اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۴۰

تصمیم رنو آثار مثبتی دارد

ایسنا | رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه موضع اخیر رنو مبنی ‌بر باقی ماندن در ایران با وجود تحریم‌های امریکا، تاثیرات مثبتی بر دیگر شرکت‌ها دارد، اظهار کرد که پژوسیتروئن نیز به ادامه همکاری با ایران تمایل دارد و به‌ دنبال راه‌های تحقق این موضوع است.

محمدرضا نجفی‌منش گفت: اظهارات اخیر مدیرعامل رنو مبنی بر اینکه این شرکت با وجود تحریم‌های امریکا به فعالیت‌های خود در ایران ادامه خواهد داد، تاثیرات مثبتی بر تصمیم‌گیری دیگر خودروسازان خارجی فعال در ایران دارد.

وی با بیان اینکه وقتی رنو رسما اعلام می‌کند که با وجود خروج امریکا از برجام در ایران می‌ماند عملا راه را برای دیگر خودروسازان خارجی باز می‌کند، خاطرنشان کرد: ممکن است در آینده ایجاد مشکل در نقل و انتقالات بانکی مشکلاتی در فرآیند و تیراژ تولید محصولات رنو ایجاد کند اما این شرکت همان‌طور که اعلام کرده ایران را ترک نخواهد کرد.

او ادامه داد: در این شرایط به نظر می‌رسد مشکلی در ادامه تولید محصولات فعلی رنو همچنین اجرایی شدن قرارداد این شرکت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) برای تولید و عرضه محصولات جدید رنو در ایران وجود نخواهد داشت.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: گذشته از رنو، پژوسیتروئن نیز هم‌اکنون با حمایت دولت فرانسه درحال رایزنی با دولت امریکاست تا بتواند راهی برای ادامه همکاری با ایران پیدا کند. آن طور که ما اطلاع داریم پژوسیتروئن نیز قلبا مایل به ترک ایران نیست و تمایل دارد به همکاری خود با خودروسازان ایرانی ادامه دهد.  وی در پاسخ به اینکه چرا دو خودروساز فرانسوی موضع‌گیری متفاوتی در قبال همکاری با ایران داشته‌اند؟ اظهار کرد: این موضوع که پژوسیتروئن اخیرا اعلام کرد تا گرفتن مجوز از امریکا فعالیت‌های خود را تعلیق می‌کند به معنای لغو فعالیت‌ها در ایران نیست بلکه به معنای خریدن زمان برای یافتن راهکارهایی برای در امان ماندن از فشار امریکایی‌هاست.

مهم‌ترین مبادی وارداتی در 2 ماهه 97

فارس| 5 مبدا وارداتی کالا طی دو ماه سال 1397 شامل کشورهای چین با ارزش 1736میلیون دلار، امارات متحده عربی 986میلیون دلار، کره جنوبی 423میلیون دلار، آلمان 357میلیون دلار و ترکیه 353میلیون دلار بوده که سهم این 5کشور از کل واردات 57 درصد بوده و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی 1291دلار و تغییرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6درصد کاهش داشته است. براساس آخرین اعلام سازمان توسعه تجارت در دو ماه ابتدای امسال، آمار ثبت سفارش حدود 20میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8 میلیارد دلار بیشتر شده است. مجتبی خسروتاج پیش از این در این باره گفته بود که از 20میلیارد دلار ثبت سفارش انجام شد، طی دو ماه ابتدای امسال کمتر از 6.8 میلیارد دلار ترخیص شده است زیرا تمام ثبت سفارش‌های واردات منجر به واردات نمی‌شود.  از دیگر سو پس از اعلام نرخ مصوب 4200تومان در اواخر فروردین امسال توسط بانک مرکزی برای واردات کالا ثبت سفارش برای واردات کالا با توجه به اختلاف نرخ ارز در بازار ثانویه به‌ شدت افزایش یافته به طوری که به گفته برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی احتمال افزایش ثبت سفارش واردات به 90میلیارد دلار تا پایان سال 97 وجود دارد. این درحالی است که ارزش واردات کالا در سال گذشته 54 میلیارد دلار بوده که با توجه به روند افزایش ثبت سفارش واردات کالا پیش‌بینی می‌شود، این رقم در سالی که با عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، افزایش یابد.

انعقاد تفاهمنامه برای رسیدگی به پرونده‌های قاچاق

تفاهمنامه همکاری چهارجانبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف رسیدگی به موقع به پرونده‌های قاچاق کالا و تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه منعقد شد. به گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تفاهمنامه همکاری چهارجانبه برای تسریع در پیگیری پرونده‌های قاچاق با امضای علی مویدی‌خرم‌آبادی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرود عسگری رییس کل گمرک، سردار سرتیپ پاسدار ایوب سلیمانی معاون هماهنگ‌کننده ناجا و جمال انصاری رییس سازمان تعزیرات حکومتی منعقد شد. این تفاهمنامه در راستای اجرای مصوبه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد بند ب ردیف 8 و ردیف 17 ماده (4) قانون نیروی انتظامی ایران در مبارزه با قاچاق منعقد شد.

تفاهمنامه همکاری چهارجانبه در جهت رفع مشکلات و افزایش ضریب دقت کارشناسی در تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و همچنین سرعت در رسیدگی و حذف اطاله مراحل رسیدگی، رعایت حقوق شهروندی و کاهش آثار و تبعات روانی و اجتماعی حاصل از ورود اتهام بی‌دلیل به مردم، کاهش هزینه نگهداری توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به سبب دقت در کشف قاچاق و افزایش ضریب سلامت اداری و کاهش تخلفات منعقد شده است. بر اساس این تفاهمنامه از این پس کارشناسان امور گمرکی و فنی گمرک با حکم مدیرکل یا ناظر گمرکات استان می‌توانند در ایستگاه‌های ایست و بازرسی در راستای ماموریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستقر شوند.  به همین ترتیب در صورت مواجهه موارد مظنون به قاچاق در صورت ارائه هر گونه سند مثبته گمرکی، نماینده گمرک با استفاده از دسترسی‌های موجود به سامانه‌های الکترونیکی گمرک، نسبت به بررسی اصالت و انطباق یا عدم انطباق کالا با سند ابزاری اقدام خواهد کرد و در غیر این صورت و در صورت جاسازی کالا و فقدان سند مثبته گمرکی نماینده ناجا بررسی و اظهارنظر خواهد کرد.

 

ارسال نظر