تمایل ژرمن‌ها‌ به همکاری صنعتی با ایران

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۰۸
تمایل ژرمن‌ها‌ به همکاری صنعتی با ایران

تعادل

رییس اتحادیه سازندگان ماشین‌آلات آلمان از تمایل شرکت‌های صادرکننده این کشور برای همکاری با ایران خبر داد و گفت: در سال ۲۰۱۶ بعد از امضای برجام، ۳۰میلیون دلار ماشین‌آلات به ایران صادر شد. «شیفر» در نشست خبری مشترک با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خروج امریکا از برجام و تلاش بی‌سابقه اروپا برای حفظ این قرارداد بین‌المللی و تداوم همکاری با ایران گفت: شرکت‌های آلمانی تمایل بسیاری برای حضور در بازار ایران و فروش ماشین‌آلات مورد نیاز برای نوسازی صنایع ایران دارند، اما متاسفانه خروج ایالات متحده امریکا از برجام کار را اندکی سخت کرده است؛ به خصوص در مورد ماشین‌آلات که برخی از آنها، کاربردهای دوگانه داشته و در صنایع هسته‌یی نیز به کار می‌رود، سخت‌گیری به‌ شدت افزایش یافته است. بنا به اظهارات او، شرکت‌های آلمانی تولیدکننده ماشین‌آلات منتظر هستند تا ظرف دو هفته آینده، اتفاقات و تصمیماتی که اتحادیه اروپا در رابطه با خروج یا ماندن از برجام خواهد گرفت، مشخص شود؛ اما پیش‌بینی ما این است که اروپا حمایت خود از برجام و ایران را ادامه دهد و این اراده در مقامات بلندمرتبه این کشورها دیده می‌شود.

به گزارش «تعادل» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در نشست خبری سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ماشین ابزار حضور یافته بود، گفت: موانع زیادی پیش‌ روی اقتصاد ایران بعد از خروج امریکا از برجام وجود دارد که امیدواریم با همکاری و مساعدت اتحادیه اروپا به حداقل برسد. در این میان یکی از نقاطی که می‌تواند این آسیب‌ها را به حداقل برساند، به‌طور قطع همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و آلمانی با یکدیگر است. در این میان نقش صنایع کوچک و متوسط بسیار پررنگ خواهد بود. صادق نجفی اظهار کرد: موضع‌گیری اروپا پس از خروج امریکا از برجام یک موضع‌گیری کاملا منطقی بوده و ما هم در کنار این کشورها هستیم و علاقه‌مندیم که با آنها کار کنیم. این در حالی است که صنایع کوچک و متوسط در آلمان و اتریش بسیار قوی هستند و بنابراین همکاری ایران با این کشورها می‌تواند بسیار مساعد باشد. به خصوص اینکه در ایران هم ۹۲درصد صنایع کوچک و متوسط هستند که در قالب ۸۵هزار واحد تولیدی متمرکز شده‌اند. نجفی از شناسایی ۳۵۰خوشه صنعتی در ایران خبر داد و گفت: بالای یک‌میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار در شهرک‌های صنعتی و 2 میلیون نفر در کل صنایع کوچک و متوسط هستند؛ بنابراین آلمان می‌تواند در حوزه انتقال تکنولوژی به این صنایع کوچک و متوسط موثر باشد.

او از سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور به اتریش خبر داد و گفت: در انرژی‌های نو همکاری‌هایی با کشورهای اروپایی در حوزه صنایع کوچک و متوسط آغاز کرده‌ایم و تفاهمنامه مشترکی نیز در سفر رییس‌جمهور ایران به اتریش در این حوزه به امضا خواهد رسید. از آن سو رییس اتحادیه سازندگان ماشین‌آلات آلمان در مورد قانون انسداد نیز که بخشی از شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های امریکا معاف می‌کند، توضیح داد: در این رابطه باید دو بخش را در حوزه ماشین‌آلات از هم مجزا کرد؛ به این معنا که ماشین‌آلات دارای کاربرد دوگانه که در انرژی هسته‌یی کاربرد دارند؛ وضعیت متفاوتی از ماشین‌آلات مورد نیاز نوسازی صنایع ایران خواهند داشت. این در حالی است که ۳۶ بخش از صنعت آلمان تحت کنترل نیستند و نیازی به نظارت ندارند که در این رابطه شاهد رشد صادرات ماشین‌آلات آلمانی به ایران هستیم. اما در مورد ماشین‌ابزار با کاربرد دوگانه، دو رژیم بین‌المللی وجود دارد که صادرات را کنترل می‌کند.

شیفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از بعد از برجام چه میزان ماشین‌آلات صنعتی به ایران فروخته شده است، گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، به دلیل استقبالی که در حوزه صنعتی ایران از ماشین‌آلات آلمانی داشتیم، توانستیم بیش از ۳۰ میلیون یورو ماشین‌آلات در سال ۲۰۱۶ به ایران صادر کنیم که در حوزه‌های مختلف صنعتی به فروش رسید.

به گفته او برخی شرکت‌های آلمانی در فروش ماشین‌آلات به ایران بسیار موفق بودند و برخی دیگر درگیر دریافت مجوزهایی شده‌اند که پروسه آن بسیار طاقت‌فرساست؛ چراکه نیاز به چک با رژیم‌های بین‌المللی تدوین شده در این رابطه دارد. به خصوص در حوزه ماشین‌آلات کشتی‌سازی که تحت کنترل این رژیم‌ها به شمار نمی‌روند، صادرات بسیار رونق داشته است. شیفر همچنین خروج امریکا از برجام را یک تهدید برای شرکت‌های آلمانی دانست و گفت: این موضوع شرایط را برای کار با ایران پیچیده‌تر کرده؛ اگرچه تلاش سیاسی اروپا برای ادامه برجام اقدامات خوبی را رقم زده است.

 ماشین‌آلات «های‌تک» آلمان در راه ایران

همچنین مولر رییس مس اشتوتگارت آلمان نیز در این نشست گفت: ارتباطات تجاری ایران و آلمان بسیار به شرایط بین‌المللی پیش‌رو ارتباط دارد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، شرکت‌های آلمانی توانسته‌اند تبادلات تجاری مناسبی را با ایران رقم بزنند و به خصوص در حوزه ماشین‌آلات این همکاری مناسب بوده است. بنا به اظهارات او آلمان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده ماشین‌آلات و ابزارآلات صنعتی به دنیاست و بنابراین برخورداری شرکت‌های ایرانی از ماشین‌آلات با کیفیت دنیا، راه را برای همکاری ایران و آلمان هموار کرده است. بر این اساس ماشین‌آلات با فناوری بسیار بالا در آلمان تولید می‌شود؛ بنابراین باید مدل‌های جدیدی از همکاری‌ها پیش‌بینی شود. به گفته مولر در سال ۲۰۱۷ صادرات ماشین‌آلات آلمان به ایران ۷درصد رشد داشته است. این در حالی است که ۵۰درصد صنایع تولید ماشین‌آلات و ابزارآلات آلمان در اشتوتگارت متمرکز هستند و در نتیجه آن، یکی از نمایشگاه‌های بزرگ ماشین‌آلات و ماشین‌ابزار دنیا در اشتوتگارت برپا شده است؛ بر این اساس قصد داریم که ماشین‌آلات «های‌تک» تولیدکنندگان خود را در نمایشگاهی در ایران که ۵ تا ۸ تیرماه برگزار می‌شود، به نمایش بگذاریم.

 ایران هاب صادرات ماشین‌آلات آلمانی شود

همچنین حسین شیروی مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: شرایط ایران در حال حاضر بسیار ویژه است و با توجه به خروج امریکا از برجام، تلاطمی در برخی مسائل داخلی رخ داده است. بنابراین باید با همکاری مشترک ایران و اروپا، این موانع را از سر راه برطرف کرد. البته ایران مصمم است که ارتباطات خود با اروپا را حفظ کند.

او به عنوان یکی از مشتریان اصلی آلمان در این حوزه توانسته از ماشین‌آلات صنعتی آلمان در صنایع خود به خوبی بهره‌برداری کند. این در حالی است که کشورهای اطراف ایران نیز همگی نیاز به ماشین‌آلات دارند و بنابراین ایران می‌تواند هاب صادرات ماشین‌آلات آلمانی به دنیا باشد. به گفته شیروی ایران می‌تواند سرویس‌دهنده و تامین‌کننده ماشین‌آلات مورد نیاز کشورهای همسایه خود باشد و آلمان نیز می‌تواند روی ایران از این حیث حساب باز کند. البته ما علاقه‌مندیم که آلمان با شرکت‌های ایرانی همکاری فناورانه داشته باشد. اما نکته حایز اهمیت قیمت ماشین‌آلات آلمانی است که برای ایرانی‌ها بالاست و اگر به صورت مستقیم از آلمان ماشین‌آلات وارد کنند، قیمت آن بسیار بالاست.

 

ارسال نظر