائم مقام وزارت تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به دستاوردهای توافقات قبلی از جمله لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور ابراز امیدواری کرد: پس از این اجلاس شاهد افزایش مبادلات تجاری و توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور باشیم. در ادامه «فئودورویچ» سفیر صربستان در تهران نیز گفت: در سه ماهه اول امسال(میلادی) میزان تجارت دو کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 4برابر افزایش داشته است.

 

ارسال نظر