اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۲۹:۴۷
کد خبر: ۱۲۳۳۵۳

 لوازم خانگی کد رهگیری می‌گیرند

شاتا  مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در 6 ماهه سال 97 کد رهگیری برای کالای لوازم خانگی تولیدات داخلی و قاچاق داده می‌شود. عباس هاشمی با بیان این مطلب افزود: آمار تولید لوازم خانگی منتخب سال گذشته 102میلیون و 300هزار دستگاه ظرفیت بالقوه تولید نصب شده در کشور است اما سال 96 با توجه به قدرت خرید مردم، وضعیت بازار و مشکلات واحدهای تولیدی یک میلیون و 100دستگاه تولید داشتیم. او تصریح کرد: لباسشویی یک میلیون و 900هزار دستگاه ظرفیت منصوبه تولید داشتیم که از این مقدار 900هزار دستگاه تولید شد همچنین در مورد کولر آبی از 2میلیون و 300هزار دستگاه ظرفیت 800 هزار دستگاه تولید داشتیم. هاشمی با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت توانمندسازی واحدهای صنعتی است، گفت: حقوق ورودی لوازم خانگی را از 40درصد به 55 درصد افزایش دادیم. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از قطعه‌سازان است، یادآور شد: با توجه به اینکه 30تا 35درصد آمار واردات در صنعت لوازم خانگی حجیم گزارش شده، سعی داریم تولیدات قطعه‌سازی را توانمندتر کنیم.

 تغییر شیوه توزیع سیگار

شاتا  رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از تغییر شیوه توزیع سیگارهای تولیدی و وارداتی خبر داد و گفت: از امروز توزیع سیگار اعم از تولیدی و وارداتی فقط از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و توزیع خارج از این سامانه قاچاق تلقی خواهد شد. علی‌اصغر رمزی افزود: حدود یک هزار توزیع‌کننده استانی در کشور فعالیت می‌کنند و همه این توزیع‌کنندگان مکلف هستند تا فعالیت‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و توزیع خارج از این سامانه قاچاق تلقی و مجوز متخلفان باطل می‌شود. او اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از 10تیر ماه امسال توزیع‌کنندگان استانی فقط از طریق این سامانه امکان دریافت سیگار از تولیدکننده یا توزیع‌کننده سراسری را داشته باشند. او ادامه داد: به این ترتیب برخی تخلفات و حاشیه‌ها در سطح استان‌ها پایان یافته و همه فعالیت‌های توزیع‌کنندگان استانی نیز شفاف و تسهیل می‌شود. علی‌اصغر رمزی، ابلاغیه اخیر را گام پنجم در زمینه اجرای شناسه کالا و رهگیری در محصولات دخانی اعلام کرد و گفت: تاکنون 4گام مهم شامل «اجرایی و الزامی شدن شناسه کالا در ثبت سفارش و واردات محصولات دخانی»، «ثبت روزانه تولیدات انواع سیگار توسط تمامی تولیدکنندگان در سامانه با شناسه کالا»، «مبتنی بر ثبت روزانه انتقال مالکیت و عرضه سیگار توسط تولید‌کنندگان و واردکنندگان به توزیع‌کنندگان سراسری» و «الزام توزیع‌کنندگان سراسری محصولات دخانی به ثبت فعالیت‌های خود در سامانه جامع تجارت» به اجرا درآمده است.

 مشکلات تخصیص ارز اعلام شود

رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان طی نامه‌یی به روسای سازمان صنعت استان‌ها و جنوب کرمان اعلام کرد که هر نوع مشکلی در فرآیند تخصیص ارز به معاون صادراتی وزیر اطلاع داده شود. به گزارش فارس، سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت طی نامه‌یی به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و جنوب کرمان اعلام کرد: نظر به گزارش‌های عمومی و بدون ذکر مصادیق در مورد مشکلات موجود در فرآیند تخصیص ارز، اعلام مراتب به رییس کل بانک مرکزی، ایشان مکررا اعلام و تاکید می‌کنند که برای تخصیص و تامین ارز، ثبت‌سفارشات انجام شده هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و به لحاظ رفع ایرادات مبتلابه سامانه در شروع کار طی هفته‌های اخیر و در حال حاضر با سرعت در مسیر اقدام قرار می‌گیرد. لذا در صورتی که در سطح آن استان مشکلاتی از این ناحیه وجود دارد، لازم است بدون فوت وقت، مراتب را متضمن مشخصات، شماره و تاریخ ثبت‌سفارش، میزان و نوع ارز، نوع بانک عامل و شعبه مستقیما به معاون صادراتی وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت اعلام و رونوشت نیز برای این سازمان ارسال کنند تا در مورد رفع مشکلات احتمالی موجود، اتخاذ تدبیر و اقدام سریع معمول شود.

 واردات دوباره جان می‌گیرد؟

ایسنا  آمارهای روزانه تجارت گویای آن است که در پایان هفتمین روز خرداد امسال میزان واردات کشور معادل ۳۳۰.۴میلیون دلار و حجم صادرات ۱۲۹.۳۶میلیون دلار بوده است. این درحالی است که در ماه‌های گذشته با توجه به تک نرخی شدن ارز، تراز تجاری کشور که سال گذشته 7میلیارد دلار منفی بوده حدود یک میلیارد دلار مثبت شده است. اگرچه شرط مثبت شدن تراز تجاری، سبقت گرفتن حجم صادرات از واردات است. اما در شرایطی که در هفته‌های گذشته گاهی میزان واردات حتی یک چهارم صادرات بوده است در تاریخ هفتم خرداد ماه (آخرین آمار روزانه اعلام شده) واردات دو برابر بیشتر از صادرات بوده است. از نظر وزنی در این روز ۳۳۸هزار تن واردات و ۴۱۱.۶ هزار تن صادرات داشته‌ایم. البته طبیعی است که آمارهای روزانه متغیر بوده و ممکن است در روزهای قبل و بعد خود دستخوش تغییرات عمده شوند بر همین اساس در روز ششم خرداد ماه صادرات حدود ۵۰ درصد بیشتر از واردات بوده و ۱۱۰میلیون دلار واردات و ۱۶۴.۸ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. با این وجود در روز پنجم خرداد ماه سال جاری نیز واردات حجمی به مراتب بیش از صادرات داشته و در برابر صادرات 176.3میلیون دلاری حدود 211.6میلیون دلار بوده است.

 

ارسال نظر